גרוטו: שיעור הבדיקות החיוביות בישראל - מהגדולים בעולם

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות הזהיר בוועדת הקורונה: "בתיה"ח עמוסים בחולים". שאשא ביטון בצל הדיווחים על הכוונה לפטרה: "יש הרבה מה לעשות לפני סגר" • רה"מ: ייתכן ואישור המענקים יידחה למחר

זמן צפייה: 02:50

בצל העלייה במניין הנדבקים בנגיף הקורונה בישראל, ועדת הקורונה התכנסה היום (ראשון) ודנה בהגבלות הממשלה על המשק. יו"ר הוועדה, חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון, טענה כי הדיבורים על סגר מלא מוקדמים מדי, ואמרה: "יש לנו הרבה מה לעשות לפני שאנחנו גוזרים סגר על האזרחים. השאלה היא לא אם משאירים פתוח - אלא איך ובאילו תנאים?"

שאשא ביטון, שכזכור, גורם בכיר בליכוד טען אמש כי בכוונת ראש הממשלה בנימין נתניהו לפטר אותה מתפקידה משום שהתבטאה נגד ההגבלות עליהן הכריזה הממשלה, הוסיפה: "למען הסר הספק -  יש כאן קורונה ועלינו להיאבק בה ביחד. אני בטוחה שכל מי שעוסק בנושא עושה את זה מתוך כוונות טובות ורצון לנצח את הנגיף, אנחנו באותו הצד - אך גם מותר לנו להתווכח ולא להסכים".

יו"ר הוועדה ביקשה ממשרד הבריאות פירוט נרחב יותר באשר להתפלגות מקומות ההדבקה, ושאלה: "האם יש תועלת משמעותית בקטיעת ההדבקה אם נסגור את בריכות השחייה?". לדבריה, סגירת הבריכות תוביל לפגיעה באלפי משפחות שמתפרנסות מהן, וכן תפגע ב"בני הגיל השלישי ששחייה בבריכה זו הפעילות היחידה שלהם, ובילדים עם צרכים מיוחדים שזה מנוע ההתפתחות שלהם".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הערעור נדחה: בן הזוג שהרג את תהילה נגר ירצה 19 שנות מאסר

דיוני ההוכחות במשפט רה"מ יחלו בינואר 2021 – שלוש פעמים בשבוע

עימותים בין שוטרים למפגינים במחאות בי-ם ובת"א: עשרות נעצרו

על פי הנתונים שהוצגו, הכי הרבה מקרי הדבקה - 1,474 במספר, נרשמו בבית - כאשר אחד מבני המשפחה התגלה כנשא קורונה - והדביק את בן משפחתו. במקום השני בטבלת הנדבקים, מוסדות החינוך עם 210 מקרי הדבקה ברחבי הארץ. לשם השוואה, בבריכות השחייה ובחופי הרחצה גם יחד התגלו עד כה 4 מקרי הדבקה בלבד.

מי שעוד לקח חלק בוועדה הוא פרופסור איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, שדיווח: "שיעור הבדיקות החיוביות בישראל הוא מהגדולים בעולם. אני מודאג מהמצב - בתי החולים עמוסים בחולי קורונה". גרוטו הסביר את הדרישה לסגר חלקי בסופי שבוע ואמר כי המהלך עשוי לצמצם ב-20% את כמות ההדבקות.

בדיקות בבית הספר ''חופים'' ביד מרדכי
שיא נדבקים חדש. בדיקות קורונה בבי''ס ביד מרדכי

בהמשך, שאשא ביטון התייחסה להפגנות שהתרחשו אמש ברחבי הארץ כמחאה על טיפול הממשלה במגפה הכלכלית, ואמרה: "הוטרדתי מאוד מאי שמירת המרחק. תפגינו", הוסיפה, "מחאה זו זכות חברתית - אך אני מבקשת לשמור על המרחק הנדרש בין האנשים".

נתוני ההדבקה על פי משרד הבריאות
נתוני ההדבקה על פי משרד הבריאות | צילום: משרד הבריאות

הרשות להגנת הפרטיות: איכוני השב"כ - פגיעה לא מידתית בפרטיות

בד בבד, הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים הציגה את חוות דעתה בקשר לשימוש באמצעי שב"כ למעקב אחרי חולי קורונה וקבעה כי מדובר ב"פגיעה בלתי מידתית בפרטיות אזרחי ישראל". עוד הוסיפה הרשות כי יש להשיק באופן מיידי את גרסת אפליקציית "המגן 2.0", משום שהיא עדיפה על אמצעי השב"כ, שאינם מיודעים לתכלית זו. על פי חוות הדעת, היישומון מוכן להשקה.

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום, משרד הבריאות עדכן  כי 1,414 נשאי קורונה חדשים אובחנו אתמול. אולם, שיעור הבדיקות קפץ והגיע ל-7.9% - שיא של הגל השני. עד כה נדבקו 49,575 ישראלים, מהם 27,729 נשאים פעילים ו-21,440 שהחלימו.

עוד עדכן המשרד כי מניין המתים עלה ל-406. 238 חולים במצב קשה, מהם 62 מונשמים. 130 חולים מאושפזים במצב בינוני. עוד עולה מהנתונים כי מניין הנשאים הפעילים בירושלים כפול מזה שבתל אביב, וכי אשדוד וביתר עילית עדיין מהווים מוקדי התפרצות משמעותיים.