אמו של בר שהצית את עצמו: "זלזלו בו, הפקירו אותו"

כוכי ערבה, אמו של בר כלף, שעדיין מאושפז במצב קשה בבית החולים שיבא תל-השומר, מזועזעת ממה שקרה ומתקשה לעכל: "קרה לנו אסון, אני פשוט בהלם ממה שהרופא אמר לי". בנוסף, היא סיפרה: "הוא מאוד רצה להיות ביחידה קרבית והלך לכפיר", ותקפה: "הוא לא סיפר על מה שהוא חווה בצבא, אבל אי אפשר לחשוב שלוקחים ילד בן 18 ולא יהיו לזה שום השלכות נפשיות. הוא היה מיואש"

זמן צפייה: 03:36

כוכי ערבה, אמו של בר כלף בן ה-33 שהצית את עצמו הבוקר (שלישי) בדירתו בנתניה, סיפרה לחדשות 13 על סערת הרגשות שבה היא נמצאת, ותקפה את מנגנוני המדינה שלא סייעו לבנה ולה. "קרה לנו אסון, אני פשוט בהלם", אמרה כוכי ותקפה: "יש בי כעס מאוד גדול, לא הקשיבו לי ולמצוקה שלי כאמא ששלחה את הבן שלה ליחידה קרבית. הייתי יכולה להגיד לבן שלי 'סליחה בר, לא'. אי אפשר לחשוב שלוקחים ילדים בני 18 לשלוש שנים, שצריכים אחרי זה להתמודד עם החיים, ולחשוב שכלום לא יקרה וששום תופעה נפשית לא יכולה לקרות. מפקירים מלא פגועים בשטח, זלזלו בו והפקירו אותו".

בנוגע לדמיון בין המעשה של בר לזה של איציק סעידיאן, אמרה האם: "בחיים לא חשבתי על המקרה של סעידיאן ככה. אני כל כך ניסיתי להציל את בר, שיתפתי כל כך הרבה אנשים שמכירים אותי. מפקירים פצועים בשטח. אני בטוחה שהבן שלי הוא לא היחיד. הקצינת נפגעים של כפיר הגיעה פעם וזהו, זונחים אותם ככה וזהו".

עוד סיפרה כי בנה שאף להיות לוחם בצבא והתגייס ליחידת כפיר, אך לאחר הגיוס הוא חש מועקה: "הם עשו הרבה מעצרים, הוא לא סיפר על מה שהוא חווה. רק אחרי זה אמר שהיה מפחיד". האם סיפרה כי החוויות הקשות מהשירות רדפו את בר והתפרצו אצלו זמן מה לאחר השחרור: "בערך 4 שנים אחרי הצבא הוא חזר מהים נסער והתעצבן בהתקפי זעם. היה איזשהו טריגר ומשהו התנפץ בו. הוא בן אדם שרוצה להמשיך הלאה - הוא לא כזה שירצה להתמסכן".

Whatsapp Image 2023 08 01 At 1
בר כלף עם אימו, כוכי

כוכי סיפרה כי בר ביקש לקבל הכרה ממשרד הביטחון ולטפל בעצמו: "הוא הגיש בקשה למשרד הביטחון להכרה. הלכנו גם לשיקום ולפסיכיאטר, הוא רשם שיש לו חרדות". היא הוסיפה: "באתי אמא תמימה עם בן שבקושי מתפקד. ארבע וחצי שנים שהוא מסתובב ומנסים לעזור לו ולוקחים אותו מפה ומשם. הוא הפך מילד עצמאי לאדם לא מתפקד". בנוגע לכך שדחו את בקשתו של בר להכרה, סיפרה האם: "הדחייה הזאת השאירה אותי בשוק. התקשרתי אחרי הדחייה לאנשים ואמרתי שאני רוצה רפואה לבן שלי - אי אפשר לנפנף אותו, לקחת תיק רפואי וזהו. הוא לא עבר תהליך ארוך, הם זלזלו".

לבסוף, ביקשה: "שלא יהיו אדישים, לא המוסדות ולא אף אחד - לא המשפחה ולא השכנים. שלא יהיו אדישים לזעקה של אמא שזועקת לעזרה ולא מצליחה לקבל את זה. ניסו לעזור אבל הוא היה צריך מישהו שיהיה איתו. הוא היה מוזנח, הרגשתי שהבן שלי מוזנח ואני לא מצליחה לתת לו עזרה. זה היה גדול עליי, זה גדול. הייתי גם בקבוצות תמיכה. זה לא שסתם ביקשתי או שביקשו".

בית החולים שיבא תל השומר
בית החולים שיבא תל השומר

בר פונה לבית החולים שיבא בתל השומר כשמצבו קשה והוא סובל מכוויות בכל חלקי גופו. מצבו מוגדר קשה מאוד גם כעת. בר לחם במבצע "צוק איתן" בשנת 2014, אך אגף השיקום במשרד הביטחון טוען כי הוא מתמודד עם מחלת נפש שאינה פוסט טראומה ואינה קשורה לשירותו הצבאי.

מהמרכז הרפואי שיבא נמסר בבוקר: "אל המרכז הרפואי שיבא הובהל צעיר בשנות ה-30 לחייו כשהוא סובל מכוויות קשות בכל חלקי גופו. מצבו קשה, והוא מורדם ומונשם. הוא מטופל כעת בחדר הלם על-ידי הצוותים הרפואיים במרכז לרפואה דחופה ומרכז הכוויות הלאומי בשיבא".