שר האוצר לשעבר אברהם (בייגה) שוחט הלך לעולמו בגיל 88

שוחט כיהן כחבר הכנסת מטעם מפלגת העבודה במשך 18 שנים, וכשר האוצר בממשלת רבין ובממשלת ברק. הותיר אחריו שלושה ילדים. הנשיא הרצוג ספד לו: "משרת ציבור ישר ונחוש, לא איש מילים כי אם ביצועיסט חסר מנוח"

זמן צפייה: 03:16

חבר הכנסת ושר האוצר לשעבר אברהם (בייגה) שוחט הלך לעולמו בגיל 88, כך נמסר הבוקר (רביעי) מהמרכז הרפואי איכילוב. ילדיו מסרו: "אנו מודים למרכז הרפואי על המסירות והטיפול באבינו. היה לו אמון גדול במערכת הרפואית ובצוות של איכילוב, שליווה אותו עד רגעיו האחרונים. זכינו ואנו גאים להיות ילדים של אבא אוהב, שהיה חלוץ ומנהיג אמיתי. הוא היווה מופת ליושרה ולהתנהלות ערכית ופעל ללא ליאות לבנייתה של הארץ שלנו ולהשגת שלום בר קיימא".

נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד לו: "פטירתו של בייגה שוחט, משרת ציבור ישר ונחוש, ראש העיר המיתולוגי של ערד שהפך לשר אוצר מצטיין בממשלות ישראל, מותירה אותנו כשאנו חסרים את דמותו שכל-כולה חזון ומעש, ודווקא באחת התקופות המאתגרות בתולדותינו כמדינה. בייגה, שצעד שנים רבות באמון ובשותפות לצידו של רה"מ יצחק רבין, לא היה איש מילים כי אם ביצועיסט חסר מנוח. מי שרצה ללמוד על פועלו היה צריך פשוט להקשיב - לקול הילדים והצמיחה בערד, לשכשוך המים המותפלים, לרכבת הקלה והמכוניות הסואנות בכביש שש, לעשייה במפעלה של אינטל, לתוצרי המהפכה בתקציבים לפריפריה ולחברה, ולעוד ועוד יוזמות שאת פירותיהן יש לזקוף בין היתר לזכותו".

עוד הוסיף הרצוג: "לפני שבועות ספורים זכינו לציין יחד איתו את השקת ספרו האוטוביוגרפי "בין מדבר לאוצר", במעמד שהזכיר לכולנו כמה עלינו ללמוד ממנו - מהתבונה, הישירות, היושרה, והיכולת להיות ענייני ולחשוב על טובת הכלל יחד, בשותפות, ובאחריות לכלל ישראל. לעד נזכור גם את אהבת חייו - רעייתו תמה, בתו של רה"מ לוי אשכול. תנחומים למשפחתו וכל אוהביו. יהי זכרו ברוך".

אברהם (בייגה) שוחט
אברהם (בייגה) שוחט | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי, מסרה: "‏מפלגת העבודה מרכינה ראשה. ‏איבדנו היום עוד אחד מעמודי התווך של ממשלת רבין, הממשלה האחרונה מלפני עידן נתניהו, האחרונה שבנתה את מדינת ישראל. בייגה היה האיש שעשה את העיר ערד, וכיו”ר וועדת כספים ובהמשך שר האוצר של רבין ושל ברק יש לו מניות חשובות בכלכלה הישראלית. לפני שנה ליווינו אותו בפרידה מאהבת חייו תמה, היום אנחנו נפרדות ונפרדים ממנו, עוד אושיה של מפלגת העבודה ושל מדינת ישראל. יהי זכרו ברוך".

השר גדעון סער ספד גם הוא: "‏הצטערתי מאוד לשמוע על מותו של השר לשעבר אברהם "בייגה" שוחט. בייגה היה איש ציבור שראה לנגד עיניו את טובת המדינה על פי תפיסת עולמו. עשה ציונות כראש עירית ערד ושר אוצר דומיננטי בשתי קדנציות שונות. המשיך לשמש בתפקידים ציבוריים בהתנדבות גם אחרי פרישתו. תנחומי מעומק לבי לבני משפחתו".

ח"כ אביגדור ליברמן כתב בציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו: "הצטערתי לשמוע על פטירתו של שר האוצר וחבר הכנסת לשעבר אברהם (בייגה) שוחט. ‏הכרתי את בייגה באופן אישי, עוד ב-2001 כאשר החלפתי אותו בתפקיד שר התשתיות, ובהמשך בעת כהונתי כשר האוצר התייעצתי איתו וזכיתי להשכיל ולשמוע מניסיונו. ‏אני שולח את תנחומיי למשפחתו. יהי זכרו ברוך"

שוחט נואם בטקס לזכרו של יצחק רבין, 2021
שוחט נואם בטקס לזכרו של יצחק רבין, 2021 | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

שוחט נולד ב-1936 בתל אביב, ולאחר שירות צבאי בנח"ל המוצנח הצטרף עם בני הגרעין שלו לקיבוץ נחל עוז. בהמשך היה חבר בצוות ההקמה הראשון של העיר ערד והיה ראש המועצה הנבחר הראשון שלה, תפקיד בו כיהן במשך 22 שנים, משנת 1967 עד שנת 1989. בשנת 1988 נבחר לראשונה לכנסת מטעם מפלגת העבודה, וכיהן כחבר הכנסת במשך 18 שנים, עד 2006. פעמיים כיהן שוחט כשר האוצר, בממשלתו של יצחק רבין ולאחר מכן תחת שמעון פרס (1996-1992), ובממשלתו של אהוד ברק (2001-1999).

בסוף שנת 2005 הודיע שוחט על פרישתו מהחיים הפוליטיים, ובינואר 2006 הוא התפטר מהכנסת. בהמשך מונה לחבר בחבר הנאמנים של מכללת תל חי, וכיהן כדירקטור בשורה של חברות. בשנת 2009 קיבל את אות יקיר העיר תל אביב-יפו.

את הכינוי "בייגה" קיבל שוחט בילדותו מחבריו, בעקבות אימו שנהגה לקרוא לו "פייגלה" (ציפור ביידיש), בגלל גופו הרזה דאז. הוא היה נשוי לתמה, בתו של ראש הממשלה השלישי לוי אשכול, עד לפטירתה בשנת 2022. שוחט התגורר בשכונת למד בתל אביב, והתיר אחריו שלושה ילדים.

שוחט ב-1996, לצד לאה רבין, אורי אור ויוסי שריד
שוחט ב-1996, לצד לאה רבין, אורי אור ויוסי שריד | צילום: משה שי, פלאש 90
שוחט ב-2007, לצד רה"מ דאז אהוד אולמרט ושרת החינוך יולי תמיר
שוחט ב-2007, לצד רה"מ דאז אהוד אולמרט ושרת החינוך יולי תמיר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
אברהם בייגה שוחט, מאחוריו השר לשעבר סילבן שלום
שוחט ב-2007, לצד השר לשעבר סילבן שלום | צילום: אוראל כהן, פלאש 90
שוחט ב-2020, לצד יו"ר מפלגת העבודה דאז עמיר פרץ
שוחט ב-2020, לצד יו"ר מפלגת העבודה דאז עמיר פרץ | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר: "התנועה לאיכות השלטון מרכינה את ראשה לזכרו של אביר איכות השלטון, שר האוצר לשעבר אברהם (בייגה) שוחט. אברהם (בייגה) שוחט זכה באות אביר איכות השלטון לשנת 2006 בהוקרה על תרומתו הייחודית לפיתוח הנגב, וכן על פעילותו לחיזוק שלטון החוק ואיכות השלטון, ולקידום המשק והחברה בישראל. שוחט היה דוגמא ומופת לשילוב של עשייה ציבורית ענפה ורבת שנים עם טוהר מידות וניקיון כפיים. יהי זכרו ברוך".