ניצחון לקונדיטורים בארץ: הקלה בדרישות להקמת בתי מאפה קטנים

הדרישות הקודמות לא הבדילו בין קונדיטוריה שכונתית למפעלי ענק, וכעת, לאחר מאבק ממושך, יוכלו כל אוהבי התחום להפוך את התחביב למקצוע. "הגשמנו חלום להרבה קונדיטורים ושוקולייטרים בארץ"

זמן צפייה: 02:31

ניצחון לקונדיטורים הישראלים: משרד הבריאות הקל את הדרישות להקמת בתי מאפה קטנים, מה שיאפשר ליותר אוהבי אפייה להפוך את תחביבם לקונדיטוריות בוטיק.

עד עדכון התקנות, הדרישות הגבוהות בחוק, שלא הבחין בין קונדיטוריה שכונתית למפעלי ענק, הפכו את השאיפה לפתוח פטיסרי קטנטן ללא כלכלית עד בלתי אפשרית. וכך, במקום פריחה של קונדיטוריות עם נגיעה אישית ומאפים בעבודת יד, כמו למשל בצרפת, צמחו בישראל בעיקר רשתות גדולות שמייצרות במפעלים באזורי תעשייה ומפזרות את המוצרים המוכנים בין החנויות הרבות בערים.

"עשיתי את כל התפקידים בכל הרשתות הכי גדולות", סיפר אופיר בן חנוך, שחלם מאז שהיה ילד לפתוח מאפיית בוטיק קטנה, "ואז הגיע הרגע שאני רוצה לנהל בעצמי קונדיטוריה קטנה. ביררתי את כל הדרישות של הרשויות, והבנתי שזה בלתי אפשרי. זה כמו להגיד אני רוצה לשלוח עכשיו אדם לירח".

טארט פירות יער
טארט פירות יער | צילום: צולם במאפיית לחם, גבעת שמואל

החלום המתוק התנפץ לרסיסים כשהוא נתקל בשורת חסמים שהציב משרד הבריאות בפניו ובפני כל מי שחשק לפתוח קונדיטוריה או מאפייה קטנה בישראל. "כדי להכין טארט תותים לדוגמה", הסביר בן חנוך, "צריך להחזיק חדר אחד לקמח, חדר אחד לבצק, חדר אחד לעיבוד בצק, חדר אחד לקרמים, חדר נפרד להרכבה, חדר נפרד לאפייה".

אך השבוע, לאחר מאבק עיקש וממושך שכלל את הקמת קבוצת הפייסבוק "קונדיטוריה – משנים את החוקים" ובה אלפי קונדיטורים מתוסכלים, הודיע משרד הבריאות על עדכון התקנות באופן שיקל מאוד על פתיחת עסקים קטנים ומתוקים.

"אם אני צריכה לשלם שכירות על מטראז' מאוד גדול אז חסם הכניסה הכלכלי שלי הוא מאוד משמעותי", ציינה עו"ד קרן גולדנברג, שוקולייטרית וקונדיטורית. "אני חושבת שהגשמנו חלום להרבה קונדיטורים ושוקולייטרים בארץ".