דוד לוי הובא למנוחות: "נפרדים בכאב מאגדה ישראלית"

שר החוץ וסגן ראש הממשלה לשעבר נטמן בבית העלמין בבית שאן. נשיא המדינה ספד לו: "המסע של העולה ממרוקו מפיגומי הבניין אל עמדות ההנהגה הכי בכירות היה כל-כולו מופת של ציונות, ישראליות, נחישות ואהבת ישראל". יו"ר הכנסת אוחנה: "זכויותיך הרבות תעמודנה לעם ישראל בשעתו הקשה"

זמן צפייה: 00:57

שר החוץ וסגן ראש הממשלה לשעבר דוד לוי, שהלך אמש לעולמו בגיל 86, הובא למנוחות הערב (שני) בבית העלמין בבית שאן. נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד לו: "כאן, באדמת בית שאן, העיר שהייתה חלק בלתי נפרד ממנו, העיר שאהב בכל נימי נפשו ואליה תמיד שמח לשוב - אנו נפרדים היום בכאב מאגדה ישראלית".

"המסע של העולה ממרוקו מפיגומי הבניין אל עמדות ההנהגה הכי בכירות היה כל-כולו מופת של ציונות, ישראליות, נחישות ואהבת ישראל", הוסיף הרצוג, "דוד לוי גבר על אין-ספור אתגרים, צלח מהמורות דמיוניות וניפץ תקרות זכוכית – אחת אחרי השנייה – לא רק עבורו, אלא עבור החברה הישראלית כולה, ובמיוחד – עבור הפריפריה החברתית, הכלכלית והחברתית בישראל".

עוד אמר הנשיא: "הוא ניצח לא מעט אמירות לעגניות וגזעניות; המשיך בדרכו בנחישות ובמסירות; התעלם מרעשי הרקע; והותיר חותם אמיתי לדורות במדינת ישראל – מפעל חייו. כשר הבינוי והשיכון הבלתי-נשכח; כשר חוץ מיתולוגי; כחבר קבינט ברגעים קריטיים וגורליים; וכעוגן של מתינות, ממלכתיות ותבונה - אותן שיקף היטב בצמתים מכריעים בקורותיה של המדינה. הוא כתב פרקים שלמים בספר דברי הימים של מדינתנו, ברוחו, באישיותו הנחושה והג'נטלמנית – וכמובן גם בשפתו – העשירה, המעמיקה, המרתקת, המרגשת. הבלתי נשכחת".

"דוד לוי היה מנהיג פורץ דרך חברתי, מדיני ופוליטי – אמיץ ומוכשר; מופת של ממלכתיות, ושל הדר בית"רי – אמיתי ושורשי. היה לו לב יהודי ענק, חמלה אמיתית ורגישות חברתית, שהפכו אותו לאחד מהלוחמים החברתיים המשפיעים והבולטים ביותר בקורותיה של ישראל. מי ששינה, ממש במו ידיו ממש, את פניה של המדינה. מעשי ידיו של דוד לוי ניבטים מפינות רבות בארצנו האהובה והם בבחינת אנדרטאות נצח שמעידות טוב מכל על תרומתו האדירה: כמנהיג פורץ דרך, וכאיש שאהב מאוד את עמו, והיה מסור לו כל חייו. יהי זכרו של דוד לוי ברוך ונצור בלב האומה לדור דור".

השר לשעבר דוד לוי, 2018
השר לשעבר דוד לוי, 2018 | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה ספד גם הוא: "דרך ארוכה עברת, מורי ורבי, מהמלאח של רבאט, ועד לפסגות הרמות ביותר, אליהן טיפסת בעשר אצבעות, ופעמים ברגליים חשופות. נולדת וגדלת בימים בהם התחוללה מלחמה עולמית, בה הושמדו שישה מיליון מאחינו ואחיותינו, והודות למדיניותו של מלך מרוקו דאז מוחמד החמישי עליו השלום, ניצלת יחד עם רוב יהדות מרוקו מציפורני השטן הנאצי. בגיל 19 וחצי עלית לארץ, שלא כולה הייתה זבת חלב ודבש. נאבקת על מקומך, מאבק שהפכת למאבקם של רבים. כשהחוק היבש היה ערל וקשה לב, גמלה בלבך ההחלטה שאתה – אתה דוד בן משה וסימי, תהיה המחוקק".

עוד אמר אוחנה: "דוד, עבור מעטים מהאנשים שבאו ללוות אותך בדרכך האחרונה היית אבא, סבא, קרוב משפחה אהוב. עבור אחרים היית חבר, ידיד ושותף, אבל עבור רבים רבים בעם ישראל - היית סמל. סמל לרוח האדם וליכולותיו, גם אם לא גדל עם כפית זהב בפה, סמל להתמדה ולביטוי - יגעת ומצאת - תאמין. סמל לדאגה לחלש וסמל לבנות ולבני עדות המזרח, שעד אליך, לא ידעו שגם הם יכולים. היום, והרבה בזכותך – אנחנו יודעים. נוח על משכבך בשלום דוד. זכויותיך הרבות תעמודנה לעם ישראל בשעתו הקשה, וממנה בע"ה ייוושע. יהי זכרך, החקוק לעד בדברי הימים של מדינת ישראל, ברוך ומבורך".

דוד לוי ב-1987, לצידם של אריאל שרון ויצחק מודעי
דוד לוי ב-1987, לצידם של אריאל שרון ויצחק מודעי | צילום: משה שי, פלאש 90
השר דוד לוי לצידם של הרב עובדיה יוסף, בנימין נתניהו, אהוד אולמרט ואריה דרעי, 1996
דוד לוי לצידם של הרב עובדיה יוסף, בנימין נתניהו, אהוד אולמרט ואריה דרעי, 1996 | צילום: פלאש 90
שר החוץ דוד לוי לצד רה"מ אהוד ברק, אוגוסט 2000
שר החוץ דוד לוי לצד רה"מ אהוד ברק, אוגוסט 2000 | צילום: פלאש 90

לוי היה שר החוץ בשלוש קדנציות שונות, תחת ראשי הממשלה יצחק שמיר, בנימין נתניהו ואהוד ברק. הוא שימש כחבר הכנסת ברצף משנת 1969 עד שנת 2006, מטעם הליכוד ולאחר מכן מטעם מפלגת "גשר" שהקים, ובין היתר כיהן גם כשר הבינוי והשיכון וכשר לקליטת עלייה. בשנת 2018 זכה בפרס ישראל על מפעל חיים.