לאחר פריצת האוהדים למגרש: טרם ברור מה יעלה בגורל גביע המדינה

לאחר הניצחון של בית"ר ירושלים על מכבי נתניה בגמר גביע המדינה, מאות אוהדי הקבוצה מהבירה פרצו לכר הדשא, מנעו את טקס הנפת הגביע, גרמו להברחתו של נשיא המדינה מהאצטדיון ואולי עלו לקבוצתם בתואר. בעלי הקבוצה, אברמוב: "אם ייקחו לבית"ר ירושלים את הגביע, אני סיימתי עם הכדורגל הישראלי"

פריצת אוהדי בית"ר ירושלים לכר הדשא בגמר הגביע
פריצת אוהדי בית"ר ירושלים לכר הדשא בגמר הגביע | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

גמר גביע המדינה בכדורגל אמש (שלישי) הסתיים בטעם רע, עם פריצת אוהדי בית"ר ירושלים לכר הדשא בסיום הניצחון של קבוצתם 0:3 על מכבי נתניה. הקבוצה הירושלמית זכתה בגביע המדינה לראשונה לאחר 14 שנים ואוהדי הקבוצה מהבירה התפרצו לשדה המשחק, לקחו מדליות, הביאו לפינוי נשיא המדינה יצחק הרצוג מהאצטדיון ובסופו של דבר אף בוטל טקס ההנפה.

כ-45 דקות לאחר שריקת הסיום, אוהדי בית"ר ירושלים ירדו אל כר הדשא והתפרעו שם בחגיגות הניצחון. הם לחקו מהמדליות שהיו על שולחן ההנפה, לא הסכימו להתפנות ואף הביאו לפינויו של נשיא המדינה מהמקום. לאחר האירוע נשמעו קריאות לבטל את זכייתה של הקבוצה ולהטיל עונשים כבדים עליה.

האירוע הביא לתגובות רבות בכדורגל הישראלי. מי שהיה נסער במיוחד היה בעלי בית"ר ירושלים ברק אברמוב שאמר: "האירוע חמור, בושה וחרפה אבל זה לא קשור אלינו ובית"ר לא יכולה הייתה למנוע את זה. לבית"ר אין קשר לאירוע ומי שאשמה כאן זו ההתאחדות לכדורגל והיא זו שצריכה לתת את הדין. אם התואר יילקח מבית"ר ירושלים, אני סיימתי עם הכדורגל הישראלי".

ברק אברמוב
ברק אברמוב | צילום: פלאש 90

האשמות הדדיות נזרקו משני הצדדים - גם מבית"ר ירושלים וגם מההתאחדות לכדורגל, שהייתה אחראית על סידורי האבטחה באירוע. יו"ר ההתאחדות, שינו זוארץ, אמר לאחר המשחק כי יביא לדיון והצבעה בישיבת הנהלת ההתאחדות הקמה של ועדת בדיקה חיצונית לבחינת אירוע הגמר.

יו"ר ההתאחדות לכדורגל סיכם את הערב המביך של הכדורגל הישראלי: "עצוב שערב שהיה אמור להיות חגיגת כדורגל מסתיים עם פריצה המונית של קהל לכר הדשא, עם נשיא מדינה שאינו יכול להעניק גביע ובעיקר שחקנים שראויים לחגוג ולא מתאפשר להם. טירוף האלימות בכדורגל הישראלי חייב להיעצר ואני מתכוון להוביל את הנושא עם כל מי שאוהב את המשחק ומאמין שהניצחון אפשרי".

הבוקר, נשאל זוארץ על ידי יניר קוזין וספי עובדיה בגלי צה"ל האם צריך לקחת לבית"ר ירושלים את גביע המדינה ועל כך השיב: "לא. ספורט נקבע על המגרש הירוק". בנוסף, מאמן הקבוצה שהייתה אמורה להניף את הגביע אמש, יוסי אבוקסיס, דיבר גם הוא על האירועים: "כמובן שאנחנו צריכים להיענש, הקהל צריך להיענש אבל מפה ועד לקחת לנו את הגביע, צריך להיות רציניים".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2305240721' autoplay='0' credit='' desc='פריצת אוהדי בית"ר ירושלים לכר הדשא' poster='' kid='1_yoidrxs9' duration='48']

גם נשיא המדינה, יצחק הרצוג, שהוברח מסמי עופר בעקבות המהומה הגיב: "באנו אתמול לחגגה של כדורגל ורצינו לראות את אחד מאירועי השיא של העונה. למרבה הצער, אירועי הסיום של המשחק היו חמורים כי אוהדים שפרצו למגרש פוצצו את המעמד ולא היה ניתן להעניק את הגביע. חבל שאוהדים שחיכו 14 שנה לקבל גביע, לא זכו לאקט הסימבולי והחשוב הזה".

"האלימות הזו ליוותה את מרגשי הכדורגל לכל אורך העונה, ויש להתייחס אליה בחומרה רבה", הוסיף הנשיא לדבריו ואמר לגבי המשחק עצמו כי היה מצוין, השחקנים הראו כישרון ומחויבות ספורטיביות.

נשיא המדינה יצחק הרצוג ושר התרבות והספורט מיקי זוהר
נשיא המדינה יצחק הרצוג ושר התרבות והספורט מיקי זוהר | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

עוד לפני שריקת הפתיחה רבבות אוהדים שהגיעו לאצטדיון סמי עופר בחיפה ניסו להכנס אל היציעים והתעמתו עם סדרנים ואנשי אבטחה,והדבר גרם לדוחק בשערי הכניסה. בשביל להיכנס פנימה, חלק מהאוהדים ניסו אף לקפוץ מעל הגדרות המקיפות את תחומי המגרש. לפי הערכת כוחות האבטחה באצטדיון, למעלה מ-1,000 אוהדים פרצו ליציעים ללא כרטיס.

לאחר האירועים שבסיום המשחק, התפרסם כי בתקנון ההתאחדות לכדורגל בישראל כתוב כי בעקבות פריצת אוהדים המונית לכר הדשא בגמר הגביע, ניתן להעניק את התואר לקבוצה היריבה ללא קשר לתוצאת המשחק.