בב"ש לא רוצים ערבית באוטובוסים

עיריית באר שבע הפסיקה את הכריזה בשפה הערבית, עקב תלונות התושבים

זמן צפייה: 02:42

אבל בואו נדבר קודם על באר שבע. מתברר שעיריית באר שבע החליטה, בעקבות תלונות שקיבלה מתושבים, להפסיק את הכריזה בערבית באוטובוסים של חברת דן המופעלים בעיר. אחת המתלוננות כתבה לראש העיריה: 'ישנו דבר אחד שצורם באוזן וצורם בעין, הכריזה בערבית - כאילו השפה הערבית הוכתרה כשפה בינלאומית. אני לא פונה אליך ממקום גזעני, אבל בהחלט פונה אליך כתושבת העיר הזאת, העיר באר שבע לא עיר ערבית לכל הדעות'.... בתלונה של תושב אחר נאמר: ״מאז שדן נכנס לתחבורה הציבורית הוא מפעיל גם שילוט בשפה הערבית. רק לי זה מפריע וזה נראה כאילו אני גר בחברון?"

אז זהו, שאתם לא גרים בחברון, חברים, אתם גרים בעיר שאחראית על כ-30 אלף תושבים ערבים מהפזורה הבדואית, שמגיעים ומקבלים שירותים בבירת הנגב. בטח שמעתם על הבדואים, לא? אולי נתקלתם בהם בשירות בצה"ל, אולי ראיתם אותם בשוק הבדואי.

חוץ מזה, לא יודעת אם שמעתם, אבל אנחנו גרים במדינת ישראל שהשפה הרשמית השנייה בה היא השפה הערבית. שפה שכתובה על שלטים, על שמות הדרכים, במשרדי ממשלה, שפה שנשמעת ברכבת הקלה בירושלים, באוטובוסים בחיפה ובנצרת, ברחובות יפו ולוד ועכו, וגם בבתי המרקחת ברמת השרון והרצליה. אז מה בדיוק הבעיה, תגידו? ואיך אפשר שלא לקרוא לה גזענות? במקום להכיר את השכנים שלכם, את שפתם ואת תרבותם, אתם אומרים - בואו נסלק אותם מהמרחב הציבורי. הם מפריעים לנו, עם כל הערבית הזאת שלהם. באמת, איזה חוסר התחשבות מצדם.

שפה, גבירותיי ורבותיי, לא הורגת ולא רוצחת ולא מפרידה. שפה מחייה ומגשרת ומפרה. שפה היא ידע, שפה היא גשר, שפה היא כוח להכיר את האחר ואת תרבותו. ואם בכל זאת לא בא לכם טוב לשמוע ערבית, אחלה, רק אנא ותרו על הביטויים הפוגעניים הבאים: מהיום במקום יאללה, אנא אימרו רק "קדימה". במקום בסטה - אימרו "דוכן". במקום ג׳ננה - אימרו שיגעון, ובמקום אהלן וסהלן, תגידו שלום שלום. פהמתו?? אופס, סליחה - הבנתם?

בואו נתחיל