המובילים בתלונות הציבור: משרדי התחבורה, הבריאות וביטוח לאומי

מדוח תלונות הציבור של משרד מבקר המדינה עלה כי אשתקד הוגשו למעלה מ-14 אלף תלונות, כאשר 35% מתוכן נמצאו מוצדקות. מרבית המתלוננים גברים, ונשים מתלוננות יותר על גמלאות, דיור וחינוך

שלט הפנייה למשרדי משרד התחבורה בירושלים
שלט הפנייה למשרדי משרד התחבורה בירושלים | צילום: חדשות 13

משרד מבקר המדינה פרסם הבוקר (שלישי) את דוח תלונות הציבור לשנת 2019, שבמהלכה התקבלו 14,263 מכתבי תלונה במשרד המבקר. ארבעת הגופים שעליהם התקבלו מספר התלונות הרב ביותר הם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משרד הבריאות, המוסד לביטוח לאומי וחברת דואר ישראל.

מספר מכתבי התלונה על משרד התחבורה גדל פי 1.8, מספר מכתבי התלונה על משרד הבריאות גדל פי 2.4, ולעומת אלו - מספר מכתבי התלונה על חברת דואר ישראל קטן ב- 21%. השיעור הכללי של התלונות המוצדקות מכלל התלונות שבוררו עד תומן היה 35.2%. בדואר ישראל 73.5% מהתלונות נמצאו מוצדקות, במשרד הבריאות 69.2%, במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים 53.4%, במשרד התחבורה 42.6%, ברשות המיסים 41% ובמשרד החינוך 38.2% מהתלונות התבררו מוצדקות.

לכתבות נוספות בנושא >> 

הבכיר שהוגשה נגדו תלונה על הטרדה: "אין לי מושג על מה מדובר"

נציב התלונות יבדוק התנהלות השופטת שהציעה "לתת מנטוס" לברלנד

נציב התלונות על הפרקליטות בוחן תלונה נגד שי ניצן

דוח תלונות הציבור לשנת 2019
דוח תלונות הציבור לשנת 2019

עוד עלה מהדוח כי מרבית המתלוננים הם גברים ומהווים 59% מכלל מגישי התלונות, בעוד נשים מהוות 40% בלבד. עם זאת, בנושאי גמלאות, דיור ואכלוס, חינוך והשכלה, שיעור התלונות של נשים היה גבוה משיעור התלונות של גברים. עוד עלה כי במחוז דרום ובמחוז תל אביב מספר התלונות ל-10,000 תושבים הוא הגבוה ביותר, ואילו במחוז צפון ומחוז חיפה מספר התלונות ל- 10,000 תושבים הוא הקטן ביותר.

הגנה על חושפי שחיתות

בשנת 2019 הוגשו 57 תלונות של עובדים שטענו כי הממונים עליהם פגעו בזכויותיהם מאחר שחשפו מעשי שחיתות. מדובר בעלייה של כ-30% לעומת מספר התלונות שהוגשו בשנת 2018. 20 מהמתלוננים, המהווים 31% מהתלונות שבירורם הסתיים, קיבלו סעדים שונים כאשר שלושה מתלוננים קיבלו צווי הגנה קבועים מאת הנציב.

בשנת 2019 נתן מבקר המדינה שישה צווי הגנה זמניים לעובדים שהגישו תלונות על התנכלות בעקבות חשיפת מעשי שחיתות. הצווים נועדו למנוע פגיעה במתלוננים עד לסיום הבירור.

סיכום העשור: משרד הבריאות והתחבורה במגמת עלייה במספר התלונות, ביטוח לאומי ודואר ישראל במגמת ירידה

נציבות תלונות הציבורסיכמה השנה את התלונות שהתקבלו משנת 2010 עד 2019 - כ-147,000 במספר. על פי הדוח, משרד הבריאות ומשרד התחבורה הם שני הגופים שבעשור האחרון חלה העלייה הגדולה ביותר במספר מכתבי התלונה ל-100,000 איש. נתון זה מהווה עלייה של כמעט פי שלושה במספר מכתבי התלונה לאורך העשור. לעומת זאת, מספר מכתבי התלונה ל-100,000 איש שהתקבלו על המוסד לביטוח לאומי באותן שנים ירד ב-42% ועל משטרת ישראל ב-23%.

עוד נמצא כי השיעור הכללי של התלונות המוצדקות מכלל התלונות שבוררו עד תומן עלה בעשור האחרון. בשנת 2010 היה השיעור הכללי של התלונות המוצדקות 28% ובשנת 2019 - 35%. הגופים ששיעור התלונות המוצדקות עליהם עלה במידה רבה ביותר בעשור האחרון הם משרד הבריאות, עם עלייה של יותר מפי שלושה בשיעור התלונות המוצדקות ודואר ישראל עם עלייה של פי שניים בשיעור התלונות המוצדקות.

דוח תלונות הציבור לשנת 2019
דוח תלונות הציבור לשנת 2019

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, מתניהו אנגלמן התייחס לממצאים: "נציבות תלונות הציבור היא הפה של האזרח הקטן ומהווה עבורו כתובת לסיוע במקרים של עוולות ומחדלים שונים. ככל שיותר אנשים יידעו על הכלי החשוב הזה, כך נוכל לסייע לרבים נוספים. הגופים שבעניינם ישנו מספר רב של תלונות ו/או עלייה לאורך השנים, ראוי כי יבצעו בדק בית ויקדישו תשומת לב להפקת לקחים בעניין, ואנו נוסיף לעקוב".

"במסגרת הגברת המודעות לנציבות ולפועלה, היום יתקיים לראשונה יום נציב תלונות הציבור בכנסת, ואני מברך על כך. לשכות הנציבות נותנות שירות לציבור ברחבי המדינה, מהצפון לדרום - וניתן דגש על מתן השרות בשפות שונות – עברית, ערבית, רוסית, אמהרית ואנגלית לטובת כלל הרבדים של החברה הישראלית. בכוונתנו לפעול להתרחבות גיאוגרפית ולמתן השרות במקומות נוספים בפריפריה בזמן הקרוב".

שרת התחבורה מירי רגב התייחסה לדוח ואמרה: "הדוח - לא בתקופת כהונתי. בכוונתי ללמוד את הדוח ולנער את מערכות המשרד על מנת לוודא שהמשרד ייתן את השירות הטוב לאזרח".