"יאללה, עוד בנקי": לפני מצעד הגאווה בי-ם - 3 עוכבו לחקירה

המשטרה עיכבה לחקירה שלושה חשודים שפרסמו לכאורה דברי הסתה ואיומים לפני האירוע, שצפוי להתחיל ב-15:00. יותר מ-2,000 שוטרים, לוחמי מג"ב וצוותי מד"א יאבטחו את רבבות המשתתפים - ורחובות מרכזיים בבירה ייחסמו. מנכ"ל "הבית הפתוח": "אחרי חודשים ארוכים של עבודה והיערכות ביטחונית - מגיע רגע השיא שלנו"

זמן צפייה: 08:41

שעות לפני מצעד הגאווה בירושלים, שייצא לדרך היום (חמישי) ב-15:00 ויפתח את אירועי חודש הגאווה, הודיעה המשטרה כי עיכבה לחקירה אתמול שלושה חשודים - שניים מהם מאזור ירושלים ואחד מרמלה - שפרסמו לכאורה דברי הסתה ואיומים נגד האירוע ברשתות החברתיות.

אחד מהם כתב: "יאללה, עוד בנקי".- בהתייחסו לרצח במצעד הגאווה בירושלים ב-2015, שבו נדקרה למוות שירה בנקי, בת 15, על-ידי ישי שליסל. בתוך כך, כוננות שיא במשטרה מחשש לפגיעה בעשרות אלפי הצועדים שצפויים להשתתף באירוע: יותר מ-2,000 שוטרים ולוחמי משמר הגבול - גלויים וסמויים - בסיוע כוחות תגבור יאבטחו את ציר הצעדה, את שטחי הכינוס ואת הרחובות הסמוכים לתוואי המצעד. מנגד, פעילי להב"ה צפויים לקיים הפגנה.

כמו כן, מד"א ערוך לאבטח רפואית את אלפי משתתפי המצעד. לאורך כל המסלול יהיו פרוסים צוותי מד"א, הכוללים אמבולנסים, ניידות טיפול נמרץ, אופנועי מד"א וחוליות רגליות של מגישי עזרה ראשונה. בארגון ההצלה פנו למשתתפי המצעד ומבקשים מהם להצטייד בכמות מספקת של מים ולהרבות בשתייה, להתמגן בקרם הגנה מהשמש ולהימנע מצריכת יתר של אלכוהול.

מצעד הגאווה בירושלים ב-2022
מצעד הגאווה בירושלים ב-2022 | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הצועדים, כאמור, יתכנסו בגן הפעמון החל מ-15:00, וב-17:00 תחל הצעדה שתעבר דרך הרחובות דוד המלך, פלומר, קרן היסוד, קינג ג'ורג', הלל, מנשה בן אריאל וגן העצמאות.

את הבמה המרכזית במצעד ינחו השנה נריה קראוס וערן סויסה, ויופיעו בה רן דנקר, עברי לידר, שחר טבוך, רוני דואני, אתי ביטון, ורינת בר. בנוסף, ינאמו גם אפרת טילמה, אקטיביסטית טרנסג'נדרית, מראשונות הנשים הטרנסיות בישראל; מינדי לוי, שסיפורו של בנה התפרסם בעקבות לחץ כבד לגרש אותו מבית הספר בגבעת שמואל; ראובן אברג'יל, ממקימי תנועת "הפנתרים השחורים"; אילה פרוקצ'יה, שופטת בית המשפט העליון בדימוס והרב מייק מוסקוביץ, רב בית הכנסת "שמחת תורה" בניו יורק של הקהילה הלהט"בית.

אלון שחר, מנכ"ל "הבית הפתוח" בירושלים לגאווה ולסובלנות אמר: "היום ירושלים מתקשטת לא רק במגוון של צבעים ומגוון של א.נשים, אלא גם במגוון רחב ומרהיב של רגשות ותחושות - אנחנו בשמחה אדירה על הזכות לחגוג את מי שאנחנו, בכעס גדול על הצורך להמשיך ולהפגין עבור זכויותינו הבסיסיות ביותר, מייחלות שהמצעד יעבור בשלום, ומאמינות בכוחו להשפיע על עתידה של ירושלים. אחרי חודשים ארוכים של עבודת הפקה, היערכות ביטחונית, והתכווננות קהילתית - מגיע רגע השיא שלנו ונשמח מאוד שכל אחד וכל אחת יצטרפו אלינו. מוזמנים ומוזמנות לצעוד יחד איתנו בגאווה, למען סובלנות, למען אהבה, למען חופש, ולמען ירושלים טובה יותר".

מצעד הגאווה בירושלים ב-2022
מצעד הגאווה בירושלים ב-2022

החל מ-14:00 ייסגרו לתנועה הרחובות הבאים: קרן היסוד, פלומר, קינג ג'ורג', הלל ומנשה בן ישראל. כמו כן, ייסגרו לתנועה גם הרחובות המובילים אליהם, בהם אגרון, אלחנן, שלום עליכם, מאפו, אחד העם, עזה (מארלוזרוב עד כיכר פריז), שמואל הנגיד, אבידע, קק"ל, ההסתדרות, המלך דוד מצומת פלומר, דוד מרכוס, ז'בוטינסקי עד דוד המלך, יצחק קריב, דוד רמז, אמיל בוטה ואליהו שמע (תתאפשר יציאה ליצחק קריב). בין הצירים שיישארו פתוחים: דרך חברון, חטיבת ירושלים, מנהרת צה"ל, חיים בר לב (בשני הכיוונים). תתאפשר חניית נכים בחניון ייעודי בגן הפעמון.

מנגד, צפויה מחאה על קיום המצעד ולשם כך אישרו במשטרה לקיים אותה במתחם "גן בלומפילד". במשטרה אמרו כי "ציר ההגעה למתחם המחאה יהיה דרך מרכז מורשת בגין, שהוגדרה 'נקודת כינוס'למשתתפי המחאה. הגעה לשטח הכינוס תעשה מכיוון דרך חברון לכיוון גשר הסינמטק. משם יצאו המשתתפים דרך רחוב נבון לכיוון גן בלומפילד דרך רחוב יעקב שטיינדרהט. ההגעה למתחם המחאה תתאפשר רק בציר שפורט. המשטרה תפעל בנחישות כנגד כל גורם שינסה להפר את הסדר ומהלכו התקין של המצעד".

ההודעה שנשלחה לתושבי ירושלים
ההודעה שנשלחה לתושבי ירושלים

על רקע שלל האיומים לקראת המצעד, קיבלו אתמול תושבים בירושלים הודעה ממספר השייך לעירייה שבה נכתב "ירושלים היא לא סדום. דתיים, חילונים, חרדים - כולם באים מחר למחאה נגד מצעד התועבה ב-15:45 ליד מרכז בגין". מעיריית ירושלים נמסר: "המסרונים לא נשלחו מטעם עיריית ירושלים. העירייה תבצע בהקדם פנייה רשמית למשרד התקשורת ולספק השירותים על מנת לחקור ולמגר תופעה זו".

בנוסף, לראשונה תתקיים מחאה של חברים בקהילת הלהט"ב נגד פורום קהלת במצעד הגאווה. המחאה תתקיים במצעדי הגאווה בירושלים, תל אביב, חיפה ובאר שבע תחת המסר "פורום קהלת לא יחזירו אותנו לארון".