מה, כבר נגמר? הדרישות שיחזירו את תושבי העוטף הביתה

בצה"ל מיהרו להכחיש את המסמך שקבע כי "אין מניעה לחזרת תושבים", גם ביישובים צמודי גדר, אבל שר הביטחון אמר בבירור כי בקרוב יוחזרו המפונים לבתיהם. אבל המלחמה עדיין כאן, האיום לא הוסר, וכדי שהתושבים יחזרו הביתה דורשים ראשי הרשויות הודעה על הסרת האיום, הסגרת מרכיבי הביטחון ביישובים - ובניית בתי ספר מחוץ לטווח האיום

זמן צפייה: 01:48

מאז אמש, תושבי עוטף עזה שואלים את עצמם רק שאלה אחת: מה, כבר נגמר? אפשר לחזור הביתה? אם לא היה מספיק חוסר ודאות, אז הגיע המסמך שקובע: "אין מניעה לחזרת תושבים", גם ביישובים צמודי גדר, אפילו כפר עזה ובארי שכמעט נחרבו.

בצה"ל מיהרו להכחיש והבהירו שמדובר רק בטיוטה, אבל אז בא שר הביטחון ואמר באופן ברור: "אנחנו מתחילים בקרוב להחזיר את המפונים לבתיהם. בדרום זה יילך וייגבר. הגזרה הולכת ונהיית הרבה יותר בטוחה, גם כנגד התקפות קרקעיות וגם כנגד ירי רקטי. זה לא שהוא לא קורה. אנחנו נחזיר את היישובים מצפון לדרום, מהרחוק אל הקרוב".

אז מה? כבר נגמר? אפשר לחזור הביתה? אז זהו, שלא ממש. תסתכלו על סעיף ד' באותו מסמך ממש: בגזרה מתקיימת לחימה על כל המשתמע מכך, לרבות ירי תותחים, כלי טיס וקולות נפץ. בקיצור, המלחמה עדיין כאן, האיום לא הוסר ואנחנו לא ב-6 באוקטובר וגם לא אחרי "צוק איתן".

ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ כפר עזה
ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ כפר עזה | צילום: רויטרס
ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ ניר עוז
ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ ניר עוז | צילום: אריק מרמור, פלאש 90
ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ בארי
ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ בארי | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

אז נעשה קצת סדר: 66 אלף תושבים נעקרו מבתיהם שבשדרות וביישובי העוטף, רובם הגדול עדיין בבתי מלון. רק היום, אחרי שבעים ושניים יום, הקהילה הראשונה עברה לבתי קבע זמניים: חברי קיבוץ רעים עברו רשמית לתל אביב.

כדי שהם ושאר התושבים יחזרו הביתה, ראשי הרשויות דורשים שלושה דברים: הודעה של הצבא על הסרת האיומים מעזה, הסדרת מרכיבי הביטחון ביישובים - ובניית בתי ספר מחוץ לטווח האיום. ועוד דבר אחד: הנחיות הרות גורל כאלה לא יכולות להתקבל מעל לראש של התושבים, את ההחלטות האלה צריך לקבל יחד איתנו.