הגבלת קילומטר ואיסור התקהלות: ישראל נכנסה לסגר בפעם השלישית

ב-17:00 נכנסו ההגבלות החדשות, שיהיו תקפות לפחות לשבועיים. ניתן יהיה לצאת מאזור המגורים לצרכי עבודה, קבלת טיפול רפואי ולהפגנות. חל איסור לשהות בבית של אדם אחר • המדריך המלא

זמן צפייה: 02:44

ישראל נכנסה היום (ראשון) לסגר בפעם השלישית. בשעה 17:00 נכנסו לתוקפן ההגבלות החדשות, שיהיו תקפות לפחות לשבועיים, עד 9 בינואר. על פי תקנות הסגר, אדם שיפר את הגבלת הקילומטר ייקנס ב-500 שקלים, אך ניתן לצאת מעבר למרחק זה לצורך קבלת טיפול רפואי או סוציאלי, להפגין, לפעילות ספורט, לצרכי עבודה או למסגרת חינוכית שפעילותה מותרת. כמו כן, ניתן להשתתף בהלוויה או בהליך משפטי.

מעבר לכך, קיים איסור שהייה בדירה של אדם אחר. עסקים וקניונים, למעט חנויות חיוניות, ייסגרו. כך גם צימרים, גני חיות, שמורות טבע, גנים לאומיים, מרפאות לטיפולים אלטרנטיביים, מכוני קוסמטיקה. מערכת החינוך תפעל כרגיל, אך עדיין לא ברור מה יעלה בגורלם של תלמידי ה'-י'. הממשלה החליטה כי הם ילמדו מרחוק, אך ועדת החינוך של הכנסת קבעה היום כי דינם יהיה כמו יתר השכבות. החינוך המיוחד וכן הלימודים בפנימיות ולימודי נוער בסיכון יימשכו כרגיל. מנגד, פעילויות של תנועות נוער ייאסרו.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

האסירים שלא משתקמים מהכלא: "או להתפרנס מפשע או לרעוב ללחם"

שיפור משמעותי במצבו של ח"כ ביטן: נותק ממכונת הלב-ריאה

בכיר במשרד הבריאות: "המוטציה הבריטית – המצאה של ג'ונסון"

מחסום בסגר
מחסום בסגר | צילום: רויטרס

במקומות העבודה יוכלו להיות עד עשרה עובדים או 50% מכלל העובדים, הגבוה מביניהם, למעט אלה שמוגדרים חיוניים, או מקומות שעוסקים בעבודות בינוי או תשתית, וכן בתעשיות ביטחוניות. ביטול ההכרזה על אילת וים המלח כ"איים ירוקים" ייכנס לתוקף רק מחר. מתקנים לאימוני ספורט יוכלו להיפתח רק עבור שימוש של ספורטאים מקצוענים.

פרויקטור הקורונה הפרופסור נחמן אש הסביר היום בתדרוך לתקשורת כי "סגר מתחיל להשפיע רק כעבור עשרה ימים או שבועיים, כך שככל שיעבור הזמן אנחנו נראה את האפקט שלו והתחלואה תרד". לדבריו, "עוצמת הירידה תלויה באיך הציבור יקפיד על ההנחיות, וככל שהוא יקפיד יותר - כך נוכל לראות את הירידה בתחלואה בצורה משמעותית יותר".

בהצהרה, אש גם העביר ביקורת על ההחלטה של ועדת החינוך, וטען: "כל פתיחה נוספת של כיתות - משמעותה הורדת האפקטיביות של הסגר והארכתו. אני חושב שנכון יהיה לעשות סגר קצר ככל האפשר, ועל ידי כך להגביל את הפעילות - ולא לפתוח כיתות לימודים נספות".

נחמן אש | צילום: חדשות 13

בתוך כך, הדיון בוועדת החוקה ננעל ללא הצבעה על תקנות הסגר - שכבר נכנסו לתוקפן. בהתאם לחוק הקורונה, גם לאחר כניסת התקנות לתוקף יכולה הוועדה לאשר את התקנות כולן או לבטלן. אם הוועדה לא תקבל הכרעה בתוך שבוע - יעברו התקנות להכרעת מליאת הכנסת.

בדיון, ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי-פרייס אמרה כי "היעדים ליציאה מהסגר הם מתחת לאלף מאומתים ביום, ומקדם הדבקה קטן מ-1". הד"ר הזהירה כי "בעוד שבועיים נהיה עם 8,000 מאומתים ביום", וציינה כי "אם היינו הולכים לריסון מהודק לפני שבועיים כפי שהצענו - ייתכן והסגר היה נמנע".

הכנות אחרונות לקראת פתיחת מחלקות הקורונה בבית החולים רמב''ם
מחלקת קורונה בבי''ח רמב''ם | צילום: דובר צה''ל

אמש פרסמה המשטרה את אופן היערכותה לסגר, ובו לקחים מהסגרים הקודמים. בין היתר אומרים במשטרה, כי לטובת האכיפה יוקצו כ-6,000 שוטרים, ושעיקר המאמץ יהיה למנוע התקהלויות. כלקח מהפקקים שנוצרו בסגר הקודם כתוצאה מהמחסומים בדרכים הראשיות, הוחלט במשטרה על הנחת "מחסומים מדלגים", כלומר ניידות שחוסמות כבישים לפי הצורך או שוטרים שמעכבים נהגים לבדיקה אקראית במהלך השעות היום העמוסות, ומחסומים קבועים בשעות הלילה.

בנוסף, נמסר כי הפגנות יותרו גם מחוץ למגבלת הקילומטר, תחת מגבלות שמירת המרחק של שני מטרים מאדם לאדם. עוד נמסר כי בשלב זה צה"ל לא יהיה מעורב באכיפה. במשטרה מנסים להידבר עם ראשי המגזר החרדי כדי למנוע אירועים גדולים, אולם  טוענים כי יפעילו אכיפה אם ידרשו לכך. בנוסף, מתכוננים במשטרה לאפשרות של אכיפת מסיבות הסילבסטר שיתקיימו בניגוד להנחיות.

בדיקות קורונה במעבדות צה''ל
בדיקות קורונה במעבדות צה''ל | צילום: דובר צה''ל

החל משעה 19:00 משטרת התנועה תציב 12 מחסומים ברחבי הארץ. בצפון - כביש 70 צומת אחיהוד, כביש 65 מחלף נטופה, כביש 65 צומת מנחת מגידו וכביש 65 צומת נחל חדרה; במרכז - כביש 2 מחלף ינאי, כביש 1 מחלף חמד, כביש 431 מחלף ראשונים וכביש 5 מחלף גלילות; ובדרום - כביש 4 מחלף אשדוד, כביש 25 צומת גילת, כביש 25 צומת ערוער וכביש 90 צומת יוטבתה. נוסף למחסומים, המשטרה תאכוף את הסגר גם באמצעות תנועת ניידות ואופנועים בכבישים.

בשירות התעסוקה מעריכים כי הסגר השלישי יגרום לתוספת של עד 120,000 מובטלים. נוסף על כך, בנק ישראל מעריך כי עלות הסגר תעמוד על 2.5 מיליארד שקלים לשבוע.

מוקדם יותר היום עדכן משרד הבריאות כי אתמול אובחנו 2,630 נדבקים חדשים בקורונה. זאת, לאחר שבוצעו כ-65 אלף בדיקות, מתוכן 4.1% היו חיוביות. בכך עלה מספר החולים הפעילים ל-35,525 מתוכם 584 במצב קשה, בהם 133 מונשמים ו-178 במצב בינוני. מניין הנדבקים הכולל מפרוץ המגפה קרוב ל-400 אלף. כמו כן, מספר מקרי המוות מסיבוכי המחלה עומד על 3,210.