לחץ בהרצליה בעקבות הפיצוץ: "קוראים למדינה להתעורר ולמנוע אסון"

מסיבה לא ברורה התפוצצו חומרי נפץ שאוחסנו מתחת לקרקע באתר בו פעל בעבר מפעל של התעשייה הצבאית, וגרמו למכתש עצום בעומק של עשרה מטרים ורוחב של כ-20 מטרים. בנס לא היו נפגעים, ובעיריית הרצליה הורו על סגירת חוף סידני עלי - וקראו למדינה להתעורר: "מדובר בפצצה מתקתקת שעלולה להביא לאסון גדול"

זמן צפייה: 02:22

אחרי הפיצוץ המסתורי שהתרחש אמש באזור ארסוף אפולוניה בהרצליה, היום (שישי) מתחילים להתברר הפרטים. באתר בו התרחש הפיצוץ פעל עד אמצע שנות ה-90 מפעל התעשייה הצבאית נוף-ים, ובו יוצרו חומרי נפץ, תחמושת ואבק שריפה. מתחת לקרקע אוחסנו כמה טונות של חומרי נפץ של המפעל הנטוש, כאשר אמש מסיבה לא ברורה הם התפוצצו, וגרמו למכתש עצום בעומק של עשרה מטרים ורוחב של כ-20 מטרים

בנס לא היו נפגעים, למרות שבקרבת מקום שהו כ-20 בני נוער במסיבה, אשר ברחו בעץ הפיצוץ. עיריית הרצליה ערכה היום הערכת מצב עם גורמי ביטחון, בטיחות והנדסה על מנת לקבל הבנה טובה יותר לסיטואציה ולמנוע סכנות. בתוך כך, הוחלט על סגירת השטח והצבת שיטור עירוני סביב האזור כדי למנוע כניסת סקרנים.

בנוסף, גורמי ההנדסה המליצו לסגור את חוף סידני עלי עד לקבלת תוצאות של בדיקות שיבהירו האם הייתה פגיעה במצוק מהפיצוץ. התוצאות צפויות להגיע עד יום ראשון, ועד אז כאמור אזור סידני עלי יהיה סגור בהוראות השיטור העירוני.

זו לא הפעם הראשונה שמתרחש פיצוץ באזור. בשנת 1992 התפוצצו עשרות טונות של חומר נפץ במפעל של תע"ש, באירוע בו שני בני אדם נהרגו ועשרות נוספים נפצעו. התאונה הזו הובילה לסגירת המפעל כמה שנים אחר כך, אלא שהשטח לא פונה כראוי, והאדמה נשארה מזוהמת בכימיקלים, אבק שריפה וחומרי נפץ.

פיצוץ בהרצליה
פיצוץ בהרצליה

מעיריית הרצליה נמסר: "אנו קוראים למדינה להתעורר, מדובר בפצצה מתקתקת שעלולה להביא לאסון גדול. פנינו עשרות פעמים לגורמים הרלוונטים במדינה שיטפול בנושא ולא קיבלנו אף תשובה. לפני כשנתיים בית המשפט קיבל את עתירתנו לאסור בנייה באזור, והיום ניתן לומר בוודאות שבזכות המאבק וההחלטה של בית המשפט, נמנע אסון גדול".

ראש עיריית רמת השרון הסמוכה להרצליה הגיב גם הוא: "מדינת ישראל מקדמת תכנון לא אחראי ומסוכן בתע"ש על חביות חומר נפץ, זאת סכנת נפשות ממש. הפיצוץ אתמול בנוף ים הבהיר בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים - אסור לבנות בשטחי תע"ש ברמת השרון. לא קצת, לא ליד, אסור. אנחנו נלחמים על זה בכל ערכאה ונמשיך להילחם על כך בכל כוחנו ובכל האמצעים שעומדים לרשות עיריית רמת השרון כדי לעצור את הטירוף הזה".

מנהל מקרקעי ישראל
מנהל מקרקעי ישראל | צילום: אפרת אסקירה

מרשות מקרקעי ישראל נמסר בתגובה לתקרית: "מדובר בשטח מפעל שהיה בידי משרד הביטחון באמצעות חברת תע"ש. עם הפרטת החברה עברה האחריות לחברה הממשלתית נצר השרון הנמצאת באחריות משרד הביטחון. רמי כמובן איננה אחראית לחומרים שנותרו בשטח ופינוי החומרים המסוכנים הנו באחריות משרד הביטחון".

ממשרד הפנים נמסר: "חוף נוף ים (סידני עלי) בהרצליה אסור לרחצה לאור הודעת הרשות המקומית על חשש לפגיעה פוטנציאלית במצוק חוף היום בהמשך לפיצוץ שארע אמש בשטח תע"ש לשעבר שבנוף ים. זכרו, רחצה ללא מציל אסורה ומסוכנת".

במענה להודעת רמ"י חברת הצר השרון מבהירה: "שטח מתחם "נוף ים" נמצא מזה שנים רבות בחזקתה של רמ"י, והיא זו שאחראית באופן בלעדי על כל המתרחש בו. רשויות המדינה המוסמכות הכריעו זה מכבר כי על רמ"י לטפל בשטח, וכפי שהובא לידיעת נצר השרון רמ"י אכן התקשרה לצורך כך עם גורמים שונים, בהם החברה לשירותי איכות הסביבה בע"מ".