חיות: "ישראל יהודית ודמוקרטית - חוף המבטחים של העם היהודי"

נשיאת בית המשפט העליון, שנשאה דברים בטקס שנועל את אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה בבית לוחמי הגטאות, שיגרה מסר לממשלה על רקע המהפכה המשפטית: "ממאורעות השואה למדנו כי עלינו לעמוד על משמר זכויות הפרט וערכי היסוד של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית"

זמן צפייה: 00:43

בבית לוחמי הגטאות מתקיימת הערב (שלישי) עצרת הנעילה ליום הזיכרון לשואה ולגבורה תשפ"ג, בסימן "מרד גטו ורשה – בית ספר לרוח האדם". האירוע נערך במעמד נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות ואלוף פיקוד צפון אורי גורדין. נשיאת העליון חיות אמרה: "ממאורעות השואה והשבר הגדול שפקד את עמנו, למדנו לשנן לעצמנו יום יום ושעה שעה שמלאכתנו השיפוטית טובלת כולה באהבת אדם – כל אדם באשר הוא אדם. למדנו כי עלינו לעמוד על משמר זכויות הפרט וערכי היסוד של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, שהינה חוף המבטחים של העם היהודי".

מוקדם יותר היום התקיים בפעם ה-35 "מצעד החיים" בפולין, שבו השתתפו אלפי בני אדם מ-25 משלחות שונות, שצעדו על פסי הרכבת בין ממחנה ההשמדה אושוויץ לבירקנאו. את המצעד השנה הובילו 40 שורדי ושורדות שואה ממדינות שונות בעולם ובמהלכו הודלקו שבעה לפידים. באירוע לקחו חלק שר החינוך יואב קיש ונשיא איטליה סרג'ו מטרלה.

אלפים במצעד החיים
אלפים במצעד החיים | צילום: רויטרס

שר החינוך יואב קיש נשא דברים ואמר: "אני ניצב כאן ומצדיע לניצולי השואה, אלה שזוועות השואה צרובים בבשרם ובנשמתם. רבים מהם כבר אינם בינינו. רבים מהשורדים הצליחו, למרות הכל, לקום מאפר ולבנות חיים חדשים לאחר המלחמה, ואף להקים משפחה, אולם לא שכחו מה שעבר עליהם. אני מצדיע לגיבורים היהודים שלחמו בנאצים ובעוזריהם. אחד מאלה הינו סבי, בריגדיר פרידריק הרמן קיש זכרו לברכה".

עוד אמר קיש: "סבי היה תת אלוף, היהודי בעל הדרגה הגבוהה ביותר בצבא הבריטי. הוא נלחם בקרב אל-עלמיין, שהיווה נקודת תפנית במערכה בצפון אפריקה. הוא נאבק על מנת למנוע מהנאצים להמשיך להתקדם עמוק לתוך אפריקה הצפונית ומשם לארץ ישראל. בינואר 1943 התקדמו הכוחות הבריטים, וגילו את מחנה הריכוז ג'אדו שליד טריפולי, בו ריכזו הגרמנים את יהודי לוב על מנת להשמידם. סבי שחרר את היהודים ממחנה הריכוז, והציג את עצמו בפני ניצולי המחנה כלוחם יהודי. נפלה בחלקו הזכות להיות זה ששיחרר אותם לחופשי. בעיני, זהו ההישג המסמל יותר מכל את המעבר מחושך לאור, משואה לתקומה".

הזמר עברי לידר נאם במצעד, וסיפר לנוכחים על אמו ניצולת השואה:  "שום דבר לא יכול היה להכין אותי לרגע הזה. לעמוד כאן בבירקנאו בטקס המרכזי של 'מסע החיים', בסימן 80 שנה למרד גטו ורשה - הגטו שממנו הוברחה אמי כילדה. לצד הכאב והשכול הבלתי נתפסים עולה מנגינה של תקווה ורוך, צלילים של עתיד שמקבלים משמעות אחרת ביום הזה".

בני נוער במצעד החיים בפולין
בני נוער במצעד החיים בפולין | צילום: רויטרס

קודם לכן, ב-10:00, נשמעה צפירת דומייה בת שתי דקות ואחריה החל טקס הנחת הזרים באוהל יזכור ביד ושם. ב-11:00 התקיים טקס "לכל איש יש שם" - שבו נשא דברים נשיא המדינה יצחק הרצוג: "אנחנו איננו זוכרים מספרים, אנחנו זוכרים את החיים, את בני האדם. כי שם של כל יהודי שעלה באש ושמונים שנה אחר כך עדיין נקרא בקול רם בירושלים, בבית המחוקקים של מדינת הלאום היהודית והדמוקרטית שלנו, הוא הניצחון הגדול. אני מבקש להזכיר כאן את דבריה המרגשים של שורדת השואה שושנה וייס אמש ביד ושם שקראה לכולנו להתלכד ולהתאחד לשמור על עמנו ומולדתנו כי אין לנו ארץ אחרת. בואו נקשיב לה".