התפרעויות קשות בערים המעורבות: עשרות נפצעו, 374 נעצרו

לינצ'ים בעכו ובבת ים: יהודי נפצע אנוש, ערבי נפגע קשה. לוד: אישה בהיריון נפצעה קשה ויולדה בביה"ח, שני יהודים נפצעו קשה מירי. ערבי נדקר בי-ם, מצבו קשה. רה"מ: "אנרכיה – נחזיר המשילות"

זמן צפייה: 02:56

374 מתפרעים נעצרו ועוד עשרות נפצעו - בהם 36 שוטרים, בהפגנות האלימות שאירעו הלילה (חמישי) בערים המעורבות ברחבי הארץ. בעכו, יהודי כבן 30 נפצע אנוש מלינץ' שעבר על ידי המון ערבי, אשר תקף אותו במקלות ובאבנים. באותה העיר, צעיר כבן 25 נפצע קשה מירי. בבת ים, ערבי בן 33 נפצע קשה לאחר שהותקף באבנים על ידי מפגינים יהודים. כמה שעות לאחר שאושפז, מצבו השתפר וכעת הוא מוגדר בינוני.

בלוד, שני יהודים נורו ונפצעו קשה וקל. גם באור עקיבא, גבר נפצע קשה מירי. בירושלים, ערבי נדקר על ידי עוברי אורח יהודים בשוק מחנה יהודה ונפצע קשה. באום אל-פחם, אמבולנס שהיה בדרכו לפנות שוטר ירוי הותקף על ידי פורעים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ילד בן 6 נפצע אנושות מפגיעה ישירה בשדרות

מח"ט העיר עזה וראש מערך הסייבר: אלה בכירי חמאס שחוסלו היום

לאחר חיסול בכירים ב"פורום מטכ"ל" של חמאס: מטחים כבדים לדרום

עימותים בבת ים
עימותים בבת ים | צילום: שימוש לפי סעיף 27א' בחוק

המהומות התרחשו בכמה מוקדים במקביל, בהם ירושלים, בת ים, עכו, חיפה ולוד. בשכונת שייח ג'ראח שבבירה, עשרות מתפרעים השליכו בקבוקים לעבר שוטרים שפעלו במקום. בעכו, מפגינים יידו אבנים לעבר כוחות הביטחון. בבאר שבע, מאות מפגינים קראו קריאות "מוות לערבים" במחאה על ההתפרעויות בכבישי הנגב מצד הבדואים, ואף יידו אבנים לעבר כלי רכב.

בטבריה, צעירים יהודים הכו את אחד מאנשי העסקים הערבים בעיר וזרקו אבנים לעבר החנות שלו. בבת ים, צעירים יהודים - חלקם אנשי "לה פמיליה", העבירו את השטח את ניפצו חלונות ראווה של חנויות וכאמור, ניסו לבצע לינץ' בעובר אורח ערבי.

בחיפה, 59 בני אדם - רובם ילדים, נפצעו קל משאיפת עשן לאחר שמספר כלי רכב הוצתו בסמוך לבניין מגורים. בטמרה, יהודי שנקלע בטעות לאזור הותקף על ידי צעירים ערבים ונפצע בינוני.

מהומות, הפגנות, מחאות, ערבים, יהודים
עימותים אלימים בין יהודים לערבים בעכו | צילום: דוברות המשטרה

בסך הכול, 20 פצועים מהמהומות בלוד הגיעו לבית החולים אסף הרופא עם דרגות פציעה שונות. אחת מהן היא אישה בשבוע ה-39 להיריונה, שסבלה מחבלת ראש ויולדה במקום. האישה מאושפזת במחלקה לטיפול נמרץ, ומצבה מוגדר הבוקר קשה. יחד עימה פונו גם גבר שנורה בעימותים ונפצע בינוני, ועשרה נוספים שנפצעו קל.

שבעה פצועים מהמוהות בעכו הגיעו למרכז הרפואי לגליל שבנהריה, בהם פצוע הירי. יחד עימו פונו גם צעיר בן 29 עם חבלת ראש ופנים וצעיר בן 22 שנפגע בפלג גופו התחתון. מצבם של השניים מוגדר בינוני. עוד פונו: שוטר מג"ב בן 45 שנפגע בעינו ושלושה נוספים שנפצעו קל.

כ-20 פצועים מהעימותים הגיעו למרכז הרפואי הלל יפה, בהם שני גברים שסובלים מחבלת ראש, צעיר כבן 30 שנדקר ברגלו וצעיר כבן 30 שנורה בידו. מצבם של כולם מוגדר בינוני - כל היתר במצב קל.

מהומות, הפגנות, מחאות, ערבים, יהודים
עימותים אלימים בין יהודים לערבים בעכו | צילום: דוברות המשטרה

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב להתפרעויות הקשות, ואמר כי "מה שקורה בערי ישראל בימים האחרונים הוא בלתי נסבל. אנחנו ראינו פורעים ערבים מציתים בתי כנסת ומכוניות, מסתערים על שוטרים, פוגעים באזרחים שלווים וחפים מפשע. זה דבר שאנחנו לא יכולים לקבל אותו, זו אנרכיה. שום דבר לא מצדיק לינץ' של ערבים ביהודים, ושום דבר לא מצדיק לינץ' של יהודים בערבים".

נתניהו הודיע כי בכוונתו לאשר הענקת סמכויות נוספות לשוטרים, וכן להורות על הצבת חיילים לערים. "בואו נתלכד יחד לעשות את המשימה שדרושה לנו כאזרחי המדינה שלנו – להשיב בחזרה את המשילות, לחסל את האנרכיה הזאת ולשמור ולהשיב את הביטחון והשקט שכולנו ראויים לו".

בת ים, מתפרעים
מתפרעים בבת ים | צילום: חדשות 13

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה התייחס למהומות וקרא להרגעת הרוחות: "גילויי האלימות בימים האחרונים בלתי מתקבלים על הדעת - זו שפיכות דמים נוראית.אלימות שמהולה בשנאה היא מגונה ויש להוקיע אותה מכל וכל. מדובר בפשיטת רגל מוסרית שאסור לאף אדם לתת לה יד במישרין או עקיפין. לאיש אין סמכות לקחת את החוק לידיים".

שר הביטחון בני גנץ הגיב גם הוא למתרחש בערים העורבות, ואמר כי "הקרע הפנימי מאיים עלינו. הוא מסוכן לא פחות מהטילים של החמאס". לדבריו, "התמונות הקשות מהערים ומהרחובות הערב הן קריעת הישראליות והאלימות שוברת את הלב. אני קורא לכם אזרחי ישראל - אל תחריבו את מה שנבנה עשרות שנים".

מהומות, הפגנות, מחאות, ערבים, יהודים
עימותים אלימים בין יהודים לערבים בעכו | צילום: דוברות המשטרה

יו"ר רע"ם מנסור עבאס ביקש מכל הצדדים להפסיק את האלימות, וקרא "לכל הפוליטיקאים, המנהיגים, ראשי הערים והיישובים ואנשי הדת – ערבים ויהודים לשים את כל המחלוקות בצד ולגלות אחריות כלפי החברה כולה ולעשות את כל מה שביכולתם להפסקת גל האלימות והטירוף אשר משתולל כרגע ברחבי המדינה".

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה תקף את אוחנה, וכתב כי "כששר ביטחון הפנים מגבה יהודים שלוקחים את החוק לידיים ומתיר את דמם של האזרחים הערבים, אלה התוצאות: פעילי ימין קיצוני פוגעים בבני אדם וברכוש ברחבי הארץ, והמשטרה נעדרת לחלוטין מהשטח. מה שמותר בשטחים הכבושים, מותר עכשיו גם בלוד, בבת ים, בחיפה, ביפו ובערים נוספות. חייבים לעצור את הטירוף".

רכב שרוף, לוד, פרעות
רכב שרוף לאחר הפרעות בלוד | צילום: רויטרס

ראש עיריית בת ים צביקה ברוט, טען בריאיון לחדשות 13 כי היה מידע מודיעיני מוקדם על ההפגנות האלימות המתוכננות - ובכל זאת לא נעשה מספיק על מנת למנוע אותן. "ההתארגנות החלה עוד בשעות הבוקר ברשתות. העברנו את המידע למשטרה אך הם בכל זאת הספיקו לגרום נזק ולנפץ שמשות של עסקים בבעלות ערבית. רובם ונדליסטים שאינם תושבי העיר, אלו פרובוקטורים שהגיעו לכאן בכוונה כדי לערער ולבצע מעשים כאלו".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-2105122143' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_ur9vs579' duration='20']

מוקדם יותר, גם מגישת חדשות 13 אילה חסון הותקפה בלוד כאשר הגיעה לאזור על מנת לצלם כתבה. "הסתובבנו בעיר, הכול טעון בטירוף. ראינו דברים קשים מאוד, בתי כנסת וספרי תורה שנשרפו", שחזרה חסון. "כשבאנו לצאת, צעירים יהודים יידו אבנים על מכוניות, וכאשר זיהו את הצלם שלנו הם התנפלו עליו, חטפו לו את המצלמה, ניסו לרסק אותה וצעקו לעברנו מילות גנאי".

"ראיתי סלע שנע לכיוון שלי והסאונדמן קובי זינק והגן עליי בגופו, עד שהגיעו המג"בניקים. לא הפסקתי לבכות, ולא רק בגלל החרדה, אלא בגלל שהשנאה של קיצונים תכריע אותנו ותרסק את מה שעשינו ובנינו פה".