תיעוד מיוחד ממצלמות הרכב: בריונות הנהגים בכבישי ישראל

כמה פעמים מצאתם את עצמכם תופסים את הראש בבהלה בזמן שאתם על הכביש ברכב שלכם? מצלמות שהוצבו על שמשת הרכב קלטו את העבירות הקטנות, המעצבנות והמסוכנות שמתרחשות כל רגע

זמן צפייה: 07:28

כמה פעמים מצאתם את עצמכם תופסים את הראש בבהלה בזמן שאתם על הכביש ברכב שלכם? בתיעוד שפורסם הערב (שני) במהדורה המרכזית בחדשות 13, בעזרת מצלמת הרכב שהותקנה על השמשה הקדמית, ניתן לראות את העבירות הקטנות, המעצבנות והמסוכנות שמתרחשות בכבישי הארץ והופכות אותם לשדה קרב.

מקום של כבוד במסע קיבלו "המתבלבלים", אלו שגילו מעט מאוחר מדי שהם לא על הנתיב הנכון, ואילצו אותנו לעבור נתיב כדי לפנות להם מקום, כמו שניתן לראות בתיעוד - מכונית שחותכת מימין על אי תנועה ונדחפת חזרה לנתיב דרך השוליים, ובאחד נוסף שבו הנהג הבין שהוא ירד במחלף הלא נכון, אבל אי התנועה לא יעמוד בדרכו. 

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

עדויות מתיק 1000 חושפות: הקשר בין ראש המוסד למילצ'ן ופאקר

חשש בישראל: מחר ייקבע שחובה לסמן מוצרי ההתנחלויות באירופה

קביעות ותואר – Out, הגשמה עצמית – In: דור ה-Y בשוק העבודה

Capture
Capture

לאחר מכן הגיע תורם של "נהגי השוליים", שבזמן פקק הופכים את צדי הכביש לנתיב נוסף, כמו המכונית הזאת שעוקפת מהשוליים הימניים את שיירת המכוניות התקועות בפקק בנתיבי איילון. דוגמא נוספת ניתן לראות בתיעוד נוסף מנסיעה בזמן רגוע יחסית, יום שישי בערב בדרך לארוחת שבת, ניתן לראות איך המכונית הזאת מתחילה לעבור בין הנתיבים והמכוניות, עד שהיא פשוט יורדת לשוליים השמאליים כדי לעקוף עוד מכונית.

מתחילת השנה תועדו 3,551 מקרים שבהם נהגים הפכו את השוליים למסלול עוקף פקקים. זאת העבירה שמתנדבי "שומרי הדרך" של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים תופסים הכי הרבה. העבירות הכי נפוצות הן לא העבירות הבוטות ביותר, אלא התנהגויות של בריונות בכביש - במקום השני, חציית אי תנועה עם 2,993 מקרים, ובמקום השלישי - 2,303 נהגים תועדו כשהם "מקפחים זכות", או במילים פשוטות נדחפים לנתיב ולוקחים לעצמם זכות קדימה שלא מגיעה להם.

בתיעוד שהגיע לאחר שידור הכתבה ניתן לראות נהג שהתנגש במכונית, סמוך לצומת בית דגן. כאשר שוטר ניגש אליו - הנהג ברח, דחף קדימה המכונית שעמדה לפניו, נכנס לצומת באור אדום וניסה לפלס את דרכו בין המכוניות. במהלך המרדף, רוכב אופנוע נפצע קל.

דניאל קפלון ממרכז ניהול התנועה הלאומי של חברת נתיבי ישראל אמר כי "זהו נס של ממש שנגמר בפצוע קל בלבד בעקבות נהג אשר פרץ אל צומת בית דגן הסואן תוך שעטה ונמלט מהמשטרה במקום".

לאחרונה נעשו מחקרים שניסו לפצח את "תרבות הנהיגה" בארץ. "המושג "פראייר" מאוד בלט במחקר שלנו", הסבירה ד"ר ליפז שמוע ניר, פסיכולוגית חברתית-ארגונית. "לא רוצים לצאת פראיירים בצבא, בבית הספר, במקומות העבודה, אז כמובן גם בכביש". אם נחפש הצדקות לתרבות הנהיגה שלנו יש לא מעט, עומסים בלתי נסבלים וצורך בעוד הרתעה בכבישים, אבל בסוף, השינוי אולי יתחיל ברגע שכולנו נהיה קצת יותר "פראיירים".