"לא נולדנו כדי למות": רבבות מחו נגד האלימות בחברה הערבית

עשרות אלפים הפגינו בשל מקרי הרצח הרבים שאירעו לאחרונה: "אלימות זו לא הדרך". כביש 85 שבצפון נחסם. הרשימה המשותפת נעדרה מהשבעת הכנסת • ארדן נפגש עם מ"מ מקום המפכ"ל: "מצב חירום"

זמן צפייה: 02:36

עשרות אלפי בני אדם הפגינו היום (חמישי) בעקבות שורת אירועי הרצח האחרונים בחברה הערבית. המפגינים התאספו על כביש 85 שבצפון הארץ, חסמו אותו והרימו שלטים שבהם נכתב "אלימות היא לא הדרך" ו"לא נולדנו כדי למות". במהלך היום קיימו במגזר הערבי שביתה שאליה הצטרפו מערכת החינוך ביישובים הערביים והרשויות המקומיות.

13 חברי הכנסת מהרשימה המשותפת הצטרפו לשביתה ונעדרו היום מטקס ההשבעה החגיגי בכנסת. יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה: "אנחנו לא מחרימים את הישיבה בכנסת, אבל אנחנו רוצים להיות בקרב בני עמנו. כלומר זו לא החרמה אידאולוגית, אלא פשוט מאוד, לא יכול להיות שהציבור שלנו סוגר כבישים ראשיים במטרה להביא ביטחון לרחובות ואנחנו נמצאים במשכן הכנסת".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20191003-1758' autoplay='0' credit='' desc='הפגנת האזרחים הערבים' kid='1_oxdfk3pv' duration='61'']

מאז תחילת השנה נהרגו 70 אזרחים ערבים באירועים פליליים. היום הכריז השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, על מצב חירום במגזר. מוקדם יותרקיין השר דיון חירום ביחד עם מ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, ופיקוד המשטרה. במהלך הדיון הציג פיקוד המשטרה לארדן את היערכות המשטרה להתמודדות עם האירועים ולנקיטת צעדים מידיים לחיזוק תחושת הבטחון במגזר הערבי.

"רמת האלימות והפשיעה ביישובים הערביים מחייבת מאבק נחוש בכל כלי שבידי המדינה", אמר ארדן. "יש להכריז על מצב חירום ולרכז את כל כוחות ויכולות המשטרה למיקוד במלחמה באלימות זו. זו הציפייה שלי מהמשטרה בחודשים הבאים. מדובר במצב חירום ויש להילחם בו מלחמת חורמה כפי שנלחמים בטרור. אזרחי ישראל הערבים סובלים סבל רב ואני קורא גם למנהיגות הערבית לקחת חלק פעיל במאבק כדי להוביל יחד את השינוי ההיסטורי ולהביא ביטחון לאזרחי ישראל הערביים".

מוקדם יותר היום, מת מפצעיו במרכז הרפואי לגליל שבנהריה מוחמד יונס סבע בן ה-26, שנפגע קשה מאוד מדקירה במהלך התקרית במג'ד אל -כרום. בכך הפך סבע לקורבן השלישי באירוע, זאת לאחר שמותם של שני האחים אחמד סאמי מנאע בן ה-36 וחליל סאמי מנאע בן ה-23 נקבע כבר ביום שלישי.

מוחמד יונס סבע
מוחמד יונס סבע | צילום: חדשות 13

כזכור, האחים מנאע נורו למוות ביום שלישי בתקרית ירי במג'ד אל כרום, שבו נפצע קשה יונס סבע מדקירה ואדם רביעי נפצע קל כתוצאה מירי. מבירור ראשוני של נסיבות האירוע עלה כי ככל הנראה התפתחה קטטה במקום בין כמה מעורבים, ובמהלכה בוצע הירי הקטלני.

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, התייחס למותו של סבע: "ממשלה גזענית הפכה את דמנו להפקר והמשטרה נטשה את השכונות שלנו לארגוני פשע וכנופיות. הכרזנו היום על שביתה כדי לדרוש חיפושי נשק, נקיטת יד קשה מול הפשע המאורגן, ותקציבים לתוכניות חינוך. אם לא תהיה לנו ברירה גם נחסום כבישים כדי להחזיר את הבטחון לרחובות".