הטיול הסתיים באסון: יהודה בן ה-8 נהרג במפולת סלעים בנחל דוד

יהודה לוי, בן 8 מהיישוב חמדת שבבקעת הירדן, הוא הילד שנהרג היום במפולת הסלעים בעין גדי. אמו ואחותו נפצעו קל. עוד חמישה במצב קל-בינוני, בהם ילדה בת 5. השרה סילמן הודיעה על ועדת בדיקה. המשטרה: "אם נבין שהייתה רשלנות - נפתח בחקירה"

זמן צפייה: 03:51

הותר לפרסום: יהודה לוי, בן 8 מהיישוב חמדת שבבקעת הירדן, הוא הילד שנהרג היום (חמישי) בטיול באחד האתרים הכי מתוירים בישראל - נחל דוד שבשמורת נחל עין גדי. האתר, שאליו מגיעים רבבות מדי שנה, היה מלא במשפחות שביקשו לבלות את הימים האחרונים של החופש הגדול, כשלפתע החלה מפולת סלעים קטלנית - אירוע חסר תקדים באזור - לפחות בעשרות השנים האחרונות.

אמו ואחותו של יהודה נפצעו באורח קל ופונו לבית החולים סורוקה בבאר שבע. הן שוחררו לביתן כעבור זמן קצר. עוד חמישה בני אדם נפצעו בדרגות שונות, בהם ילדה בת 5. השרה להגנת הסביבה עידית סילמן אמרה: "ביקשתי להקים ועדה שתבחן את האסון ולסגור את האתר". יהודה לוי יובא למנוחות הערב ב-22:00 בחמדת.

[brightcove_iframe video_id='news-part-2308241649' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='כוחות צה"ל מסייעים במאמצי החילוץ' poster='' kid='1_77y6z53h' duration='30']

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי, אמר: "משתתף בצער המשפחה ומאחל החלמה מהירה לפצועים, ההחלטה של מפקד המחוז להכריז על אירוע רב נפגעים הייתה נכונה, מכיוון שתמונת המצב לא הייתה ברורה בהתחלה וכל דקה חשובה ולכן ההזרמה המהירה של כוחות המשטרה, חילוץ והצלה, צה"ל, מד"א וכלל הגופים היא קריטית. המקום ייסגר עד לבדיקה גיאולוגית שמומחי קרקע יעבירו אלינו. בשלב הבא תתבצע חקירה משטרתית לגבי האירוע עצמו לבדוק אם היה ניתן למנוע זאת".

סגן מפקד מרחב נגב במשטרה, ניצב-משנה אייל אזולאי, אמר: "האירוע הזה הוא מאוד חריג והביא תוצאה קשה. אנחנו מרכזים מאמץ בניסיון להבין האם ניתן היה למנוע את האירוע. הוצאנו הודעה על סגירת ערוץ נחל דוד ונחל ערוגות. נמנע כניסת מטיילים עד שתנוח דעתנו ונדע שהמקום בטוח. ככל שנבין שיש רשלנות מצד גורם כלשהו נפתח בחקירה. כפי שאנחנו מבינים כעת מדובר בתופעת טבע עם תוצאות קשות מאוד".

מסוק החילוץ שהגיע לעין גדי
מסוק החילוץ שהגיע לעין גדי | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

מפקד מחוז הדרום, ניצב אמיר כהן, אמר: "אירוע קשה שהסתיים באובדן של ילד שיצא לטייל עם משפחותו, נעשו פה פעולות מהירות. מבחינתו הכזרתי מיד על אירוע רב נפגעים מתוך הבנה בשלב הראשוני שהתמונה לא הייתה כל כך ברורה. כוחות גדולים של משטרה מיחידות החילוץ שלנו יחד עם סיוע אווירי גם של צה"ל וגם של משטרה, כוחות חילוץ והצלה, מד"א, רט"ג וכלל המערכות נכנסו לדריכות מלאה ובצורה מהירה ונחושה טיפלו באירוע הקשה".

"בזכות הטיפול המהיר והמקצועי של כלל הכוחות נמנע אירוע קשה יותר", הוסיף ניצב כהן, "אנחנו נבצע סריקה מלאה נוספת בכל המקום מהקרקע ומהאוויר ונוודא שכולם הגיעו הביתה בשלום. אני מנחה על סגירת המקום עד לביצוע בדיקה גיאולוגית. אנחנו נבצע תחקיר מסודר בשביל תמיד להיות טובים יותר וגם כמובן במידת הצורך תפתח חקירה משטרתית. אני משתתף בצער המשפחה ומאחל החלמה לפצועים".

זירת האסון בנחל דוד
זירת האסון בנחל דוד | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
זירת האסון בנחל דוד
זירת האסון בנחל דוד | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בין שישה לשבעה מטיילים הצליחו לחלץ את עצמם באופן עצמאי ולהזעיק עזרה למקום. פעולות החילוץ לקחו זמן מה מפאת הקושי בגישה לאזור בעומק השטח. מכבאות והצלה נמסר כי נדרשה הליכה ממושכת של כ-20 דקות על מנת להגיע אל המטיילים.

אחד מהפצועים במצב קל, לביא בן ה-5, שחזר את האירוע מבית החולים וסיפר על אחותו הקטנה שנפצעה באורח בינוני: "הגענו למפל ונפלה עלינו מפולת סלעים. חטפתי סלע בראש. אחיות שלי גם חטפו. הורדתי את החולצה וקשרתי אותה סביב האצבע של אחותי שקיבלה מכה חזקה".

זירת האסון בנחל דוד
זירת האסון בנחל דוד | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
אמבולנס בנחל דוד
אמבולנס בנחל דוד | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

אלון שחל, מפקד יחידת חילוץ עין גדי אלון שחל ומראשוני המלצים שהגיעו לזירת האסון, סיפר: "סמוך ל-09:15 קיבלנו קריאה משמורת עין גדי על מפולת אבנים. רץ חלוץ עם הפקחים לדווח לנו מה קורה. הקפצנו את חיל האוויר ומד"א. חלק מהאנשים היו מחוץ לנחל וחלק בפנים. החובשים הגיעו ראשונים ואנשים טופלו. מקום הנפילה במסלול של ההליכה בנחל. מקור ההידרדרות מיעל או סתם דרדור. אנשי מקצוע יבדקו את הנושא".

ברשות הטבע והגנים עדיין מנסים להבין במקביל מה גרם למפולת הסלעים, והאם יש צורך לסגור חלקים נוספים באזור. בהמשך להנחיית המשטרה, נחל דוד ונחל ערוגות יישארו סגורים עד לביצוע בדיקה גיאולוגית בשטח.