"דיזנגוף סנטר - מרכז ללימוד תורה": הארגון שמאחורי התפילה בהפרדה

עמותת "ראש יהודי", שהובילה את האירוע שקרע את ת"א ביום כיפור, הרחיבה באחרונה את פעילותה - שכוללת גם מימון למעבר של משפחות דתיות לשכונות חילוניות בעיר. "מחכים לכם, רבותיי. אל תפחדו לעשות את הצעד", אמר היו"ר זעירא. אחד מרבני הארגון: "אנחנו בקושי ב'סיפתח' של תנועת התשובה"

זמן צפייה: 05:54

בעקבות העימותים בתל אביב ביום הכיפורים סביב סערת ההפרדה בתפילת כל נדרי בכיכר דיזנגוף, בניגוד לפסיקת בית המשפט, בארגון "ראש יהודי", שהוביל את האירוע, אמרו כי לא מדובר בפרובוקציה. אלא שאנשי העמותה מעולם לא הסתירו את חזונם לגבי העיר העברית הראשונה. כך למשל, בכנס של "ראש יהודי", נאם הרב יהושע שפירא, ראש ישיבת ההסדר ברמת גן, ואמר: "בסוף, דיזנגוף סנטר יהיה מלא באולפנות ללימוד תורה, חזרה בתשובה וסדנאות לדבקות אלוקית". הוא הוסיף: "אנחנו בקושי ב'סיפתח' של תנועת התשובה".

ארגון "ראש יהודי" פועל בישראל שנים רבות, אך רק לאחרונה החל בהרחבת הפעילות שלו, שכוללת עתה העברת משפחות דתיות לשכונות חילוניות בתל אביב. "מחכים לכם, רבותיי. אל תפחדו לעשות את הצעד ולעבור לתל אביב", אמר היו"ר ישראל זעירא בריאיון. ואכן, ב"ראש יהודי" ניתן לקבל מלגות מיוחדות שמגיעות עד לחצי מיליון שקלים בשנה, שנועדו לממן את המשפחות שעוברות לעיר הלבנה. "אנחנו רוצים להחזיר למדינה את צביונה השפוי", אמר זעירא.

זעירא, טען כי לדידו, הדתה בתל אביב היא לא מילה גסה: "אנחנו גאים בהדתה. הלוואי שכל הציונות הדתית הייתה עוסקת הדתה". רב נוסף שהוזמן לנאום בכנס הוא לא אחר מאשר יגאל לוינשטיין, שידוע בהתבטאויותיו נגד קהילת הלהט"ב. "לא אסכים להשתקה של דעות שמקובלות על ידי הבון-טון", הבהיר המנכ"ל זעירא בהקשר זה.

ישראל זעירא
התפילה שעוררה סערה: כיכר דיזנגוף ביום כיפור
התפילה שעוררה סערה: כיכר דיזנגוף ביום כיפור | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

בנוסף, חברת הנדל"ן "באמונה" של זעירא, המקדמת קבוצות רכישה למגזר הדתי, עלתה לכותרות לפני מספר שנים לאחר שפרסמה סרטון פרסומת גזעני, שמעודד את חברי הציונות הדתית לרכוש דירה עם קבוצת הקנייה כדי להבטיח שלא יגורו בשכנות לבני עדות המזרח.

פלייר המקדם את הפעילות של ''ראש יהודי''

בעמודי הרשתות החברתיות של הארגון ניתן לראות עדויות של חילונים לשעבר, מצולמים על רקע אתרים בתל אביב, בליווי סרטונים שמסבירים מדוע שירת אישה לא ראויה להישמע בציבור. ומאיפה הכסף? "ראש יהודי" מתקיימת מתרומות, אך לא רק: גם כספי משלם המיסים מממנים את הפעילות. דו"חות של רשם העמותות מצביעים על כך שהעמותה קיבלה במשך שנים מימון ממשרד החקלאות. על כך אמר זעירא: "עמותת 'ראש יהודי' היא עמותה ככל העמותות. תיאטרון 'הבימה' מקבל מיליונים בשנה, ואין שם אף הצגה שאני יכול לראות בתור אדם תורני".

נתניהו ובן גביר
נתניהו ובן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נתניהו במסר לבן גביר, שהודיע שיקיים תפילה בת"א: "להרגיע את הרוחות". סביבת השר: "לא ייכנע ללחץ"

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ספג היום ביקורת מתוך הקואליציה, וגם מראש הממשלה בנימין נתניהו, ששיגר לו מסר מרומז מבלי לנקוב בשמו בעקבות כוונתו לקיים תפילה בתל אביב ביום חמישי: "תפילה אינה פרובוקציה. אבל עכשיו, אחרי האירוע הקשה בתל אביב, הדבר החשוב ביותר הוא לפעול להרגעת הרוחות. לכן מצופה מכל מנהיגי הציבור לנהוג באחריות ולהימנע מכל מה שלא יוסיף לרגיעה". מסביבת בן גביר נמסר כי השר "לא ייכנע ללחצים ובכוונתו להגיע" לתל אביב ביום חמישי. במשטרה חוששים מניסיונות של מפגינים לחסום דרכי גישה ולמנוע את הגעת בן גביר.

על רקע הסערה, ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) פנה לבן גביר וקרא לו לא לקיים את האירוע: "כוונותיך רצויות, אך מעשיך אינם רצויים. זו פרובוקציה נגדית".ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הערב הודעה ובה מתח ביקורת מרומזת על בן גביר "תפילה אינה פרובוקציה. אבל עכשיו, אחרי האירוע הקשה בתל אביב, הדבר החשוב ביותר הוא לפעול להרגעת הרוחות. לכן מצופה מכל מנהיגי הציבור לנהוג באחריות ולהימנע מכל מה שלא יוסיף לרגיעה".

בתוך כך, בעיריית תל אביב יערכו שימוע לאנשי "ראש יהודי", ומתכננים לבטל את כל אירועי חג הסוכות של הארגון. בנוסף, אם יותקנו מחיצות הפרדה - פקחי העירייה יפרקו אותן.

מוחים נגד תפילה בהפרדה בכיכר דיזנגוף בתל אביב
מוחים נגד תפילה בהפרדה בכיכר דיזנגוף בתל אביב | צילום: איתי רון, פלאש 90
מפגינים בכיכר דיזנגוף
מפגינים בכיכר דיזנגוף | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

ראש העיר תל אביב רון חולדאי שיגר מכתב למפקד מחוז תל אביב במשטרה, ניצב פרץ עמר, ואמר לו בנוגע לאירוע שמתכנן השר בן גביר, כי "ככל שיתקיים אירוע תפילה בכיכר דיזנגוף ביום חמישי הקרוב, העירייה תבקש לוודא כי האירוע יתקיים ללא אמצעים פיזיים להפרדה מגדרית הכוללת מחיצות, סרטים, חבלים, דגלים וכיו"ב. לפיכך, אני מצפה כי שוטרי מחוז תל אביב שמכירים את המדיניות העירונית ואת פסיקות בתי המשפט בנושא, יאכפו, בסיוע פקחי עיריית תל אביב-יפו, כי ההנחיות מתקיימות ולא נינתן יד לביזוי בית המשפט".

מוקדם יותר הודיעו תנועות המחאה "כוח קפלן", "בונות אלטרנטיבה" וארגונים מקהילת הלהט"ב על קיום אירוע תפילה "למען הדמוקרטיה ושלמות העם" בכיכר דיזנגוף ביום חמישי הקרוב, 28 בספטמבר, ב-18:30 - זאת לאחר שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הודיע אתמול כי יקיים גם הוא "תפילת ערבית" במקום. כחלק מההיערכות, עיריית תל אביב תערו שימוע לאנשי "ראש יהודי", ותבחן את ביטול אירועי הארגון בסוכות.

מארגוני המחאה נמסר כי "האירוע קיבל את אישורי העירייה ויתקיים בתיאום מלא עם משטרת ישראל וכוחות הביטחון". עוד אמרו כי "דווקא בימים שבהם ראש הממשלה ושריו מנסים להציף את הציבוריות ברעל ושנאה, אנו בוחרים להתאחד תחת ערכי השוויון והחופש המחברים בין כולנו. הניסיונות של הקנאים והקיצוניים לא יצליחו לפרק את ישראל. אנו מזמינים את הציבור הרחב, נשים וגברים, להט"בים וסטרייטים, מכל הקשת הדתית, להגיע לאירוע למען שלמות הדמוקרטיה ועם ישראל".