מצב חירום בפרו: אזהרת מסע למדינה, החל המבצע לחילוץ הישראלים

המטיילים הישראלים שהיו נצורים במחוז קוסקו בעקבות הפגנות אלימות מחולצים בשעה זו, ובמקביל משרד החוץ מחדד את אזהרת המסע למדינה שבדרום אמריקה ומבקש מהאזרחים השוהים בה לנקוט במשנה זהירות

זמן צפייה: 03:36

מצב חירום בפרו: הערב (שבת) החל המבצע לחילוץ הישראלים שנתקעו באזור המאצ'ו פיצ'ו שבמחוז קוסקו בפרו, בעקבות הכרזת מצב החירום במדינה לאחר הדחתו של הנשיא פדרו קסטיו, וההפגנות האלימות הפוקדות את המדינה.

כבישים רבים בכל רחבי המדינה שבדרום אמריקה נחסמו. כמו כן, תנועת הרכבות ושעות הטיסות השתבשו, ואלפי תיירים מכל העולם, ביניהם גם כאלו מישראל נותרו במדינה מבלי יכולת לצאת ממנה, או להתנועע בחופשיות ממקום למקום.

במקביל משרד החוץ ממליץ לאזרחים ישראלים השוהים בפרו להימנע ככל שניתן מהתקהלויות, מהגעה למקומות בהם מתקיימות הפגנות בעת הזו, ולהיות קשובים לאמצעי התקשורת ולהודעות משרד החוץ. בשעה זו רשומים בשגרירות בלימה כמה מאות ישראלים השוהים במדינה, ואלו שטרם עשו זאת מתבקשים על ידי משרד החוץ להירשם בהקדם באמצעי הדיגיטל השונים על מנת לקבל את העדכונים הישירים ממשרד החוץ.

עוד משרד החוץ ביקש להדגיש כי באזורים מסוימים במדינה, ובמיוחד במחוז קוסקו, ישנן חסימות כבישים המגבילות את התנועה באזור, כמו גם את הכניסה והיציאה ממנו, שכן מערכת הרכבות וחלק משדות התעופה אינם מתפקדים. משרד החוץ ממליץ לאזרחים ישראלים המתכננים להגיע לפרו לנקוט במשנה זהירות ולהתעדכן במצב בשטח.

המחאות בפרו
המחאות בפרו | צילום: רויטרס

ההפגנות האלימות בפרו פרצו בשבוע שעבר. הנשיא פדרו קסטיו הודיע על פיזור הקונגרס והכריז על מצב חירום במדינה, ובתגובה - הקונגרס הצביע על הדחתו, והוא נעצר בחשד לקשירת קשר ובמרד. במקומו מונתה מי שהייתה סגניתו בשנה וחצי האחרונות - דינה בולוארטה.

בעקבות ההדחה, מאות אלפי בני אדם יצאו לרחובות להפגין במחאה על מעצרו של הנשיא, בדרישה להקדים את הבחירות ובקריאות לנשיאה בולוארטה להתפטר. תומכיו של קסטיו טוענים כי הנשיאה השתלטה על הנשיאות ב"כוח" ולא בצורה הדמוקרטית המקובלת. במקביל, הממשלה הפרואנית ממשיכה להתפרק כשבימים האחרונים כמה מבכיריה התפטרו. במשך שנים סבלה פרו מחוסר יציבות פוליטי והנשיאה הנוכחית היא הנשיאה השישית ב-5 השנים האחרונות.

מחאות בפרו
צילום: רויטרס

כאמור, ההפגנות נעשו אלימות ולפי הדיווחים השונים - לפחות 20 מפגינים נהרגו בחיכוכים והעימותים עם כוחות הביטחון בכמה מוקדים ברחבי המדינה. חלקים מסוימים מצד הפגינים וכוחות הביטחון נוקטים באלימות קשה. המפגינים מצידם - שדרפו ופרצו לכמה מוסדות ציבור ובניינים, והם מרבים לחסום כבישים ומסילות רכבות. בתגובה, כוחות הביטחון המקומיים פועלים באלימות ואף לא מהססים לפתוח באש חיה לעבר המפגינים.

תומר בזק, אחד מהישראלים שנותר נצור בפרו יחד עם קבוצה של 40 ישראלים, סיפר על המצב בחשבון הפייסבוק שלו. "כשהגענו למאצ'ו פיצ'ו הודיעו לנו שאין דרך לצאת מפה כי כל הכבישים חסומים והמפגינים מפרקים את פסי הרכבת. הסוכנת שהייתה אחראית על הטיול הביעה צער ועדכנה שנצטרך להשאר עוד זמן מה בעיירה. לאחר כמה שעות היא כתבה לנו ללכת דחוף למרכז העיירה ושם להרשם לרכבת למתי שהיא לא תהיה".

כמה מהישראלים שנצורים בפרו
כמה מהישראלים שנתקעו בפרו | צילום: פייסבוק תומר בזק

"זאת עיירה קטנה ואין פה את כל המשאבים החיוניים. באחד הערבים הגיעה אחות למלון בגלל כמה בנות הרגישו לא טוב. היא אמרה להן שהיא לא יודעת מתי יהיו תרופות בגלל שהרכבות לא עובדות. באותו הלילה אחת הבנות הרגישה מאוד לא טוב והייתה חייבת רופא דחוף, הבעיה הייתה שכל החנויות, מסעדות ומלונות נעלו דלתות בשעה 22:00 כך שלא היה אפילו דרך להגיע לרופא. התיק שלנו ארוז ואנחנו בכוננות שיא למקרה שיקפיצו אותנו לרכבת. מכל מקום אנחנו מקבלים מסר שלא לצאת בשום אופן מהעיירה מפני שמאוד מסוכן".