המשבר באל-על: ההנהלה אישרה עקרונית את תוכנית ההצלה של האוצר

בתמורה להלוואה של 400 מיליון שקלים, תיאלץ החברה לבצע קיצוצים וצעדי התייעלות, הכוללים פיטורי עובדים, הפחתה בעלויות השכר וריסון הנסיעות של בכירי החברה מסביב לעולם • פרסום ראשון

זמן צפייה: 03:25

פרסום ראשון: הנהלת אל-על אישרה את מתווה ההצלה שהציג אמש (ראשון) משרד האוצר, לפיו בתמורה להלוואה על סך 400 מיליון שקלים - החברה תצטרך לבצע קיצוצים וצעדי התייעלות, בהם פיטורי עובדים והפחתה בעלויות השכר.

ולמרות הסכמת ההנהלה למתווה, במשרד האוצר עדיין דורשים מבעלי החברה להזרים 100 מיליון שקלים - אולם כרגע לא נראה שהזרמה זו אפשרית. באוצר מחכים לפתרון שיגיע מטעם ההנהלה. כך או כך, כל הצדדים מעוניינים לסיים עם העניין לפני ששר האוצר ומנכ"ל המשרד יעזבו את תפקידם.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

פרקליט רה"מ: המעצמה החקירתית נגדו – כאילו מדובר בפשעי נאצים

גנץ הודיע: השבעת הממשלה תיערך ביום חמישי בצהריים

פעולות החייאה בילד בן 6 שנפגע מרכב בירושלים – סבתו נפצעה קשה

מטוסי אל על מקורקעים בעקבות משבר הקורונה
מטוסי אל על מקורקעים בעקבות משבר הקורונה | צילום: חדשות 13

לפני שבאוצר מעמידים ערבות של מיליארד וחצי שקלים לאל-על, דורשים שם, בין היתר, לרסן את חגיגת הנסיעות של בכירי החברה מסביב לעולם. למשל, היו"ר אלי דפס זכאי - חוץ משכר יסודי של 82 אלף שקלים, גם לכרטיסי טיסה חינם לו ולאשתו, פעמיים בשנה, על בסיס מקום מובטח במחלקת עסקים.

בשנה אחת הם יכולים לקבל גם עוד שלושה כרטיסים זוגיים ב-90 אחוזי הנחה, ואפילו שלושת ילדיו של דפס ייהנו מהוזלה של כ-80 אחוזים לעומת המחיר הרגיל. לכל ההטבות הללו הוא יהיה זכאי 5 שנים אחרי סיום כהונתו. אותם תנאים, פחות או יותר, מוצעים גם לבני משפחתה של סגנית היו"ר וגם לשאר החברים במועצת המנהלים של אל-על.

אלי דפס
אלי דפס | צילום: חדשות 13

המנכ"ל גונן אוסישקין, שעובד קשה מול המשבר, משתכר מקופת החברה ב-120 אלף שקלים בחודש, פלוס פוטנציאל לבונוס על סך 3 מיליון שקלים בשנה. גם הוא טס חינם לחופשות פרטיות, בדיוק כמו המנכ"ל לשעבר, קודמיו וגם הסמנכ"לים הפורשים - כולם זכאים לכרטיסים על חשבון הבית.

אל-על, בניגוד למה שמקובל לחשוב, היא לא בדיוק חברה פרטית. 40 אחוזים ממנה שייכים לציבור הרחב דרך קרנות הפנסיה. מתחילת השנה מניית אל-על צנחה ב-25 אחוזים, ובשלוש השנים האחרונות היא כבר בהתרסקות של כמעט 80 אחוזים.

אם למיטה החולה הזו צריכים להזרים ערבות ממשלתית, חשוב לוודא שגם בצמרת הפינוקים ייפסקו. זה אומנם לא כסף גדול שיכול להציל את אל-על, אבל ההמראה של תוכנית ההבראה הזו תלויה גם בדוגמה אישית.