סמוטריץ' נגד נתניהו: "אפס מנהיגות - טרלול במשמרת רה"מ"

שר התחבורה התייחס להחלטת בית המשפט לאסור על קיומו של אירוע בהפרדה מגדרית בעפולה, ותקף בחריפות את ראש הממשלה ואת מערכת המשפט: "אפס משילות - דינה זילבר היא ראש הממשלה האמיתית"

זמן צפייה: 01:55

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' התייחס הערב (ראשון) להחלטת בית המשפט המחוזי לאסור על קיום אירוע עירוני בהפרדה מגדרית בעפולה, ובחר לתקוף את הרשות השופטת וכן את ראש הממשלה נתניהו. "מערכת משפט מטומטמת. סליחה שלמרות מעמדי לא מוצא מילה מעודנת יותר. טמטום פרוגרסיבי פונדמנטליסטי", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "מאחר וחסידי משילות אנחנו, לא נפטור עצמנו בלגלגל את האחריות על המשפטנים: ראש ממשלה חלש שמאה אחוז מהטרלול הזה מתרחש במשמרת שלו. אפס מנהיגות. אפס משילות. דינה זילבר היא ראש הממשלה האמיתי".

ח"כ מרב מיכאלי התייחסה אף היא להחלטה, ואמרה: "אין דבר כזה נפרד אבל שווה. נשים הן לא יצר שצריך להתרחק ממנו והמרחב הציבורי כשמו כן הוא - של הציבור", מיכאלי הוסיפה: "כל הכבוד לשופט יונתן אברהם, לשדולת הנשים ולחברת מועצת העיר עפולה נגה שרון שהבהירו את זה שוב. לא נאפשר הפרדה במרחב הציבורי בישראל. נקודה".

‏מעיריית עפולה נמסר בתגובה להחלטת בית המשפט: "מתוך 360 אירועי קיץ, הרשות ביקשה להפיק אירוע לציבור החרדי שיחגוג וייהנה לפי מנהגיו. צר לנו שלא התאפשר. נכבד את החלטת בית המשפט".

עוד בחדשות 13:

סמוטריץ' נגד רה"מ: "נתניהו מזלזל בכל מי שהוא יהודי מאמין"

סמוטריץ': "רוצים מדינת הלכה"; ליברמן: "תקום ממשלה בלעדיך"

פרץ חוזר בו: "טיפולי המרה הם דבר פסול – מתנגד להם נחרצות"

מודעה לאירוע בהפרדה מגדרית
מודעה לאירוע בהפרדה מגדרית | צילום: חדשות 13

הבוקר, כאמור, קיבל בית המשפט המחוזי בנצרת את עתירת שדולת נשים נגד עיריית עפולה שלא לאפשר קיום אירוע מוזיקלי בהפרדה מגדרית בעיר. עתירתן התבססה על החלטת הממשלה ב-2014 לאמץ דו"ח מקיף על המאבק בהדרת נשים, שקבע כי "משרד ממשלתי או רשות ציבורית אחרת אינם רשאים לארגן אירוע ציבורי שבמהלכו יינקטו צעדים שמטרתם להביא להפרדה בין גברים לנשים".

"אני אוסר על ביצוע הפרדה מגדרית במהלך האירוע. כל אחד מבאי האירוע יהיה רשאי לפי שיקול דעתו לשהות בכל מקום באירוע, ונאסר בזאת על מי מן הסדרנים, המאבטחים, או כל גורם מארגן אחר  באירוע, לבצע פעולה כלשהי של הפרדה על רקע מגדרי", כתב השופט בפסיקתו, והוסיף: "כן אני מורה למאבטחי וסדרני המשיבות למנוע כל ניסיון שנועד לבצע הפרדה מגדרית, לסכל כל ניסיון להציב שלטים המורים על הפרדה כאמור או מחסומים או אמצעי כריזה וכיו"ב, ולערב את משטרת ישראל הנוכחת במקום בכל מקרה שגורם כלשהוא ינסה לבצע הפרדה כאמור. אין באמור לעיל כדי למנוע מכל אדם בקהל החפץ מרצונו החופשי לשהות במקום מסוים באזור האירוע, כדי לשהות בו".

בהוראת יו"ר ש"ס אריה דרעי, חבר המפלגה משה ארבל יגיש בשעות הקרובות ערעור לבית המשפט העליון כדי להפוך את החלטתו של בית המשפט המחוזי, לו קרא חבר הכנסת "שערוריה".

בעקבות עתירת שדולת הנשים הגיבה עיריית עפולה כי "העירייה קיבלה את עמדת היועמ"ש, "ולפיכך הורתה להסיר מהפרסומים לאירוע את נושא ההפרדה המגדרית". עם זאת, הסבירו בשדולה כי לא הסירו את העתירה "מאחר שנוסח ההודעה שהועבר היה עמום מאוד, והשאיר פתח רחב ביותר להפרדה מגדרית, לרבות בדרך של הצבת מחיצות על ידי ההפקה או צד שלישי המעורב באירוע, הצבת שלטים המורים על הפרדה, הפעלת מערכת כריזה בעניין, והכוונת קהל על ידי צדדים שלישיים, שלחו העותרות הערות לנוסח המוצע, על מנת למנוע מצב שבו עמימות הניסוח תביא להפרדה בעצימת עיניים. לא מחקנו את עתירתנו והיום בית המשפט הכריע בסוגיה הקריטית וקבע שלא תתאפשר כל הפליה על רקע מין והפרדה מגדרית במרחב הציבורי באירוע ציבורי בעפולה".

אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן | צילום: חדשות 13

יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, הגיב לדברי סמוטריץ'. "סמוטריץ', התבלבלת עפולה זו לא מאה שערים", כתב בחשבון הפייסבוק שלו. "אם לרגע חשבנו שצום תשעה באב יגרום לבצלאל סמוטריץ' להרהר מעט בתוכניותיו להחזיר את מדינת ישראל לימי דוד המלך, מסתבר שטעינו. התגובה המטורללת של שר התחבורה על ביטול האירוע בהפרדה בעפולה והדרישה שאיחוד מפלגות הימין יחד עם החרדים יתנו כניסה לממשלה בחקיקה שתבטיח את הפיכת ישראל למדינת הלכה, זאת הסיבה ש'ישראל ביתנו' לא תשב בממשלה עם סמוטריץ', פרץ והחרדים. חייבים להחזיר את מדינת ישראל לנורמליות. Make Israel Normal Again".

חברת הכנסת נועה רוטמן (המחנה הדמוקרטי) התייחסה אף היא לדברי סמוטריץ': "בצלאל סמוטריץ, איש עם כיפה ובלי אלוהים, שלא מתבייש להפיץ את תורתו החשוכה ולהרבות מחלוקת בעם גם ביום זיכרון כמו תשעה באב. אירועי הפרדה הם שם מכובס לשוביניזם עתיק שמנסה לכבוש לו דרך לתוך השיח הלגיטימי. טוב עשה בית המשפט שמנע את שינוי הפרהסיה בעיר עפולה. וטוב יעשה סמוטריץ׳ אם יפסיק לנסות לכבות עלינו את האור: השנה 2019. נשים וגברים מסרבים להיות אויבים".

יאיר לפיד
יאיר לפיד | צילום: חדשות 13

יאיר לפיד (כחול לבן) חיזק, הגיב לפסיקה: "מחזק את החלטת השופטים בבית המשפט המחוזי בנצרת על איסור הפרדה מגדרית בארוע ציבורי. נמשיך להילחם על מדינה יהודית, דמוקרטית וליברלית. כאן זה לא איראן".

הפסיקה עוררה את זעמם של חברי הכנסת החרדים התומכים בהפרדה מגדרית. "הפסיקה של השופט היא פסיקה מרושעת, שמתאימה לט' באב - יום החורבן, ותגרום להרבה מאד אנשים ובני נוער לא להשתתף באירוע", אמר יו"ר יהדות התורה, משה גפני. "אני קורא לכל המשתתפים, שלא לפגוע האחד בשני, ומתוך רצון והסכמה כל אחד ישמור על מקומו הוא".

חבר הכנסת משה גפני
חבר הכנסת משה גפני | צילום: איציק הררי, דוברות הכנסת

"‏בכנסת הבאה נדאג להחזיר את האיזון. בית המשפט ישפוט בהתאם לחוק. סבירות, מידתיות ופרשנות לא סבירה לא יהיו. גם החרדים זכאים לכבוד האדם וחירותו", אמר ח"כ שלמה קרעי (הליכוד). "לא ייתכן שמונעים מילדים, נשים וגברים לקבל אפילו מעט מהמופעים הציבוריים כאשר ברור שאם אין הפרדה באירוע ספציפי שמוקדש להם, הם פשוט לא ישתתפו".

ח''כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) אמר: "קיבלנו תזכורת בתשעה באב על גודל החורבן. הכפיה החילונית עוברת כל גבול בהתערבות באורח חייו של הציבור החרדי בארץ ישראל. היום כולם מבינים את הצורך בחקיקה שתגביל את התערבותו של בית המשפט, ומיד בתחילת הכנסת הבאה נעמוד על כך".

קריאה להפגין בעד הפרדה מגדרית
קריאה להפגין בעד הפרדה מגדרית | צילום: חדשות 13

גם קרן אלקריף, תושבת עפולה, קראה לנשות העיר החרדיות להגיע לבית המשפט ולהתנגד לעתירת שדולת הנשים, בעקבותיה הגיעו כעשרים נשים להפגין נגד שדולת הנשים. "גורמים באופוזיציה התנגדו והגישו עתירה בשיתוף שדולת הנשים. הכל בשם פמיניזם זול, פוליטיקה זולה, ואופוזיציה מביכה", כתבה אלקריף בחשבון הפייסבוק שלה. "דבר איום ונורא שיש: ארגון שלא מייצג את נשות הציבור החרדי שייקבע איך יראו האירועים אצלנו".