"אוסף נדיר ומיוחד בן 2,300 שנה": התגלו עצמות למשחק וניבוי עתיד

האוסף שהתגלה מתחת לעיר העתיקה מרשה באזור שפלת יהודה ומתוארך לתקופה ההלניסטית, נחשב נדיר בכמותו ובאיכותו, ומעורר עניין בקרב ארכיאולוגים בארץ ובעולם: "הייתה אחד מכורי ההיתוך של דרום הלבנט"

עצמות קרסול של חיות משק, שימשו למשחק וניבוי עתידות
עצמות קרסול של חיות משק, שימשו למשחק וניבוי עתידות | צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות

ד"ר איאן שטרן, חופר בגן הלאומי מורשה שבבית גוברין, גילה במהלך החפירות בחללים התת-קרקעיים מתחת לעיר הקדומה מרשה אוסף נדיר של אסטרגלים – עצמות למשחק ולניבוי עתידות מהתקופה ההלניסטית לפני 2,300 שנה. מדובר ב-530 פריטים – עצמות קרסול של עזים וכבשים הדומות בצורתן לקוביה, שנועדו לשמש כקוביות משחק ופולחן בידי נשים וילדים. חלק מהקוביות שויפו, חוררו, ונמזגה לתוכן עופרת, לטובת הטלתן בצורה מיטבית.

עשרות מהעצמות נשאו כתובות ביוונית, על חלק מהן נחרתו שמות של אלים ואלות הקשורים למשאלות לב של חיי היום-יום בעת העתיקה, כמו אל האהבה ארוס ואלה הניצחון ניקה. על חלק אחר של עצמות באוסף נכתבו הוראות משחק, או תפקידים במשחק, כגון: "שודד", "עצור", "נשרפת", ועוד. חלק גדול מעצמות אלה נמצאו לצד אוסטרקונים – פיסות חרס עליהן נכתב בארמית בחריטה או בדיו נוסח כישוף או תנאי, למשל: 'אם תעשה כך, יקרה לך דבר כזה'. גילוי זה מחזק את המסקנה שהאסטרגלים שימשו במקרים רבים בטקס הניבוי המאגי, ולא למשחק.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2208161137' autoplay='0' credit='יולי שוורץ, רשות העתיקות' desc='ד"ר לי פרי-גל מסבירה על הממצאים' poster='' kid='1_ngzwoq4x' duration='']

ד"ר לי פרי-גל, ארכיאוזואולוגית רשות העתיקות, אמרה כי "אוסף האסטרגלים ממרשה הינו נדיר ומיוחד בכמות ובאיכות החריתות שעל העצמות. האוסף מעיד על כך שממש כמו היום, בעת מצוקה, בני האדם חיפשו תשובות בגורמים חיצוניים, בכישופים ובעולמות הנסתר. בימי קדם, אנשים – ובפרט נשים, התמודדו עם סביבה של חוסר ודאות, מוות בילודה ובעיות בריאות, ולכן ניסו להגן על עצמם בעזרת מאגיה".

בנוסף לכך מספרת ד"ר פרי-גל כי קוביות אלה גם שימשו למשחק וכי יש דוגמאות רבות ברחבי העולם לקבורת ילדים לצד קוביות משחק מסוג זה.  "קוביות, שהיו חפץ משחק משמעותי, נועדו לעבור עם הילדים לעולם הבא ולשמש אותם שם".

הקוביות נושאות שמות אלים והוראות משחק
הקוביות נושאות שמות אלים והוראות משחק | צילום: רועי שפיר, אוניברסיטת חיפה

לדברי ד"ר פרי גל, "מרשה היתה אחד מכורי ההיתוך של דרום הלבנט. חיו בה תרבויות שונות בשכנות ובכפיפות לשלטון ההלניסטי. גרו בה אדומים, פיניקים, נבטים ויהודים, והתרבויות השפיעו זו על זו". מנהל רשות העתיקות, אלי אסקוזידו, הוסיף ואמר: "המחקר המרתק שופך אור על אורחות החיים בעולם העתיק, ומזכיר לכולנו שאנשים הם אנשים; הם חולמים, הם מקווים, ולמרות כל קשיי היום-יום, גם עוסקים בפנאי ובהנאה".