אחרי עימותים בשער שכם: מצעד הדגלים עבר ללא אירועים ביטחוניים

האירוע הרגיש שמתקיים מדי שנה ביום ירושלים עבר בשלום, כאשר 3,000 שוטרים ולוחמי מג"ב נפרסו במטרה לאבטח את אלפי המשתתפים באירוע. בתוך סמטאות השוק הערבי בדרך לכותל תועד חיכוך אלים בין ערבים ליהודים

זמן צפייה: 06:26

אחרי עימותים בין ערבים ליהודים באזור שער שכם, "מצעד הדגלים" המסורתי לרגל יום ירושלים יצא לדרך הערב (חמישי), בהשתתפות עשרות אלפי אנשים. יותר מ-3,000 שוטרים ולוחמי משמר הגבול איבטחו את הצועדים, ומערכת כיפת ברזל הוצבה בכוננות מחשש לירי רקטות מכיוון רצועת עזה, אך האירוע עבר ללא אירועים ביטחוניים.

הצעדה עברה ברובע המוסלמי שבעיר העתיקה, בדרך לכותל המערבי ובהובלת חברי ממשלה בכירים - בהם איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ', יצחק וסרלאוף ומירי רגב. במהלך הצעדה, בתוך סמטאות השוק הערבי בדרך לכותל, תועד חיכוך אלים בין ערבים ליהודים. בשער שכם התאספו אלפי צועדים, שם נשמעו קריאות כמו "שיישרף לכם הכפר", והותקפו עיתונאים ערבים.

מאוחר יותר הערב נערכו החגיגות המסורתיות ליום ירושלים בישיבת מרכז הרב, שם פנה ראש הממשלה נתניהו לחברי הקואליציה ואמר: "אין ולא תהיה לנו ממשלה טובה יותר, אז הגיע הזמן להפסיק לאיים, להפסיק להחרים ולהפסיק לטפס על העצים. כולם צריכים לעבוד יחד ולהעביר את התקציב".

מצעד הדגלים
מצעד הדגלים

השר בן גביר קיבל היום החלטה לא לעלות להר הבית, וגורמים בסביבתו מתעקשים כי ההחלטה התקבלה על דעתו בלבד, אך בהערכת המצב שנערכה אמש אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש אגף המבצעים בצה"ל, האלוף עודד בסיוק, אמר לדרג המדיני כי אם תעלה אישיות בכירה רמת דרג להר הבית זה עלול להוביל לבלאגן. מדובר צה"ל נמסר כי הם לא מתייחסים לדיונים סגורים.

את הצועדים שהיו בדרכם למצעד ניסו לעצור עשרות פעילי שמאל, שחסמו את כביש המנהרות שמדרום לירושלים, וכמה מהם נעצרו. כמאה צועדים בצעדת המשפחות של תנועת "התעוררות" החלו את צעדתם בקורנבלום וסיימו אותה במתחם התחנה, שם נערכו מעגלי שירה ופעילות לילדים.

צעדה בירושלים
צעדה בירושלים

נזכיר כי מוקדם יותר, ופחות משבוע אחרי תום סבב הלחימה בעזה, כ-1,150 יהודים עלו להר הבית, בהם השר יצחק וסרלאוף ורעייתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, אילה, וכן חברי הכנסת אריאל קלנר, דן אילוז ועמית הלוי, וחברת הכנסת לשעבר שולי מועלם.

בתגובה, פנה יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני לראש הממשלה בנימין נתניהו וקרא לו למנוע עלייה של נבחרי ציבור להר הבית: "הנני פונה ומבקש ממך למנוע את העלייה להר הבית, הן בנושא המדיני של התייחסות מדינות העולם לאפשר זאת, הן בנושא הביטחוני וההסתה הקיימת עקב כך בעיקר בעולם המוסלמי ולא רק בו - והעיקר כי אין סיבה לכך, היא לא מגלה ריבונות, להיפך היא מהווה חילול הקודש במקום הקשור ביותר לעם היהודי והקדוש ביותר עבורו".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2305181559' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_0ogmly88' duration='39']

במקביל, משרד החוץ הירדני גינה את ממשלת ישראל על עליית נבחרי הציבור להר הבית: "מסגד אל אקצא הוא מקום תפילה למוסלמים בלבד". הירדנים גם התריעו מפני החמרה במצב לנוכח קיומו של מצעד הדגלים "בירושלים הכבושה", כפי שצוין בהודעה שבה נכתב כי לישראל אין ריבונות על ירושלים.

דובר משרד החוץ הירדני, סנאן אל מג'אלי, ציין כי "כניסתם של חברי המשלה הישראלית וחברי הכנסת להר הבית היא המשך פלישות של קיצונים, והתנהלותם הפרובוקטיבית בחסות משטרת ישראל היא בבחינת הפרה ברורה של הסטטוס-קוו ההיסטורי והמשפטי שנקבע בחוק הבינלאומי. מסגד אל אקצא, הר הבית על כל שטחו, המחזיק 144 דונמים, הוא מקום תפילה למוסלמים בלבד", הוסיף הדובר. "הנהלת הווקף של ירושלים היא הרשות החוקית הבלעדית לניהול ענייני הר הבית ואישור הכניסה אליו".

שער שכם
שער שכם

שער שכם
שער שכם

עליית יהודים להר הבית החלה הבוקר ב-06:45, וב-13:00, כאמור, יצא לדרך "ריקודגלים" משער השבטים שבעיר העתיקה - שהסתיים ב-17:00 בכותל המערבי. ב-20:30 יתקיים טקס לסיכום יום ירושלים בגבעת התחמושת במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושעה לאחר מכן ייערך אירוע הסיום בישיבת מרכז הרב.

בין השעות 14:00-19:00 ייחסמו לתנועת כלי רכב הרחובות הבאים וכן הצירים המובילים אליהם: בן צבי, בצלאל, המלך ג'ורג', קרן היסוד, אגרון, יצחק קריב, שלמה המלך, מנשה בן ישראל, חטיבת ירושלים, צנחנים, הנדסה, מנהרת צה"ל, חיים בר לב לכיוון דרום, סולטאן סולימן בשני הכיוונים. הצירים יפתחו בהדרגה, בהתאם להתקדמות החוגגים. בזמן צעדת הדגלים, הרכבת הקלה לא תפעל בתחנות שסמוכות לכיכר צה״ל משני הכיוונים. כמו כן תחבורה ציבורית באזור תיסע בצירים חלופיים. בזמן צעדת הדגלים, הרכבת הקלה לא תפעל בתחנות שסמוכות לכיכר צה"ל בשני הכיוונים. כמו כן, תחבורה ציבורית באזור תיסע בצירים חלופיים.