הרצוג בטקס הממלכתי: "לא נהיה שלמים עד שישובו החטופים"

בחלוף שנה ממתקפת חמאס, הטקס הממשלתי, שנערך והוקלט לפני כמה שבועות באופקים, שודר לציבור. הרצוג בנאום: "עד יומי האחרון ילוו אותי ריח הגופות השרופות ומראה שלוליות הדם בגן העדן שהפך לגיהינום". נתניהו: "כל עוד חטופינו בעזה – נוסיף להילחם. לא נוותר על אף אחד ואחת"

זמן צפייה: 00:00

אחרי שהטקס הלאומי של משפחות 7 באוקטובר נערך מוקדם יותר בשידור חי בפארק הירקון בתל אביב, הטקס הממלכתי בהפקת הממשלה, שהוקלט מראש לפני כמה שבועות באופקים, שודר הערב (שני) לציבור. בטקס נכללים נאומים מוקלטים של נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה בנימין נתניהו.

הנשיא הרצוג אמר בפתח דבריו: "כבר שנה, שנה שלמה של שבר וכאב. כבר שנה, מאז בוקר שמחת תורה שהפך ליום אסוננו. בוקר שבעה באוקטובר. כבר שנה מאז שאויב רצחני נכנס לבתינו, שרף ועינה, אנס ופצע, טבח וחטף; והכל בעליצות מפלצתית ואכזרית".

"עד יומי האחרון ילוו אותי ריח הגופות השרופות ומראה שלוליות הדם, לצד התמונות המשפחתיות וספרי הילדים – בגן העדן שהפך לגיהנום", המשיך. בנוגע לסוגיית החטופים הוסיף: "כבר שנה, שבפשע מתועב נגד האנושות אחיותינו ואחינו חטופים בידי מרצחים. הלבבות שלנו קשורים אליהם בעבותות של אהבה ודאגה. ואנחנו יודעים שלא נהיה שלמים - עד שישובו אלינו. קדושת החיים, שזורמת בעורקינו כאומה, מחייבת אותנו – במיוחד את ההנהגה – למלא את הצו האנושי, היהודי והישראלי העליון: להשיבם במהרה".

הנשיא יצחק הרצוג בנאום מוקלט לטקס הממלכתי
הנשיא יצחק הרצוג בנאום מוקלט לטקס הממלכתי
הטקס ממלכתי לציון מתקפת 7 באוקטובר
הטקס ממלכתי לציון מתקפת 7 באוקטובר | צילום: מערך הטקסים והאירועים הממלכתיים
הטקס ממלכתי לציון מתקפת 7 באוקטובר
צילום: מערך הטקסים והאירועים הממלכתיים

בהתייחסות למפונים מגבול הצפון ומעוטף עזה אמר: "כבר שנה, והמוני אחינו ואחיותינו עקורים מנוף מולדתם – בצפון ובדרום. אני מחזק את צה"ל וכוחות הביטחון בסדיר ובמילואים; הלוחמים בעוז ובגבורה בכל הגזרות. אני מחבק את משפחותיהם הדואגות, שמגלות חוסן ותעצומות בתקופה מאתגרת ביותר. ואני מזכיר את חובתנו כמדינה: להחזיר את כל תושבי ישראל הביתה בביטחון".

בפנייה למשפחות השכולות, הוסיף הנשיא: "אני מתבונן בעיניכם הדומעות, הכואבות, ובשם מדינה שלמה – מרכין את ראשי בתודה וביראה, ומייחל שעוד תדעו מזור ונחמה. אני מתפלל וזועק שנהיה ראויים לאהוביכם. אני מאמץ אל ליבנו את הפצועים בגוף ובנפש, עלינו ללוות ולתמוך בהם במאבק ההרואי לשיקום ולריפוי".

לסיום אמר: "מכאן, אני מבטיח לנו, לכולנו, שעוד נוסיף ונבנה, ונקצור ברינה את שזרענו בדמעה, וזקנים וזקנות עוד ישבו בגינות הבתים במערב הנגב, ורחובות יישובי הגליל עוד ימלאו ילדים וילדות משחקים. עוד נקום יחד, רק יחד, והאהבה הזו, המקודשת בדם עוד תשוב בינינו לפרוח".

הטקס ממלכתי לציון מתקפת 7 באוקטובר
צילום: מערך הטקסים והאירועים הממלכתיים

נתניהו: "כל עוד חטופינו בעזה – נוסיף להילחם. לא נוותר על אף אחד ואחת"

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח נאומו המוקלט: "יום זה – שבת שמחת תורה – ייחקק בתולדות עמנו כיום של כאב ואובדן, ושל תוגה בל תתואר. ביום הזה, מפלצות החמאס הסתערו על יישובינו, על אחינו ואחיותינו, שיקרים כל כך לליבנו. זכרם של אזרחינו חללי מתקפת-הטרור, וזכר נופלינו הגיבורים משורות צה''ל וזרועות הביטחון, יהיה נצור בקרבנו לעד".

"ב-7 באוקטובר הוטלנו למערכה גורלית – אבל לא הוכרענו. ההיפך הוא הנכון: אנחנו אלה שפועלים להכריע ולהרתיע את אויבינו", המשיך נתניהו, "וכפי שקרה לא-פעם בתולדות ישראל, דווקא ברגעי הקושי פורצים מתוכנו כוחות פנימיים כבירים".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2410072055' autoplay='0' credit='' desc='נאום נתניהו ' poster='' kid='1_9c73p95u' duration='205']

בהתייחסות לסוגיית החטופים אמר: "אסור להפסיק את המערכה בטרם עת. כל עוד האויב מאיים על קיומנו ועל שלום מדינתנו - נוסיף להילחם. כל עוד חטופינו בעזה – נוסיף להילחם. לא נוותר על אף אחד ואחת מהם. אני לא אוותר. כל עוד אזרחינו לא שבו לבתיהם בבטחה – נוסיף להילחם".

עוד הוסיף: "נוסיף להילחם - וביחד ננצח. וכשננצח – לא רק למעננו, אלא למען הדורות הבאים ולמען האנושות כולה – נבנה את חבלי התקומה בהיקף גדול פי כמה. האחיזה בשורש תצמיח מחדש את עץ החיים. ללי דרעי, אמו של סעדיה זיכרונו לברכה שנפל בקרב, אמרה: "צל הוא לא חושך. צל הוא סימן שיש אור מאחור. גם אם הר היגון מסתיר את האור – כולנו כעם צריכים לטפס עליו, כי האור קיים. הכיוון הוא תמיד למעלה – אל האור".

לסיום אמר: "אזרחי ישראל, אחיי ואחיותיי היקרים, הניצחון הוא האור. הניצחון מבטיח את הנצח. 7 באוקטובר יסמל לדורות את מחיר תקומתנו – והוא יבטא לדורות את גודל נחישותנו ואת עוצמת רוחנו".