במקום תרגול יוגה: מיצג מטלטל לזכר כרמל גת בכיכר החטופים

בכל בוקר שישי בחודשים האחרונים, התקיים בכיכר החטופים בת"א תרגול יוגה המוני לכבודה של כרמל גת, ששרדה כמעט 11 חודשים בשבי חמאס עד שנרצחה. היום, מספר ימים לאחר שהובאה לקבורה באדמת בארי, התקיים בכיכר מיצג מטלטל לזכרה

זמן צפייה: 00:37

בכל בוקר שישי בחודשים האחרונים, התקיים בכיכר החטופים בתל אביב תרגול יוגה המוני לכבודה של כרמל גת, תושבת העיר שנחטפה ב-7 באוקטובר מבית הוריה בקיבוץ בארי ושרדה בשבי כמעט 11 חודשים עד שנרצחה. התרגול התקיים מדי שבוע בהשתתפות בני משפחתה, משפחות חטופים והציבור הרחב, וכולם חיכו לבוקר שישי בו כרמל תשוב ותעביר את תרגול היוגה בכיכר. היום (שישי), מספר ימים לאחר שנרצחה בשבי והובאה לקבורה באדמת בארי, התקיים מיצג מטלטל לזכרה בכיכר החטופים.

מיצג לזכר כרמל גת בכיכר החטופים
מיצג לזכר כרמל גת בכיכר החטופים | צילום: פאולינה פטימר

חטופים ששבו ושהו עם כרמל במנהרות העידו כי גם בשבי היא העבירה להם תרגולי יוגה ומדיטציה, סיפרו שהייתה כמלאך שומר עבורם, ולטענתם שמרה בכך על שפיותם. היא עבדה כמרפאה בעיסוק, והייתה אמורה להתחיל שנה שנייה בתואר שני באוניברסיטה העברית כשבוע אחרי השבת שחורה. פחות משבוע לפני השבת השחורה חזרה כרמל מטיול של חודשיים בהודו, שהייתה לה בית שני.

כרמל, בת 40 במותה, נחטפה מבית הוריה בקיבוץ בארי, לאחר שאמה כנרת נרצחה ואביה אשל ניצל בנס. במקביל ניסו מחבלים לחטוף את אחיה אלון עם אשתו ירדן ובתם גפן. אלון הצליח להימלט כשבתו בידיו, אך ירדן נחטפה ושוחררה לאחר 54 ימים בשבי.

כרמל גת עם הוריה אשל וכנרת, שנרצחה ב-7 באוקטובר
כרמל גת עם הוריה אשל וכנרת, שנרצחה ב-7 באוקטובר

בתחילת השבוע הובאה כרמל למנוחות בקיבוץ בארי. אחיה אור ואלון גת ספדו לה בכאב: "לחמת עבור צדק ושיוויון חברתי ועזרה לכלל. כך גם, החברות הנפלאות שלך שחיברת מכל מכירות אותך כאחיות. זה אבסורד גדול כלכך שדווקא את נקלעת לתוך הסיוט הזה. את שראית את כולם, אך מי שהיה צריך לראות אותך, לא ראה. את סמל למאבק ואת סמל לתיקון. את חיה איתנו עכשיו, איתנו ודרכנו, כל רגע ורגע. נגעת בכל כך הרבה אנשים שפגשת בחייך ולאחר שנחטפת נכנסת ללב של רבים ברחבי בעולם. בטוחים שאת שותה קפה עם אמא בקיבוץ החדש שם למעלה. אוהבים אותך".

הלווייתה של כרמל גת בבארי
הלווייתה של כרמל גת בבארי | צילום: דוברות קיבוץ בארי

גיל דיקמן, בן דודה של כרמל, ספד: "זה לא היה צריך להיגמר ככה, זאת טרגדיה וסיוט שהתגשם. אנחנו הזהרנו וקראנו והתראנו ואמרנו שהחטופים שם בסכנת חיים שוב ושוב. הייתי שם כשחטופות סיפרו את זה לראש הממשלה נתניהו והוא הסיט מבט. צעקנו את זה בכל צומת ובכל מקום, ניסינו בכל הכוח להתריע שאם לא נקבל עסקה, זאת שהייתה על הפרק, אנחנו נראה חטופות וחטופים שמסיימים את חייהם בשבי. וגם אני לא רציתי להאמין שזאת תהיה כרמל שלי".

"כולנו בכאב ובצער כל כך גדול, אבל גם בכעס, כעס אמיתי וצורב. חובה שהדבר הזה לא יקרה שוב לשום חטוף או חטופה. שהאנשים שנמצאים שם ייצאו עכשיו הביתה לפני כל דבר אחר", אמר בכאב. "רה"מ הודיע קודם לתקשורת שהוא רוצה לדבר עם המשפחות, ורק אז הוא גם פנה אלינו. דיברתי עם אבא של כרמל ועם שני אחיה, ואין לנו שום צורך או רצון להיות חלק מהקרקס התקשורתי שהוא מנהל, בעיקר אחרי שראינו את תגובה שלו לרצח - שלקח לה יותר מדי זמן להגיע".

כרמל גת, מתוך הסרטון שפרסם חמאס
כרמל גת, מתוך הסרטון שפרסם חמאס

שלשום פרסם חמאס את התיעוד האחרון של כרמל מהשבי, ובסרטון היא פונה לממשלת ישראל בטקסט שהוכתב לה על-ידי שוביה. "שמי כרמל גת, אני בת 39 מבארי. נחטפתי מבית הוריי ב-7 באוקטובר, שם שהיתי עם בני משפחה קרובים שאני לא יודעת מה עלה בגורלם", אומרת כרמל בתחילת הסרטון הקשה, "אני מוחזקת בשבי עם מעט מאוד אוכל ומים, תנאי היגיינה ירודים, הפצצות בלתי-פוסקות - ובעיקר בלי לדעת אם אצא מכאן בחיים". התיעוד מפורסם כעת באישור משפחת גת.

"ב-7 באוקטובר אני, משפחתי ויתר תושבי בארי הופקרנו לגורלנו. אני מתחננת ומפצירה בממשלת ישראל והעומד בראש בנימין נתניהו - בבקשה הפסיקו את ההפקרות וההפצצות, ותחזירו אותנו הביתה", אומרת כרמל בהמשך, "אזרחי ישראל, אני מבקשת מכם להמשיך להפגין עבורנו ולהילחם על החיים שלנו. אל תוותרו ואל תתנו לדלת המשא ומתן להיסגר. ממשפחה יקרה שלי, אני מקווה שיש לי משפחה לחזור אליה, אני נשארת חזקה גם בשבילכם עד שהסיוט הזה ייגמר, אני אוהבת אתכם".