75 שנות עצמאות: "לכבוד ישראל היהודית והדמוקרטית"

טקס הדלקת המשואות נעל את אירועי יום הזיכרון ופתח את חגיגות יום העצמאות ה-75. יו"ר הכנסת אוחנה נאם: "מתי נבין שכולנו אחים?". אביגדור קהלני השיא משואה "לכבודך, מדינתי האהובה, היהודית, הדמוקרטית". אופק ראשון, ראש "סיירת החרם", הקדישה את המשואה "לכבוד הילדים שפגשו רוע כל יום"

זמן צפייה: 03:05

ישראל חוגגת 75 שנות עצמאות: טקס הדלקת המשואות בהר הרצל שהתקיים הערב (שלישי) עבר ללא הפרעות ומחאות. את הטקס פתח הרב ליאו די, ששכל את שתי בנותיו ואשתו בפיגוע בבקעת הירדן, עם תפילת "יזכור". לאחר מכן יו"ר הכנסת אמיר אוחנה נאם - ואמר: "מתי נבין שכולנו אחים? לא נשרוד האחד בלי השני". בהמשך הושאו 12 המשואות - וגיבור ישראל אביגדור קהלני השיא אותה "לכבודך, מדינתי האהובה, המאמינה, היהודית, הדמוקרטית".

ישראל חוגגת 75 שנות עצמאות
ישראל חוגגת 75 שנות עצמאות | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יו"ר הכנסת אוחנה אמר: "אחיי ואחיותיי אזרחיות ואזרחי ישראל, בשעה זו ארצנו מתעטפת בחשיכה היורדת מחרמון ועד הערבה, מכינרת ועד ים סוף. תוגת היום, אשר בו ליבות כולנו עם זכר גיבורינו ועם משפחות השכול, עוד מלווה  אותנו, ודִמעות היגון על אלה שאילולא הם, לא הייתה לנו מדינה, טרם יבשו. אך בזכותם ובזכות הקרבתם יזלגו הערב דמעות נוספות, דמעות של שמחה גדולה, על כך שזכינו לחיות במדינה ריבונית ועצמאית".

"מיד ידליקו את שמי האפלה אלפי אורות ברחבי הארץ, ומהאופל – תבקע אלומה של אור עליה חלמו יהודים במשך מאה דורות בכל התפוצות: לשנה הבאה בירושלים. ואנו, שזכינו להגשים את החלום, חזרנו לירושלים – והפעם כדי לעולם לא לעזוב אותה שוב".

"והאור הזה דולק כבר 75 שנה בתל אביב ובדימונה, בקריית ארבע ובקריית שמונה, בבאר שבע ובירושלים, והלילה הזה האור דולק גם לא רחוק מכאן, במשכן הכנסת, המייצגת את כל אזרחי ישראל מכל הדתות, העדות, ההשקפות והמוצאים, ולרגל יום העצמאות הזה, מאירה היום פנים לעולם כולו, ומברכת: יום עצמאות 75 שמח ישראל".

"לפני 75 שנה", הוסיף אוחנה, "השכילו הורינו להבין שעם כל ההבדלים והמחלוקות בינינו, לא נשרוד האחד בלי השני. אנחנו פשוט לא נשרוד. הכוחות המלכדים בינינו, חזקים בהרבה מהכוחות המפרידים בינינו".

יו''ר הכנסת אמיר אוחנה בטקס
יו''ר הכנסת אמיר אוחנה בטקס | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

קודם לכן שודרה ברכתו של ראש הממשלה נתניהו: "אנחנו אחים. לא תמיד אנחנו מסכימים על הכול. לפעמים אנחנו מתווכחים בלהט. אבל הערבות ההדדית בינינו שרירה וקיימת. אנו בונים יחד את עוצמת מדינתנו – קומה מעל קומה. זוהי המשמעות האמיתית של עצמאות: להיות נטועים באדמתנו. להיות אחראים לגורלנו. לכונן כוח מגן חזק, שיהדוף את איומי אויבינו. לטפח התיישבות מפוארת, כלכלה משגשגת, טכנולוגיה מתקדמת,תרבות מגוונת. להביא שלום עם מדינות ערב".

בנימין נתניהו ורעייתו שרה בטקס
בנימין נתניהו ורעייתו שרה בטקס | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לקראת סוף הטקס ביצעו הדגלנים מגוון צורות במופע המיוחד: לבבות, מדינת ישראל ועם ישראל, ארבע רוחות השמיים, המספר 75, הכיתוב "חלוציות", טרקטור - הסמל לחלוציות העברית; תפוז, הכינרת, כיפת ברזל, סמל צה"ל, מגן דוד, המנורה ודגל במעלה ההר - כפי שהונף אינספור פעמים בכל פעם שהודמו נקודות יישוב חלוציות ביישובים מרוחקים.

מופע הדגלנים
מופע הדגלנים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מפגינים מחוץ לטקס בהר הרצל
מפגינים מחוץ לטקס בהר הרצל | צילום: אריה לייב אברהמס, פלאש 90

ליאו די קורא את תפילת ''יזכור''
ליאו די קורא את תפילת ''יזכור'' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

קהלני השיא משואה: "לכבודך, מדינתי אהובה, המאמינה, היהודית, הדמוקרטית"

ראשון משיאי המשואות היה, כאמור, תא"ל במיל' אביגדור קהלני. הוא אמר: "אני, אביגדור בן שרה ומשה קהלני זיכרונם לברכה, אח לעמנואל זכרונו לברכה, שנפל על הגנת המולדת במלחמת יום הכיפורים, משיא משואה זו  לכבוד מקימי המדינה, שבאו אליה בסערות הים ובסופות המדבר. לכבודם של האודים המוצלים, שצבע הטלאי שענדו היה לצבע עיטור גיבורי ישראל. לכבוד חבריי עזי הנפש - מי שראו קרני זריחה בלי לדעת אם ייראו אור שקיעה... מי שבשארית כוח לחשו 'אנא אלי ענני'... מי שלא שבו מן האש... לכבוד המשפחות השכולות, שהדמעות היו לאבר בגופן, והחובה להיות ראויים בכל יום ויום לקורבנן הנורא. לכבודך, מדינתי האהובה, המאמינה, היהודית, הדמוקרטית שכל צבעייך וגוונייך משתלבים ליצירה מופלאה אחת. אני נשבע לך, אעמוד בשערייך. ולתפארת מדינת ישראל".

אביגדור קהלני משיא משואה
אביגדור קהלני משיא משואה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הקומיקאי והשחקן שלום אסייג השיא גם הוא משואה: "אני, שלום בן אליס ומכלוף אסייג ז"ל, משיא משואה זו לכבוד ההורים שלי, שעלו ממרוקו לשכונת המעברות, הקימו משפחה לתפארת ובית חם ואוהב. לא היה לנו כלום - אבל היה לנו הרבה. הרבה ערכים, חום ואהבה. הם לימדו אותנו לאהוב ולקבל כל אדם. לכבוד טירת כרמל, לנצח הבית שלי,וכל הערים, העיירות והשכונות. קוראים לכם פריפריה - אל תקשיבו. אתם הלב של המדינה. אתם יכולים הכול. לכבוד עולם התרבות, שמספר ומנגן ורוקד ויוצר את הפסיפס הישראלי. התפקיד הכי חשוב שלנו, במיוחד היום - זה לאחד ולחבר בין הלבבות. מי יעשה את זה אם לא אנחנו?! לכבוד ההומור שהביאני עד הלום, שמרפא כאב באהבה. אל תכעסו, אל תשנאו – תצחקו. גם על עצמכם. זה יעשה לכם טוב. ולתפארת מדינת ישראל".

שלום אסייג משיא משואה
שלום אסייג משיא משואה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אופק ראשון, שעומדת בראש "סיירת החרם" של תוכנית "הצינור", השיאה משואה ואמרה בקול חנוק מדמעות: "אני, אופק בת יצחק וזיוה ראשון, משיאה משואה זו לכבוד המשפחות החזקות שמול אלף דלתות סגורות - לא מוותרות. ולכבוד המשפחות שילדיהן לא עמדו בקושי ובצער. אני משתתפת בצערכן ומבקשת סליחה בשם כולנו. לכבוד כל מי שנלחם יחד איתי, נגד הרוע ובעד האנושיות. אני מבטיחה שלא אוותר, אני מבטיחה שאלחם, את השינוי הזה אנחנו חייבים לעשות. לכבודכם, הילדים והילדות שנפשכם הצטלקה וילדותכם הוחמצה. אתם שפוגשים את הרוע כל יום. תישארו חזקים, יום אחד אתם תגיעו מהמקום הזה לדברים גדולים. אני מבטיחה לכם. אל תתנו לאף אחד לכבות את האש שלכם".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2304232202' autoplay='0' credit='' desc='אחרי שהשיאה משואה: אופק ראשון בריאיון' poster='' kid='1_2vi5ckqo' duration='']

לאחר מכן השיאו משואות היזמית סיוון יערי, החקלאית ורד בן סעדון, המייסדת השותפה של קרן אייסף, נינה אבידר, אשת החינוך יהודית נגוסה, מאמן הכדורסל דיוויד בלאט, פרופ' אבי ריבקינד מבית החולים הדסה עין כרם, ד"ר חתאם חוסיין מבית החולים רמב"ם בחיפה, אליהו צלאח, ממייסדי המושב שתולה, איש העסקים והנדבן סילבן אדמס, רעות עמיחי בת ה-17, מתנדבת בארגון "השומר החדש". את משואת צה"ל השיא מפקד יחידת דובדבן, סא"ל ד', שנפצע קשה בצוק איתן.

ורד בן סעדון מדליקה משואה
ורד בן סעדון משיאה משואה | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

סילבן אדמס מדליק משואה
סילבן אדמס משיא משואה | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

אופק ראשון משיאה משואה
אופק ראשון משיאה משואה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מאמן הכדורסל דיוויד בלאט השיא גם הוא משואה - ואמר: "אני, דיוויד בן ליליאן וויליאם בלאט, משיא משואה זו לכבוד מדינת ישראל שכעולה חדש אימצה אותי לחיקה, נתנה לי בית ופתחה בפניי את האפשרות להקים משפחה ישראלית נאמנה וגאה. אני אסיר תודה על זה. לכבוד המשפחה המופלאה והחמה של הספורט הישראלי שנתנה לי את האפשרות לפרוץ גבולות, לקרב לבבות, להשפיע, לחנך ולהוביל אנשים להיות הגרסה הכי טובה של עצמם. לכבוד האחים והאחיות החדשים שלי, שמתמודדים עם מחלת הטרשת הנפוצה. אנחנו יודעים - כל יום הוא מאבק. כל יום הוא מתנה. לעולם לא נוותר. ולתפארת מדינת ישראל".

דיוויד בלאט משיא משואה
דיוויד בלאט משיא משואה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ערב יום העצמאות ה-75: כמעט 10 מיליון בני אדם חיים בישראל

אתמול פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את הנתונים לרגל יום העצמאות ה-75, ומהם עולה כי כ-9,727,000 חיים בישראל - עלייה של כ-216 אלף בני אדם מהשנה שעברה ופי 12 מאוכלוסיית המדינה עם הקמתה בשנת 1948.

בלמ"ס מעריכים כי בשנת 2030 צפויה אוכלוסיית ישראל לעמוד על 11.1 מיליון בני אדם, ובשנת 2040 - 13.2 מיליון. בשנת 2048, יום העצמאות ה-100, צפויה האוכלוסייה למנות כ-15.2 מיליון בני אדם. כשבעה מיליון יהודים חיים בישראל, והם מהווים כ-73 אחוזים מהאוכלוסייה. כשני מיליון ערבים מהווים 21 אחוזים מהאוכלוסייה, ובנוסף חיים בישראל כ-534 אלף נוצרים, בני דתות אחרות וחסרי סיווג דתי. 46 אחוזים מכלל היהודים בעולם חיים בישראל, כאשר 79 אחוזים מהיהודים בישראל נולדו בישראל. מאז קום המדינה הגיעו לישראל יותר מ-3.3 מיליון עולים.

משפחה בישראל מונה בממוצע 3.7 נפשות, ומספר הילדים הממוצע עד גיל 17 למשפחה הוא 2.4. אוכלוסיית ישראל מונה כ-28% ילדים עד גיל 14, ותוחלת החיים בישראל היא מהגבוהות בעולם. תוחלת החיים הממוצעת היא 84.6 שנים לנשים ו-80.5 שנים לגברים. כ-12% הם בני 65 ומעלה, ויותר משלושת אלפים בני אדם בישראל כבר חגגו את יום הולדתם ה-100.

ממוצע גיל הנישואין הראשונים בישראל עמד בשנת 2020 בקרב יהודים על 25.2 לכלות ו-26.8 לחתנים, ובקרב מוסלמים על 22.8 לכלות ו-26.6 לחתנים. ממוצע הגילאים לנישואין ראשונים בקרב בני ובנות העדה הדרוזית הוא 25.6 לכלות ו-29.2 לחתנים, ואילו אצל הנוצרים הגיל הממוצע הוא 26.8 לכלות ו-30.6 לחתנים.