טלטלה בשוק: אמזון מתחילה לפעול בישראל

אחרי אינספור שמועות, נראה שהפעם זה קורה: ענקית הקמעונות האמריקאית הזמינה קמעונאים מקומיים להתחיל למכור מוצרים דרכה. מניות חברות הקניונים יורדות

נכנסת לישראל: אמזון פונה למוכרים וקונים ישראלים בעברית | צילום: יח"צ

הקץ לשמועות: ענקית הקמעונות האמריקאית החלה לפנות למוכרים מקומיים, לראשונה בשפה העברית, ולהזמינם לפתוח חנות מקוונת על גבי הפלטפורמה שלה. הצעד הזה מצליח לטלטל את שוק הקמעונאות הישראלי בשעה האחרונה כשמניות חברות קניונים כמו עזריאלי ומליסרון, כמו גם מניות חברות אחרות בענף הקמעונאות, מגיבות כצפוי בירידות. נכון לכתיבת שורות אלו מניית קבוצת עזריאלי במגמת ירידה וצונחת ב 3.37 אחוזים, מליסרון יורדת ב 2.94 אחוזים, ואילו מניית אלקטרה צריכה יורדת בכ- 2.49 אחוזים.

אז על מה בעצם כל הרעש? ובכן, ענקית המסחר המקוון פנתה הלילה למוכרים ישראלים (על פי הערכות  כ- 30,000 מוכרים ישראלים רשומים כיום באמזון) והודיעה להם הלכה למעשה על תחילת פעילותה של החברה בישראל, כשהמשמעות המיידית היא כניסתה של פלטפורמה חדשה למסחר מקוון אל השוק מקומי. בשלב הזה מדובר בשירות שנקרא "fulfillment by merchant"', שמשמעותו שאמזון היא בעיקר הגורם המתווך בין מוכר לקונה, ולא הספק עצמו של המוצרים. הבשורה לצרכן המיידת לצרכן היא היכולת לקנות מוצרים מהארץ במשלוח מקומי מהיר יותר ובמחירים נוחים יותר בזכות הורדת עלויות תפעול, החזקת חנות וכו. הבשורה למוכרים? פתיחה של העסקים הישראלים לקהל חדש של מזמיני אונליין בארץ ובחו"ל (לפי המייל לא כולל ארה"ב בשלב זה).

המייל שאמזון שלחה למוכרים בעברית | צילום: צילום מסך

וכך נכתב במייל שנשלח למוכרים פוטנציאלים: " מוכר יקר, אנחנו שמחים להזמין אותך להיות חלק מקבוצת מוכרים נבחרת ולהשתתף בתוכנית Local Delivery בישראל. התוכנית מאפשרת לך להשתמש בחשבון המוכר שלך ב-Amazon.com כדי למכור ולספק הזמנות ישירות ללקוחות בישראל, באמצעות המלאי שלך בישראל דרך Fulfillment by Merchant". הירשם עכשיו כדי לפנות ללקוחות בישראל ולהרחיב את העסקים שלך. תהיה בין הראשונים: להציע הצעות ייחודיות המספקות חוויית משלוח משופרת ללקוחות מקומיים, להציע מבחר מקומי כולל מוצרים ייחודיים הרלוונטיים ללקוחות מקומיים, לשפר את הסיכויים שלך לזכות בתיבת קנייה (Buy Box) עבור הזמנות הנשלחות לישראל ולשפר את יכולת הגילוי של המוצרים שלך בפני לקוחות מקומיים".

המהלך הזה מגיע אחרי אינספור שמועות שצצו להן בשנה האחרונה , כמו גם שלל בלוני ניסוי שהחברה הפריחה לאוויר בניסיון לבדוק את יכולות השוק המקומי. במהלך החודשים האחרונים החברה גייסה עשרות עובדים למרכז החיפאי שלה ובניהם גם מומחי תוכן בעברית ונראה שהמהלך הזה מהווה את הסנונית הראשונה לפעילות נרחבת יותר של החברה בישראל - למרות שהיקפה עדיין לא ברור . בשלב הזה אמזון אינה מחזיקה אתר בעברית או מוקד שירות לקוחות מקומי -כך שיתכן והפניה למוכרים בשפה העברית מהווה הצצה למהלך ראשוני ובו תשיק החברה אתר מקומי בעברית ,כפי שהיא נוהגת בשווקים אחרים בעולם.

טלטלה