מחיאות כפיים וצעדה בהלוויית חנן יבלונקה: "הבן של כולם"

בצעדת ענק בסימן המאבק לשחרור החטופים, אלפים ליוו למנוחות את חנן יבלונקה שגופתו חולצה מעזה בסוף השבוע - מביתו שבת"א לבית העלמין בקריית שאול. מוקדם יותר נטמן באשקלון מישל ניסנבאום. גופתו של אוריון הרננדס תוטס למקסיקו

זמן צפייה: 04:34

אחרי סוף שבוע קשה שבו הושבו מרצועת עזה שלוש גופות נוספות של חטופים, היום (ראשון) הובאו לקבר ישראל שניים מהחטופים שחולצו: בשעה 17:30 החלה צעדת ענק מביתו של חנן יבלונקה בשכונת נאות אפקה בתל אביב, והוא הובא למנוחות בבית העלמין בקריית שאול. משפחתו ביקשה מהציבור להגיע ולהשתתף בצעדה, בקריאה למען השבת החטופים. מוקדם יותר היום הובא למנוחות מישל ניסנבאום בבית העלמין באשקלון.

גופתו של אוריון הרננדס, בן זוגה של שני לוק שגופתה חולצה מהרצועה לפני כשבוע וחצי יחד עם גופותיהם של החטופים עמית אסתר בוסקילה, איציק גלרנטר ורון בנימין, תוטס ככל הנראה למקסיקו, שם תתקיים הלווייתו. הרננדס הוא יליד מקסיקו בעל אזרחות צרפתית, והוריו מתגוררים בצרפת ובצ'ילה.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2405261757' autoplay='0' credit='' desc='מסע ההלוויה של חנן יבלונקה' poster='' kid='1_qco1xef4' duration='13']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2405261921' autoplay='0' credit='דנור אהרון Danor Aharon' desc='אחיינו של חנן יבלונקה סופד לו' poster='' kid='1_ted9kj31' duration='53']

אימו של חנן אמרה בהלווייתו: "למראה הקהל הזה חנן יידע שכולם אהבו אותו. חנן אהב כל כך הרבה אנשים ואי אפשר היה שלא לאהוב אותו. בן אהוב שלנו, אנו עומדים פה היום להיפרד ממך, ואני שואלת את עצמי - איך הגענו למעמד הזה? איך ניפרד ממך? בחלומות הכי גרועים לא יכולנו לדמיין דבר נורא כזה. אתה יודע כמה אנחנו אוהבים אותך, וכמה הייתי נותנת כדי לחבק אותך. מהרגע שנולדת הייתה שמחה כה גדולה למשפחה. ידעת שנעמוד לצידך תמיד. הקשר שלנו היה כה חזק שגם כשיצאת מהבית בגיל 28 והתחתנת, בחרת לגור לידינו. אני מבטיחה לך שהילדים יגדלו ויהיו מאושרים ושמחים, למרות הפרידה הקשה ממך".

"כל כך קיוויתי שתחזור אלינו חי ושנוכל לספר לך מה קרה פה במשך שמונה חודשים. המשפחה התאחדה למסע הזה. אביבית נלחמה כלביאה, בתקשורת, במשלחות לחו"ל, בהסברה. שי פעל ימים ולילות, אני ואבא פעלנו יחד עם מטה החטופים. כל המשפחה המורחבת פעלה מהיום הראשון ועד היום. חנן שלי, אין יום שלא התפללתי שתשוב. סליחה שלא החזרתי אותך אליי. שבת אליי בארון. זה לא הסוף שקיוויתו לו, אבל לפחות אני יודעת שחזרת אלינו. הפכת להיות הבן של כל המדינה. מודה לחיילי צה"ל שהשיבו אותך במבצע מסוכן, ומאחלת להם שישוב בשלום. נמשיך לתמוך במשפחות החטופים", הוסיפה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-todays-talk-clips-part-2405261746' autoplay='0' credit='' desc='אביבית, אחותו של חנן יבלונקה, בריאיון לחדשות 13' poster='' kid='1_nek1a0w1' duration='386']

אביו של חנן יבלונקה עם תמונתו
אביו של חנן יבלונקה עם תמונתו | צילום: רויטרס

ניסנבאום, תושב שדרות בן 59 במותו, נרצח ב-7 באוקטובר כשנסע מביתו לאסוף את נכדתו בת ה-4 ששהתה בבסיס אוגדת עזה ברעים עם אביה איש הקבע. בעיקול מפלסים הוא נרצח על-ידי מחבלים שחטפו את גופתו לעזה. יבלונקה, בן 42 במותו, נחטף מהמסיבה ברעים לאחר שכל חבריו נרצחו בטבח במסיבה. הוא הוגדר תחילה כנעדר, ושלושה חודשים לאחר פרוץ מתקפת 7 באוקטובר עודכנה משפחתו כי הוא נחטף.

מישל ניסנבאום
מישל ניסנבאום

הרננדס ולוק בילו יחד למסיבת ה"נובה" בסמוך לקיבוץ רעים ב-7 באוקטובר, וגופות השניים נחטפו לרצועה. אביו, סרחיו, סיפר בריאיון ללוסי אהריש בחודש פברואר על שיחת הטלפון של חבריו של בנו עם מחבלי חמאס שככל הנראה היו מעורבים בחטיפתו: "אמרו שהוא בסדר ושהוא בחיים, אבל שהוא יישאר בשבי עד להודעה חדשה".

אוריון הרננדס
אוריון הרננדס
שני לוק ובן זוגה אוריון הרננדס ראדו
שני לוק ואוריון הרננדס ראדו

צה"ל פרסם אמש תיעוד ממבצע החילוץ הדרמטי, שבסופו הוחזרו גופותיהם של יבלונקה, ניסנבאום והרננדס. מפקד חטיבה 7 אמר: "בזכות חתירה למגע של הכוחות הצלחנו להוציא שלוש גופות חזרה לשטח הארץ, זו זכות גדולה עבורנו". בצה"ל אמרו כי "כחלק מלחימתם של כוחות אוגדה 98 במרחב ג׳באליא, לוחמי גדוד 75 חיסלו מחבל שככל הנראה שימש כתצפיתן על המרחב בו הוחזקו הגופות, פשטו עליו, ואיתרו את מיקום הגופות. זמן קצר לאחר מכן לוחמי יחידת יהל"ם, שב"כ ולוחמים מיחידה מיוחדת באגף המודיעין נכנסו למרחב, איתרו את שלוש הגופות וחילצו אותן במבצע לילי מסובך".

"המודיעין על מיקום הגופות הגיע תוך הסתמכות על מידע מודיעני מדויק שהתקבל ונותח במהלך הימים האחרונים במודיעין האוגדה, בשב״כ ובמפקדת השבויים והנעדרים באגף המודיעין. המבצעים לחילוץ הגופות הינם חלק ממערכה מתוכננת ומנוהלת בעל ובתת קרקע שמובילה אוגדה 98 בג'באליה".

"את המאמץ המחקרי והאיסופי ניהלו במפקדת החטופים שבאגף המודיעין כתף אל כתף עם שב"כ ויחידות צה"ל. המאמץ נמשך כמה חודשים וכלל איסוף מודיעיני וניתוח אינדיקציות מודיעיניות לכדי תמונה אחת. לאחר עבודת המודיעין המורכבת המפקדה הייתה בתקשורת רציפה והדוקה עם הכוחות המתמרנים כדי להכווין אותם אל המיקום המדויק שהמודיעין והניתוח העלו".