בתו של לואיס: "אמרו לי, 'אבא בידינו''; שאלתי אם זה לא חלום"

"רק רוצה לחבק את אבא. עכשיו הלב שלנו שלם". במבצע "יד הזהב" שכלל קרב יריות וחילוץ מורכב תחת אש, הצליחו כוחות הביטחון לשחרר משבי חמאס ברפיח את פרננדו מרמן (60) ולואיס הר (70), שנחטפו ב-7 באוקטובר. אחרי 129 יום - הם שוב בבית. בתו של לואיס הר, נטלי אפגן, אמרה לחדשות 13: "אנו שמחים, אבל גם עצובים על שאר החטופים. לא נפסיק להיאבק על שכולם ישוחררו"

זמן צפייה: 06:04

שעות אחרי שלואיס הר, שנחטף ב-7 באוקטובר על-ידי מחבלי חמאס, חולץ בלילה (בין ראשון לשני) על-ידי כוחות הביטחון ממבנה ברפיח עם פרננדו מרמן שנחטף גם הוא, אמרה בתו, נטלי אפגן, לחדשות 13: "הוציאו את אבא מהחושך. עכשיו הלב שלנו שלם. אנחנו עדיין בהלם, המומים. רק רוצה לחבק את אבא". רינת הר-שלג, גם היא בתו של לואיס, סיפרה: "התקשרו אליי ב-03:30, הקצין אמר לי 'אבא בידינו. שאלתי אם זה לא חלום'".

"הם לא הבינו מה קורה ברגעי החילוץ, למזלנו הכל עבר בשלום" אמרה נטלי, והוסיפה כי קרובותיהם של לואיס ופרננדו, גבריאלה ליימברג וקלרה מרמן ששוחררו מהשבי לאחר 53 ימים, פתאום מחייכות: "אי אפשר להסביר את הרגש שאנו חווים כרגע, זה פשוט שוק. כולנו מתרגשים מאוד, הנכדים לא מוכנים לעזוב את לואיס".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1202242045' autoplay='0' credit='' desc='בתו של לואיס בריאיון: "שאלתי אם זה לא חלום"' poster='' kid='1_3bxghwyr' duration='364']

בנוסף, אמרה נטלי כי אביה ופרננדו מרמן "לא קיבלו שום דבר מהצלב האדום", על אף שקטר הבטיחה למשפחות החטופים כי התרופות שהועברו לרצועה במסגרת מבצע העברת התרופות שיצא לפועל בחודש שעבר יגיעו אל החטופים בשבי, ושתסופק הוכחה לכך. היא הוסיפה: "פחדנו שאבי לא יצליח לדבר כי לא היה לו מכשיר שמיעה בשבי - אך הוא מצליח כעת. למזלנו, הם הצליחו להסתדר ולשרוד. אנחנו מאוד שמחים, אך עצובים על כל שאר החטופים בשבי - וקוראים לשחרר את כולם עכשיו".

החטופים פרננדו מרמן ולואיס הר מתאחדים עם משפחותיהם בבית החולים שיבא
החטופים פרננדו מרמן ולואיס הר מתאחדים עם משפחותיהם בבית החולים שיבא | צילום: דובר צה"ל

לואיס הר (70) ופרננדו מרמן (60) הועברו לאחר מבצע החילוץ לבדיקות רפואיות בבית החולים שיבא בתל השומר. מצבם מוגדר טוב והם נפגשו עם משפחותיהם. עידן בז'רנו, חתנו של לואיס הר, אמר בריאיון ל"העולם הבוקר" כי השניים "רזים מאוד, אך מחויכים" וכי הם שאלו לשלום המשפחה.

הר ומרמן חולצו במבצע מורכב שקיבל את השם "יד זהב" והחל ב-01:00 לפנות בוקר, בפעילות משותפת של היחידה המבצעית של שב"כ, ימ"מ ושייטת 13, בסיוע של אוגדה 98, חטיבה 7 וחיל האוויר. הכוחות פרצו למבנה בלב רפיח, שם הוחזקו החטופים בקומה השנייה, וחילצו את השניים לאחר קרב יריות. אחד הלוחמים נפצע באורח קל. עם חילוץ החטופים הם הוטסו במסוק לבית החולים. בחפ"ק שניהל את המבצע ישבו ראש השב"כ, הרמטכ"ל, מפכ"ל המשטרה, ראש אגף המודיעין וראש אגף המבצעים - וגם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2402121753' autoplay='0' credit='מפקד הימ"מ על מבצע החילוץ' desc='דוברות המשטרה' poster='' kid='1_25c9nv0u' duration='102']

בתום המבצע, מפקד הימ"מ תת-ניצב ח' אמר ללוחמיו: "אנחנו יכולים להגיע לכל מקום על-מנת לפגוע במחבלים ולחלץ חטופים". עוד אמר מפקד הימ"מ: "מאז הקמתה, היחידה מתאמנת על חילוץ בני ערובה. זו המשימה העיקרית שלה. ידענו מראש שיהיו שומרים במקום, וידענו מראש שתהיה התנגדות. בעת ההגעה למבנה, ראינו שהכל חשוך ושהחטופים ישנים. ברגע הפיצוץ, ראינו את שני החטופים שוכבים. באופן מיידי, הדינאמיקה בין הכוחות לבין החטופים הייתה - 'באנו לחלץ אתכם ולקחת אתכם הביתה, קדימה'. ברגע שהחטופים הבינו שמדובר בכוחות הביטחון של ישראל, הם התנהגו בצורה לא צפויה. בתחילה, חשבנו שבשל הנסיבות, שני החטופים יהיו חלשים ושיהיה קשה מאוד לחלץ אותם, אבל בפועל הם הבינו מהר מאוד את הסיטואציה ולמרות גילם - הם סייעו לנו לחלץ אותם".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2402121619' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='תיעוד מהאוויר: מבצע החילוץ ברפיח' poster='' kid='1_x5wibmjk' duration='51']

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם לוחמי הימ"מ, ושיבח אותם על המבצע ההירואי: "אנחנו ביום של שמחה שמהולה בעצב. שמחה על השחרור של חטופינו ועצב על נפילת לוחמינו. אבל אני רוצה להגיד לכם שהשחרור של לואיס ושל פרננדו הוא אחד ממבצעי החילוץ המוצלחים בתולדות מדינת ישראל. לפני כמה ימים הביאו לי את המבצע לאישור - ואישרתי אותו. אחר כך כמה שעות אחרי חשבתי על שלושה דברים: אחד, חשבתי על קדושת המשימה. שתיים, חשבתי על הסיכונים מול הסיכויים, והיו סיכונים. שלישית, חשבתי עליכם, על הלוחמים. חשבתי מה יקרה ברגע המכריע, כי מנסיון אני יודע, שברגע הפריצה הפער בין ניצחון לאסון הוא מילימטר".

רה"מ נתניהו עם לוחמי הימ"מ שחילצו את החטופים עזה רפיח חמאס מבצע חילוץ צה"ל שב"כ שייטת 13
רה"מ נתניהו עם לוחמי הימ"מ שחילצו את החטופים | צילום: קובי גדעון, לע"מ

"ב-01:40 לפנות בוקר, אני רואה אתכם שמים את המטען וכעבור שניות אני שומע את המילים - 'החטופים בידינו'. חיסלתם את החוטפים, את המחבלים, ועשיתם את דרככם חזרה לארץ ללא פגע - מבצע מושלם, ביצוע מושלם. אני רוצה להגיד לכם: אני כל כך גאה בכם. אני גאה בכם, בשב"כ, בצה"ל. עבדתם כמכונה משומנת. אתם הלוחמים פשוט הכי טובים שיש. באתי הנה להגיד לכם את זה ולהצדיע לכם בשם כל אזרחי ישראל. אתם הכי טובים בעולם. מברוק!".

לאחר מבצע החילוץ, דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, אמר בהצהרה: "זה היה לילה מתוח מאוד ומרגש מאוד. לצד ההתרגשות, גם הבוקר, אנחנו לא שוכחים שעדיין מוחזקים בעזה 134 חטופים. אני פונה אליהם, אם הם שומעים אותי ואומר להם שאנחנו לא נחמיץ שום הזדמנות להחזיר אותם. עבור 134 משפחות השמש עדיין לא זרחה. יש הבוקר שתי משפחות שהשמש שלהן זרחה מחדש. בכל יום מאז 7 באוקטובר אנחנו משקיעים כל מאמץ בתכנון וחשיבה על מבצעים כאלו. היום התאפשרו הסיכויים לממש. בזכות הגבורה והאומץ של הלוחמים שנפלו בקרבות התאפשר לנו להוציא לפועל מבצע כזה. רק בזכות ההקרבה אנחנו יכולים להגיע לתנאים מבצעיים שמאפשרים שחרור חטופים".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2402120736' autoplay='0' credit='' desc='הצהרת דובר צה"ל' poster='' kid='1_me9q1ich' duration='471']

ממטה משפחות החטופים נמסר: "אנו מחזקים ומברכים את חיילי צה"ל וכוחות הימ"מ אשר פעלו בעוז ובגבורה למען שחרורם של שני החטופים ואת מקבלי ההחלטות על ההחלטה האמיצה. גורלם של 134 חטופים נמצא כעת בידי חברי הקבינט לקראת דיוני קהיר. זמנם של כל שאר החטופים אשר מוחזקים בשבי, אזל! הדריכות והחשש לגורלם מתגבר כעת עוד יותר והיד הקלה על ההדק של רוצחי חמאס מסכנת את חייהם".

פרננדו מרמן ולואיס הר הם שני החטופים הראשונים שכוחות הביטחון מצליחים לחלץ מאז החילוץ של החיילת אורי מגידיש בתחילת המלחמה, בפעולה של לוחמי היחידה המבצעית של שב"כ לצד לוחמי ימ"מ, עליה פיקדו ראש שב"כ והרמטכ"ל, שנוהלה מחמ"ל המבצעים המיוחדים של שב"כ במרכז הארץ. 110 חטופים שוחררו בחיים במסגרת העסקה שיצאה לפועל בסוף חודש נובמבר, ולפני כן שוחררו 4 חטופות נוספות על-ידי חמאס. 134 חטופים עדיין בשבי בעזה.