"מצאנו אותו במקרה": פסל כנעני עתיק התגלה ע"י חקלאי ברצועת עזה

ארכיאולוגים פלסטינים טוענים כי מדובר בממצא מתקופת הברונזה המאוחרת - פסל של ראש אלת היופי, האהבה והמלחמה הכנענית, בגובה 22 ס"מ. הפסל נחשף במקרה כשחקלאי בחאן יונס שבדרום הרצועה חפר באדמתו, וממשרד התיירות העזתי נמסר כי "תגליות כאלה מוכיחות שלפלסטין יש היסטוריה"

פסל של אלה כנענית שנמצא ע"י חקלאי בעזה
פסל של אלה כנענית שנמצא ע"י חקלאי בעזה | צילום: מתוך טוויטר

ארכיאולוגים פלסטינים ברצועת עזה טוענים כי נתגלה פסל כבן 4,500 שנה מתקופת הברונזה המאוחרת, של ראש של אלה כנענית בשם ענת, כך פורסם אמש (חמישי) ב-BBC. מדובר בפסל אבן בגובה 22 ס"מ של אלת היופי, האהבה והמלחמה העתיקה בתרבות הכנענית.

הפסל התגלה בידי חקלאי מקומי שחפר את אדמתו בחאן יונס, בדרום רצועת עזה. ברשתות החברתיות, לא מעט עזתים טענו כי הקשר של האלה למלחמה נראה להם מתאים, כאשר גילוי פסל הגיר הזכיר את העובדה שהרצועה - חלק מנתיב מסחר חשוב של תרבויות עתיקות - הייתה במקור יישוב כנעני.

הפסל מציג בבירור את פניה של האלה, חובשת כתר של נחש לראשה. החקלאי נידאל אבו עיד, שנתקל בממצא בעת שעבד את שדהו, סיפר ל-BBC: "מצאנו אותו במקרה. הוא היה בוצי ושטפנו אותו במים. הבנו שזה דבר יקר, אבל לא ידענו שיש לזה ערך ארכיאולוגי כל כך גדול". עוד הוסיף ואמר החלקאי: "אנו מודים לאלוהים וגאים שהוא נשאר בארצנו, פלסטין, עוד מימי הכנענים".

הפסל של ענת - מהאלות הכנעניות המוכרות ביותר - מוצג כעת בקאסר אל-באשה, מבנה היסטורי המשמש כאחד המוזיאונים הבודדים של עזה. במסיבת עיתונאים, ג'מאל אבו רידא ממשרד התיירות והעתיקות המנוהל על ידי ארגון חמאס, טען כי "תגליות כאלה מוכיחות שלפלסטין יש ציוויליזציה והיסטוריה, ואף אחד לא יכול להכחיש או לזייף את ההיסטוריה הזו. זה העם הפלסטיני והתרבות הכנענית העתיקה שלו".