המאבק נגד המהפכה המשפטית: "שעת חירום גם לכלכלה"

בבית ציוני אמריקה בתל אביב נערך כנס הכלכלנים של התנועה לאיכות השלטון, בנושא חוסנה של כלכלת ישראל בצל הרפורמה של השר לוין. השרה לשעבר פרקש-הכהן: "הממשלה מנסה באמצעות ספינים לטשטש את המחאה"

זמן צפייה: 00:31

בבית ציוני אמריקה בתל אביב נערך הבוקר (שישי) כנס הכלכלנים של התנועה לאיכות השלטון, בנושא חוסנה של כלכלת ישראל בצל המהפכה המשפטית. בין הדוברים בכנס נמנית השרה לשעבר, ח"כ אורית פרקש-הכהן (המחנה הממלכתי, שאמרה כי ממשלה מנסה באמצעות ספינים לטשטש את המחאה.

"מהבמה הזאת אני קוראת לקואליציה, תעצרו את החקיקה, הקפאה מוחלטת. עכשיו", אמרה ח"כ פרקש-הכהן, "לרוטמן יש ספין חדש. הוא טוען שהוא רוצה הידברות, הוא ישמח להידברות. אבל איזה הידברות? הם רוצים פייק הידברות. אתמול פורסם ראיון שבו אמר רוטמן כי לא יסכים לפסקת התגברות ביותר מ61, זו הידברות? ביום ראשון הוא מכנס את ועדת החוקה כדי להמשיך לקדם את התכנית, זאת הקפאה? זאת עצירה? זו הידברות? אנחנו אמורים לקיים הידברות מיום חמישי לראשון? ביום שני הוא מעביר את החקיקה בקריאה ראשונה ולא דקה אחרי, זאת הקפאה? זה מתווה הנשיא?"

"לכן, לעלות לתקשורת ולהגיד אנחנו מוכנים להידברות כדי לטשטש את המחאה, לשבש את התמונה. זאת לא האמת", הוסיפה השרה לשעבר, "אבל האמת היא ברורה: הם לא רוצים הסכמה רחבה. הם רוצים הריסה. הם לא רוצים לחזק את מערכת המשפט. הם רוצים להרוס אותה. הם לא רוצים לחזק את הדמוקרטיה. הם רוצים לפגוע בה אנושות. מהבמה הזאת אני קוראת להם, תעצרו את החקיקה, הקפאה מוחלטת. עכשיו".

הפגנת הענק בירושלים
הפגנת הענק בירושלים | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

עוד אמרה ח"כ פרקש-הכהן: "נגיד בנק ישראל בצעד מאוד חריג הזהיר את ראש הממשלה מהסכנות של המהפכה הזו, מכתב שהוציאו מנכלים לשעבר שעסקו בנושאים כלכליים, מכל קצוות הקשת כולל אנשים שעבדו אצל נתניהו כולל ראש המועצה הכלכלית שלו , כולל יעקב פרנקל נגיד בנק ישראל מטעמו של נתניהו".

"קיבלנו מכתב של כלכלנים מכל רחבי הארץ, קיבלנו אזהרות מראשי הבנקים, יש אזהרות של חברות דירוגע אשראי בינלאומיות, כלכלנים זוכי פרס נובל בכלכלה, אפילו שר האוצר האמריקאי לשעבר יצא באזרה וכמובן ה-OECD  יצא באזהרה אתמול. אני צופה בגאווה שתעשיית ההייטק בישראל מגלה מנהיגות עסקית אבל מצד השני מביטה בדאגה מהצד".

"הסקטור העסקי צריך וודאות עסקית, שיהיה לו לאן לפנות לבית משפט עצמאי, וצריך גם אקו סיסטם. ההפיכה המשטרית הזו פוגעת בכל האלמנטים גם יחד, היא פוגעת ביעוץ המשפטי של משרדי הממשלה ובמעמדו של שלטון החוק למול השרים, היא פוגעת בבתי המשפט, היא פוגעת גם בשלטון החוק - דין אחד לאזרח ודין אחד לפוליטיקאים. למרות הביקורת על המהלכים חשוב לזכור שזאת המדינה של כולנו, אני קוראת שלא למשוך כסף מהמדינה".

ח''כ אורית פרקש-הכהן בכנס הכלכלנים של התנועה לאיכות השלטון
ח''כ אורית פרקש-הכהן בכנס הכלכלנים של התנועה לאיכות השלטון

עו"ד אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון, אמר בכנס: "הסכנה לדמוקרטיה הליבראלית היא צד אחד של המטבע, אבל יש גם צד שני מטריד לא פחות, והוא קריסת הכלכלה הישראלית. כלכלות פורחות בסביבה דמוקרטית. בסביבה שיש בה הגנה מוחלטת על הקניין, בסביבה שיש מערכת משפט חזקה, עצמאית ויציבה, שתגן על חופש החוזים, שתגן על התחרות, בד בבד עם הגנה על זכויות אדם וזכויות פרט".

"ג'יי.פי מורגן קבע לאחרונה כי דירוג האשראי של ישראל עלול לרדת בעקבות הרפורמה משפטית, כפי שקרה בפולין", הוסיף עו"ד שרגא, "בשבועיים האחרונים נרשמה הוצאת כספים מאסיבית מישראל, אשר על פי הערכות עומדות על כ-4 מיליארד דולר וזה רק הולך וגובר. חברות מדווחות על עצירת גיוסים והשקעות, במגוון עצום של תחומים, ואני שואל את מר נתניהו, מר כלכלה לשעבר, מה עוד צריך לקרות כדי שתתעורר?"

לסיום אמר יו"ר התנועה לאיכות השלטון: "מנהלי בנקים, חברות ענק, תאגידים בינלאומיים, כולם קוראים לנתניהו לעצור, שולפים לו כרטיס אדום, והוא בשלו, ממשיך להדהיר את רכבת החורבן הן של הבית השלישי והן של הכלכלה הישראלית. זוהי שעת חירום. לא רק לדמוקרטיה, אלא גם לכלכלה. זה לא הזמן להישאר בבית".

הפגנת הענק בירושלים
הפגנת הענק בירושלים | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

אמש הודיעו מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית על הצעדים הבאים של המאבק, והכריזו כי ביום שני הקרוב יתקיים "יום מאבק לאומי", במסגרתו יתקיימו מספר הפגנות במוקדים בכל רחבי הארץ, שביתה במשק, שיבושים וחסימות כבישים ועוד. בשעה 14:00 צפויה להתקיים הפגנה גדולה מול משכן הכנסת, בעוד בשעה 16:00 תתכנס מליאת הכנסת להצביע על החוקים הראשונים כחלק מהרפורמה המשפטית בקריאה ראשונה.

במסיבת העיתונאים של מובילי המאבק נכחו נציגים ממאבק המשפטנים, מאבק הגלימות, מאבק החלוקים הלבנים, מחאת הסטודנטים ועוד. "ביום שני הקרוב הכנסת מביאה להצבעה את חוק יסוד הדיקטטורה", נאמר, "זהו כנראה החוק המסוכן ביותר מבין החקיקה שמובאת. אם החוק יובא להצבעה ויעבור - הידברות תהיה בלתי לגיטימית בעליל. זהי נקודה שבה בכל שלב הקואליציה תוכל להעביר את החקיקה".

"יום המאבק הלאומי" כאמור יכלול צעדות והפגנות בשעות הבוקר בערים, השבתות של חלק מהעסקים, והפגנה בירושלים מול הכנסת "בשעה שהכנסת תתכנס להצביע על חוק הדיקטטורה", כך לפי מארגני המחאות. "אנו קוראים לציבור הרחב להתגייס למאמץ, אנחנו רואים עד כמה ההפגנות מרעידות את הקואליציה - עוד הרתמות ונוכל להפיל את חוק יסוד הדיקטטורה".