לאחר קריאה ברשתות: מאות ליוו ההרוג באסון המנוף בדרכו האחרונה

מאות הגיעו ללווייתו של סרגיי סמיונוב בבית העלמין האלטרנטיבי בבאר שבע. אמו ואחותו הגיעו ארצה ממולדובה. סטודנטים להנדסת בניין: "באנו לחלוק כבוד אחרון. נושא תאונות העבודה קרוב ללבנו"

זמן צפייה: 02:38

מאות בני אדם הגיעו להלווייתו של סרגיי סמיונוב בן ה-33, ההרוג הרביעי באסון המנוף ביבנה, שנערכה היום (רביעי) בבית העלמין האלטרנטיבי שבבאר שבע. אמו ואחותו של סמיונוב הגיעו מוקדם יותר היום ממולדובה כדי ללוותו בדרכו האחרונה. עיריית באר שבע והקרן לידידות מולדובה מימנו עבור השתיים את כרטיסי הטיסה.

מתן בן שושן, תושב באר שבע וסטודנט להנדסת בניין, הגיע להלוויה לאחר הקריאות ברשתות החברתיות. "קיבלנו הודעות בוואטספ שהבחור שנהרג בתאונה, שאין לו משפחה בארץ ושיכול להיות שלא יהיו אנשים בהלוויה. באנו כדי לחלוק כבוד אחרון, כל נושא ההרוגים בעבודות בניין קרוב לליבנו".

אביב אוחנה, גם הוא סטודנט להנדסת בניין, סיפר: "העברנו את הודעת השרשרת בין החברים, פחדנו שבגלל החום הכבד ובגלל שאין לו משפחה לא יגיעו אנשים - אז אירגנו כמה חברים והגענו להלוויה".

עוד בחדשות 13:

ההרוג הרביעי באסון המנוף ביבנה: סרגיי סמיונוב, בן 33

מנכ"ל חברת הפירוק נהרג באסון המנוף; פורסם שם הרוג נוסף

אסון המנוף: 5 בעלי תפקידים נוספים עוכבו לחקירה - כולם בכירים

הלוויתו של סרגיי סמיונוב שנהרג באסוף המנוף ביבנה
הלוויתו של סרגיי סמיונוב שנהרג באסוף המנוף ביבנה | צילום: חדשות 13

פרחאט טוראן, חברו של סמיונוב, קרא טרם ההלווייה לציבור להגיע וללוות אותו בדרכו האחרונה: "הוא היה בן אדם טוב, עבדנו יחד שלוש שנים, קשה לנו, הוא ואישתו היו לבד בארץ, אימא שלו ואחותו באו בטיסה ממולדובה לאחר שעיריית באר שבע מימנה להן כרטיסים. הוא היה חבר טוב ובן אדם זהב, קשה לכולנו. עבדנו ביחד במפעל ואז הוא עזב את המפעל ועבר לשם. חייבים לעצור את זה, חייבים שתהיה בטיחות במקומות העבודה, בן אדם הולך לפרנס את המשפחה ולא חוזר. אני קורא לכולם לבוא להלוויה בבית העלמין בבאר שבע".

כאמור, ביום ראשון בשעות הבוקר נהרגו ארבעה פועלים בתאונה באתר בנייה בשדרות ז'בוטינסקי ביבנה, כתוצאה מנפילה של חלקי מנוף אל הקרקע. ההרוגים הם יונתן סבג, תושב אור יהודה בן 33, מנכ"ל החברה שהייתה אחראית על פירוק המנוף, נהרג בתאונה ביום הולדתו. כמו כן, בן דקלו, תושב פרדס חנה בן 22, וגיל חזאזי בן 51 מחדרה נהרגו באסון. שמו של הרוג נוסף טרם הותר לפרסום.

ביום שישי בשעה 09:30 יתקיים באתר "יבנה הירוקה" של חברת "רמי שבירו" ביבנה, טקס "זיכרון וזעקה" בעקבות מותם של העובדים באתר החברה, שבו נהרג לפני חודש עובד נוסף. את הטקס מארגנים מרכזים לצדק חברתי.

סרגיי סמיונוב שנהרג באסוף המנוף ביבנה
סרגיי סמיונוב שנהרג באסוף המנוף ביבנה | צילום: חדשות 13

כזכור, מחוות דעת ראשונית של פקחי משרד העבודה עלה כי הגורם לאסון הוא כשל אנושי ולא כשל טכני. על פי חוות הדעת, שהועברה אתמול ליחידת "פלס" של המשטרה, בורג בטיחות שאמור היה לשמור על יציבות המנוף נשבר או נשלף – מה שהביא לקריסתו.

כמו כן, המשטרה ערכה אתמול שימוע לבעלי החברה הקבלנית ונתנה צו סגירה מנהלי לאתר לתקופה של 30 יום. כמו כן, בעקבות האסון וריבוי תאונות הבנייה, יו"ר ההסתדרות ונשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ערכו היום דיון חירום ובו הוחלט על מספר צעדים מידיים, בהם שביתה בת חצי יום ביום חמישי בכל אתרי הבנייה בארץ.

גיל חזאזי בן 51 מחדרה, נהרג בתאונת עבודה
גיל חזאזי בן 51 מחדרה, נהרג בתאונת עבודה | צילום: באדיבות המשפחה

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ונשיא התאחדות הקבלנים ראול סרוגו, הכריזו על 2020-2019 כשנת הבטיחות בענף הבנייה. כמו כן, הוחלט על הקמת מטה בטיחות משותף, שבראשו יעמוד האלוף (במיל') וחבר הכנסת לשעבר אייל בן ראובן. פעילות המטה תתוקצב בהיקף של מיליוני שקלים והוא יפעל במשך כל ימות השנה, במטרה להגביר את הבטיחות בענף. זאת, באמצעות הסברה, הסדרה ופעולות משותפות מול הממשלה.

נוסף לכך, בדיון החירום הוחלט כי בעוד שבועיים ייערך כנס חירום והסברה המיועד למעסיקים ולעובדים, ובכלל כל האירועים והכנסים שתוכננו לשנה הקרובה לעובדים ולמנהלים יתמקדו בנושא הבטיחות.

ההרוגים באסון המנוף, בן דקלו ויונתן סבג
ההרוגים באסון המנוף, בן דקלו ויונתן סבג | צילום: באדיבות המשפחות

הצדדים הסכימו לקדם באופן מידי הכשרות בטיחות חדשות למעסיקים ולעובדי הענף, והסכימו לפעול בשיתוף פעולה מול הממשלה לקידום עקרונות לחקיקה מוסכמת שתסדיר את כל היבטי האחריות לבטיחות באתרים, לרבות אחריות המזמין. כמו כן הוקמו צוותים מקצועיים משותפים שיקיימו ישיבות שוטפות למעקב ולטיפול אחר יישום הדברים. מטה הבטיחות יפרסם בתוך כשלושה שבועות תכנית עבודה שמטרתה שינוי יסודי של תחום הבטיחות בענף הבנייה.

חלקי מנוף קרסו ביבנה | צילום: מד''א