"נשק לכל דבר": המדבירים שמרמים לקוחות - ומסכנים את חייהם

תחקיר ברקוד חושף כי בענף ההדברה ישנם חאפרים, שבמקרה הטוב מבצעים עבודה עם חומרים לא יעילים ובלי רישיון, ובתרחיש הרע משתמשים בחומרים שמזיקים לבריאות. "בני אדם וגם בע"ח עלולים להיפגע"

זמן צפייה: 08:02

קשה מאוד לדעת מי הם המדבירים שאנו מכניסים הביתה, במיוחד לקראת תקופת הקיץ בה יש בהם צורך רב. תחקיר "ברקוד" חושף כי בענף מסתובבים חאפרים, שבמקרה הטוב מגיעים לבצע את העבודה עם חומרים לא יעילים, ובמקרה הרע עושים שימוש בחומרים מסכני בריאות. כל זאת, כחמש שנים לאחר האסון בירושלים שבו נהרגו שתי אחיות בנות שנה וחצי וארבע בעקבות חשיפה לחומרי הדברה שפוזרו בביתן.

מדביר בשם משה פרסם את עצמו בעיתון כמדביר מוסמך בעל רישיון. אך כשהוא הגיע לבצע את העבודה, התברר כי אין לו רישיון, כי הוא נתפס בעבר ושהוא אף משתמש בשם בדוי - ושמו האמיתי הוא יובל חטוקה. במהלך העימות איתו, טען חטוקה כי במיכלים שאיתם הגיע יש מים ולא חומר הדברה, אך בדיקה במקום העלתה כי הוא משקר. חטוקה בעצם עובד על הצרכן פעמיים - גם גובה תשלום וגם אינו משתמש בחומרים מדבירים. חטוקה היה מוכן תמורת תשלום, לבצע בתוך הבית הדברה אסורה ומסכנת חיים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

ארגון אזרחי לאכיפת חוק וסצנת אוכל יהודי: בני ברק שלא הכרתם

טלטלה בפרויקט הרכבת הקלה: מנכ"ל נת"ע התפטר

תחקיר: באילו בתי חולים מפרידים בין יולדות יהודיות לערביות?

יובל חטוקה, שמתחזה למדביר
יובל חטוקה, שמתחזה למדביר | צילום: החדשות 13

אדי טייאר, מ"הדברה ירוקה", אמר כי "על הרישיון עצמו מצוין כנגד מה אני מורשה להדביר. על המדביר תמיד לבדוק מה הבעיה - במידה ואין בעיה לא נעשה שום דבר, אך אם קיימת בעיה תמיד נשתדל להגיע אל המוקד שלה תוך שימוש בתכשירים שרמת הרעילות שלהם נמוכה ככל שניתן". בנוסף, התחקיר העלה כי לא מדובר רק בחאפר אחד. בפרסומת של המדביר דוד ברק מופיע גם מספר רישיון, אך חיפוש פשוט באתר להגנת הסביבה העלה כי אין לו רישיון הדברה - והרישיון שייך למדביר שטוען שהמספר נגנב ממנו.

גל כהן, דובר ארגון המדבירים, סיפר: "יש הרבה מאוד חאפרים שהם גננים ועל הדרך נותנים גם שירותי הדברה. חומרי הדברה הם נשק לכל דבר". יניב גרין, מנהל צוות מחוז מרכז ב"משטרה הירוקה" להגנת הסביבה, אמר כי "אלו חומרים שיכולים לפגוע גם בבעלי חיים ובני אדם שגרים בבניין".

תגובת יובל חטוקה: "פיתיתם אותי בכל הדרכים, כאשר במפורש אמרתי שאין לי רישיון ושאני לא מבצע את העבודה. לבסוף, אמרתי שאגיע ואשתמש בחומר ידידותי שלא מצריך רישיון. לא עשיתי שום דבר רע".