ניסוי הארנק: האם ההחלטה להשיב האבידה תלויה במגזר של המוצא?

במבחן שנערך נבדק אם קבוצות מסוימת בחברה הישראלית יפעלו במוסריות יותר מאחרות, ואם יש קשר בין שם האדם המאבד לסיכוי שארנקו יושב לו . "זה לא רק החוק, זו התורה" • פרויקט מיוחד – חלק ג'

זמן צפייה: 11:12

ניסוי הארנק האבוד: פרויקט החדשות 13 בחן הערב (שלישי) את השאלה אם יש אוכלוסיות שבהן האחריות החברתית גדולה יותר מאחרות, ואם במגזרים מסוימים בחברה הישראלית ישיבו את האבידה יותר.

בנקודה הראשונה בניסוי, השאיר צוות החדשות 13 ארנק סמוך לשפת הכינרת, באזור שבו מתרחצים מטיילים רבים. מנחם נרקיס, תושב מיתר שהתקשה לרדת במדרגות הבחין בארנק, התאמץ ולבסוף הצליח לחלץ אותו. לאחר מכן, נעזר במטייל אחר, שצלצל לבעל הבארנק לפי המספר שמצא בו. "יש פה יהודי יקר שמצא את האבידה שלך", אמר המטייל עם הטלפון הנייד. כשהגיע הצוות לקחת את הארנק חזרה, אמר נרקיס, המוצא הישר: "חייבים מהדין, כך צוותה לנו התורה".

אוסמה ורבאב חביב-אללה
אוסמה ורבאב חביב-אללה | צילום: החדשות 13

לכתבות נוספות בחדשות 13:

ניסוי הארנקים הגדול: מהם הגורמים שמשפיעים על השבת ארנק שאבד?

ניסוי הארנק האבוד: מי ישיב האבדה – ומי ישמור לעצמו את הכסף?

פרויקט מיוחד של אנליסט: האם הישראלים ישיבו ארנק שאבד לבעליו?

אוסמה ורבאב חביב-אללה
אוסמה ורבאב חביב-אללה | צילום: החדשות 13

פרופסור דן אריאלי, מומחה בין-לאומי לכלכלה התנהגותית, הסביר את התופעה: "הדת משנה להחלטה על רמאות, אבל זה רק בדברים שקשורים לדת. למשל בטורקיה, במשך הרמדאן, אנשים הקפידו יותר לרחוץ רגליים לפני שנכנסים למסגד. לא חל שום שינוי בדעות שלהם על תשלום מיסים, לדוגמה".

בנצרת, כשהשאיר הצוות את הארנק בתחנת אוטובוס או במתחם הקניות "ביג", תושבי האזור זיהו את השם היהודי בארנק והשיבו את הארנק לבעליו החוקיים. אוסמה ורבאב חביב-אללה, תושבי העיר, אמרו: "יש לנו תינוקת בת עשרה ימים בבית, אבל פשוט חשבנו על הסיטואציה הלא נעימה. לי לא משנה מי האדם והדת שלו".