התאונה הקטלנית באימון בדרום: שאלות קשות מהתחקור הראשוני

במקביל להבאתו של לוחם צה"ל אור ישראלוב למנוחות בבית העלמין הצבאי בחולון, שאלות קשות מתחילות לעלות בעקבות התחקיר הראשוני של התאונה הקטלנית בבסיס שומריה בנגב. קרובי משפחתו של ישראלוב: "אנחנו באפלה"

זמן צפייה: 03:38

סמל אור ישראלוב, לוחם צה"ל בן 19 מבת ים שנהרג היום (שלישי) בעקבות ירי דו צדדי במהלך תרגיל צבאי בנגב, מובא כעת למנוחות בבית העלמין הצבאי בחולון, בנוכחות מאות משתתפים. במקביל, מתחקיר ראשוני של התאונה הקטלנית שהביאה למותו של החייל עולות מספר שאלות קשות. בין היתר ניתן לשאול האם החייל היורה זיהה בשגגה את ישראלוב כמטרה במסגרת התרגיל. בנוסף, ייבדק האם נשמר מרחק בטיחות במהלך התרגיל, האם הלוחם היורה ירה בגזרות הזירה וגם אם הוא הושפע מעייפות, שכן התרגיל בוצע בשעת לילה מאוחרת כדי לדמות מצב של לחימה. בנוסף, ייבדק אם נשקו של החייל היורה היה תקין.

בעקבות התאונה, מפקד זרוע היבשה הנחה על עוצר אימונים. מחקירת האירוע עלה כי הירי התרחש ביום השני ל"שבוע מלחמה" בתרגיל שנערך בטירונות של גדוד 202 של הצנחנים בבסיס שומריה שבצפון נגב, והלוחם שנהרג הוצב כדגלן. היה זה תרגיל "רטוב" (עם ירי), ולא מדובר בפליטת כדור אלא בפקודות סדורות של פתיחה באש לאחר זיהוי יעדים. הדגלן הלך עם קונוס פנס לבן, ונורה ממרחק של 205 מטרים בקו אווירי.

הדמויות הבכירות בתרגיל המחלקה היה היו סמג"ד בכוח המרתק ומ"פ בכוח המאגף. מפקד אוגדה 98, תת-אלוף דן גולדפוס, הגיע לשטח התרגיל ותיחקר את התרגיל. נבדק האם הכוח הבין בתרגיל את תפקידו, ונבחן ארגון הכוח והטכניקות והתירגולות של הרתק החיפוי והאיגוף.

סמל אור ישראלוב עם הוריו ואחיו
סמל אור ישראלוב עם הוריו ואחיו | צילום: באדיבות המשפחה

משה זהבי, בן דודו של ישראלוב, סיפר הבוקר לחדשות 13: "אור הוא מלח הארץ, בן 19, בתחילת חייו, אין לי מילים. המון תוכניות לעתיד שנגמרו להם באבחה, ילד שהיה מלא בחלומות ושאיפות והם נגדעו. אנחנו כרגע מוזנים ממה שנאמר בתקשורת, לא יצרו איתנו קשר כדי לספק תחקיר ראשוני. אנחנו באפלה".

מירי, קרובת משפחתו של ישראלוב, סיפרה: "אנחנו מתעסקים רק בילד הזה כרגע, עוד אין לו 19. הוא לא סיים מסע כומתה עדיין, קנינו 40 חולצות לטקס שלו, הוא עוד לא נלחם. תראו איזה ילד, מלח הארץ. נלחם לשרת בצה"ל בקרבי, ישראל 2023, איך קורה דבר כזה? היום זה יום ההולדת של סבתא שלו, היא בת 79, תראו איזה מתנה היא קיבלה".