כבר 54 ימים בשבי: הילדים שנותרו בעזה

לאחר ש-31 ילדים ונערים שוחררו בחמשת הימים האחרונים משבי חמאס, נותרו ברצועת עזה עוד תשעה ילדים בני 19 ומטה שממתינים לשוב למשפחותיהם. אלו הפנים, השמות והסיפורים שלהם

Whatsapp Image 2023 11 29 At 1

עם שחרורה של מיאה ליימברג בת ה-17 אמש (שלישי), מספר הילדים והנערים ששוחררו עד עתה בחמש הפעימות שבוצעו במסגרת העסקה לשחרור חטופים עומד על 31. כעת נותרו בשבי בעזה תשעה ילדים נוספים בני 19 ומטה, המחכים לשוב למשפחותיהם כבר 54 ימים. אלו שמותיהם, סיפוריהם ודברי המשפחות שלהם:

אריאל וכפיר ביבס

האחים ביבס הקטנים נחטפו מביתם בניר עוז ביחד עם אימם שירי ואביהם ירדן. תיעוד החטיפה, בו נראית שירי המפוחדת, כשהיא מחזיקה בחיקה את שני ילדיה בזמן שמחבלי חמאס סביבה, פורסם בכל העולם והפך לאחד מהסמלים הבולטים לאכזריות המחבלים.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2811232155' autoplay='0' credit='' desc='הצהרת משפחת ביבס בכיכר החטופים' poster='' kid='1_0mhlj8mq' duration='190']

לאחר שאריאל וכפיר, החטוף הצעיר ביותר שנלקח על ידי חמאס, לא שבו בחמשת הימים האחרונים במסגרת עסקת החטופים בין ישראל וחמאס, קרובי משפחת ביבס קיימו הצהרה במפגן תמיכה שנערך עבורם בכיכר החטופים בתל אביב. דנה ביטון, אחותה של שירי, זעקה: "חמאס האם אלו האויבים שלכם? האם חטיפת ילדים תואמת את ערכי האסלאם?".

גלי טרשצ׳נסקי

גלי נחטפה מביתה שבקיבוץ בארי בשבעה באוקטובר. אחיה, ליאור, נרצח בטבח. המשפחה מספרת שגלי היא ילדה שמחה ומצחיקה, מוקפת בחברים, שאוהבת ליצור סרטוני טיקטוק, לרקוד, לשחק כדורעף, לבשל ולאכול פסטה. כלבתה האהובה מוקה נרצחה על ידי חמאס בשבת השחורה. גלי חולמת להקים חווה לכלבים נטושים.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2311161222' autoplay='0' credit='' desc='ריאיון של ראומה, אימה של גלי, לחדשות 13' poster='' kid='1_hfrrqwll' duration='905']

ראומה ערוסי טרשצ'נסקי, אימה של גלי, סיפרה בריאיון לחדשות 13 על כך שבנה ליאור איבד הכרה משאיפת עשן במהלך שבת השחורה ונהרג - אך היא אינה יכולה להתאבל עליו מכיוון שגלי עוד מוחזקת בעזה. "ביקשתי מליאור סליחה שאנחנו לא מתפנים כרגע לשבעה", אמרה.

עמית שני

עמית נחטף מביתו שבקיבוץ בארי בשבעה באוקטובר. אמו ושתיים משלוש אחיותיו שהו בבית גם כן במהלך מתקפתצ הפתע, אך הן לא נחטפו. משפחתו של עמית מספרת על ילד מוכשר שאוהב לגלוש.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2910230006' autoplay='0' credit='' desc='הריאיון של ניר, אביו של עמית' poster='' kid='1_z9t4qchw' duration='715']

ניר, אביו של עמית, סיפר בריאיון לערוץ 13 על הסיוט שעברו בני המשפחה בשבת השחורה, על הרגע בו הבין שבנו נחטף - ועל האמונה שהוא עדיין חי. "ילד שקט, לומד במגמת קולנוע ומאוד אוהב כדורגל - בעיקר כצופה", אמר האב על עמית.

אופיר אנגל

אופיר, תושב קיבוץ רמת רחל, נחטף מקיבוץ בארי בעת בה ביקר בביתה של חברתו. אופיר משחק כדורסל ומשפחתו מספרת שהוא תמיד מחפש דרכים בהם יוכל לעזור לסובבים אותו.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2211231829' autoplay='0' credit='' desc='הריאיון של יואב, אביו של אופיר' poster='' kid='1_efjsofbl' duration='502']

יואב, אביו של אופיר, סיפר בריאיון לחדשות 13 על מה שאירע לבנו במתקפת הטרור במהלכה נחטף, שיתף בפעילות מטה החטופים למען שחרורם והציג את דרישתם הצנועה מהקבינט - להשיב את ילדיהם. "אין לי נתיב לאופיר. אני אומר כל הזמן לחברי הקבינט - אנחנו מצפים שתיקחו אחריות עד שתחזירו את כולם הביתה", אמר יואב.

עאישה ובילאל אלזיאדנה

עאישה ובילאל, תושבי רהט, נחטפו לעזה יחד עם אביהם, יוסף, ואחיהם חמזה בשבעה באוקטובר. בני המשפחה נחטפו לרצועת עזה מקיבוץ חולית, שם עבדו ברפת.

עאישה הייתה אמורה להתחתן בקרוב עם אחד מבני שבט אלזיאדנה, שקיוו שתיכלל באחת הפעימות הראשונות של שחרור החטופים בשל היותה קטינה - אך לשווא. בילאל נחשב ילד במסגרת העסקה בגלל שלא התגייס.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2311291235' autoplay='0' credit='' desc='ריאיון עם קרוב משפחתם של בילאל ועאישה' poster='' kid='1_ubwy23yx' duration='562']

דהאם אלזיאנדה, קרוב משפחתם של עאישה ובילאל, סיפר בריאיון לחדשות 13: "לא קיבלנו שום מסר לגבי מצבם או מסר על כך שהם בחיים. אנחנו מתחננים לפחות שישחררו בתור התחלה את הילדה". דהאם אמר כי משפחתו לא קיבלה כל פנייה או הודעה מטעם המדינה בנוגע לסיכוי שעאישה ובילאל ישוחררו: "עברו היום הראשון, השני והשלישי של השחרורים ושום דבר לא זז. הגענו למטה החטופים ולתקשורת אבל לצערי זה נתקע. האמא כבר 50 ימים בלחץ ובכאב".

ליאם אור

ליאם נחטף מביתו בקיבוץ רעים בשבעה באוקטובר. הוא בן דודם של נעם ועלמה אור שנחטפו יחד עם אביהם לאחר שאימם נרצחה - ושוחררו מהשבי במסגרת עסקת שחרור החטופים בין ישראל וחמאס.

איתי רגב

איתי, המתגורר בהרצליה, נחטף עם אחותו מיה רגב בת ה-21 וחברם עומר שם טוב ממסיבת הטבע שברעים. כשניסו להימלט, הם יצרו קשר עם אביהם ובהמשך נחטפו.

מיה שוחררה בפעימה השנייה ואושפזה בבית החולים סורוקה שבבאר שבע במצב בינוני, מפני שנפצעה ברגלה מירי מחבלים בעת ההתקפה על המסיבה. מירית רגב, אם המשפחה, התראיינה לחדשות 13 וסיפרה על מצבה של מיה ועל ההמתנה לשובו של איתי: "היא עברה ניתוח, בינתיים הכל בסדר. היא משתפת אותנו במה שעבר עליה אבל אני לא יכולה לדבר על זה. אחיה מאוד חסר לה".

מיה רגב ואחיה איתי, שעדיין בשבי
איתי רגב, שעדיין בשבי, עם אחותו מיה ששוחררה

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2711231948' autoplay='0' credit='' desc='ריאיון עם אימם של איתי ומיה' poster='' kid='1_400jc3zf' duration='313']

בריאיון בחודש שעבר, סיפרו מירית ובעלה אילן על ההתמודדות והתיעודיים הקשים שהופצו מהמסיבה ליד קיבוץ רעים - וכן על ההתמודדות של אחיהם של איתי ומיה בן ה-14.