האם כונן ארגון 'הצלה' ניסה להפריע לפינוי תינוקת למיון?

שוב עימות חריף ומאבק כוחות בין איחוד הצלה למגן דוד אדום, כאשר מי שמשלם את המחיר הם כרגיל האזרחים. כל הפרטים

זמן צפייה: 09:13

אמש סמוך לחצות התקבלה קריאה במוקד איחוד הצלה על תינוקת הסובלת מקוצר נשימה. במקביל להזנקת אמבולנס וכונני איחוד הצלה, הועברה הקריאה למוקד מד"א כדי שיוציאו ניידת טיפול נמרץ. בהגעת הכוננים למקום הוחלט לפנות באמבולנס רגיל של איחוד הצלה אשר היה במקום ובוטלה הניידת טיפול נמרץ. כונן ארגון 'הצלה' (לא איחוד הצלה) אשר משתייך למד"א ניסה להפריע למהלך הפינוי וגם לאחר שהתינוק היה כבר באמבולנס הוא חסם את הניידת במשך דקות ארוכות.

"מדובר בכונן של "ארגון הצלה גוש דן" שהתנגש עם איחוד הצלה. אנחנו עובדים עם למעלה מ-20 עמותות נוספות שלא קשור ישירות למד"א", מסביר זכי הלר, דובר מגן דוד אדום. "מי שקובע את הנוהל זה משרד הבריאות. ואנחנו מזניקים אותם לפי הנוהל, האפליקציה מאתרת את חמשת הכוננים הזמינים בקרבת האירוע ומזניקה למקום. כל העמותות שעובדות איתנו כפופות לרגולציה של משרד הבריאות".

לטענת מגן דוד אדום, בארגון 'איחוד הצלה' משחקים משחק מסוכן. "אין עליהם פיקוח של מבקר המדינה, הם מפרסמים כרזות כדי להיכנס לתודעה של אנשים. אך לא בטוח שהם עובדים בדרישות ובתקנון של משרד הבריאות, תוקף הציוד ,הכשרת כוח אדם, כלים נדרשים ויכולת סנכרון בין כל הגורמים כפי שקיים היום במד"א", מסביר הלר.

דוברות מד''א
דוברות מד''א

מוטי אלמליח, מנהל אגף דוברות והסברה באיחוד הצלה, מספר גרסה אחרת לאירועים שארעו. לטענתו, ביום שלישי סמוך לחצות התקבלה במוקד איחוד הצלה קריאה לגבי תינוקת שלא חשה בטוב. מתנדב ראשון של איחוד הצלה הגיע למקום ממרחק של שני בנינים בתוך דקה. "הוא טיפל בתינוקת בת 11 חודשים בהכרה מלאה עם רקע של חום גבוה. שתי דקות לאחר מכן הגיע למקום אמבולנס איחוד הצלה. הצוות המליץ למשפחה לפנות את הפעוטה לבית החולים. כשירדו לאמבולנס פגשו איש מד"א שניסה לחסום את הצוות והתינוק וניסה למנוע בגופו את הפינוי", סיפר אלמליח.

"המטרה שלנו שונה מזו של מד"א. אנחנו מגיעים לזירה לפני האמבולנס כדי לתת טיפול ראשוני בהתנדבות ובחינם. מרגע שמגיע האמבולנס של מד"א אנחנו מפנים את מקומנו או נשארים בהתאם לנחיצות שלנו. אנחנו מוכרים ע"י משרד הבריאות כארגון בריאות רפואי רשמי", מצהיר אלמליח. צפו בראיון המלא מתוך העולם הבוקר עם אברי גלעד והילה קורח

תגובת משרד הבריאות.
משרד הבריאות רואה חשיבות רבה במערך שירותי רפואת החירום הטרום אשפוזית, אשר להם תפקיד חיוני בשרשרת הטיפול הרפואי בחולים ובפצועים. במקרי חירום רפואיים ובכלל במקרי החייאה יש חשיבות רבה לקצר את זמן התגובה עד להגעתם של כוחות ההצלה והאמבולנסים שנוטלים את הטיפול הראשוני הניתן בשטח. בהתאם לכך,משרד הבריאות קבע לפני כשנה בשיתוף שני הארגונים, מתווה להפעלת כוננים שיוכלו להגיע את המטופל ויזניק באופן שוויוני את הכוננים הקרובים ביותר למקום האירוע בהתאם לצורך הרפואי, וזאת בלא קשר לשיוכם הארגוני (מד"א או איחוד הצלה). המתווה מתבסס בין היתר, על המלצות ועדת תדמור. המתווה, לא יושם עד כה במלואו, מסיבות שונות. משרד הבריאות רואה בחומרה רבה את חוסר שיתוף הפעולה ופועל בימים אלה מול שני הארגונים על מנת להביא להפעלה מיטבית של כוננים באירועי חירום. לגבי המקרה הספציפי מדובר במקרה חמור שייבדק לעומקו. הנושא צפוי להיות מוסדר באופן סופי בימים הקרובים.

תגובת ארגון "הצלה".
ארגון "הצלה" הינו ארגון המתנדבים להצלת חיים הראשון בארץ והגדול ביותר באזור המרכז. מאות מתנדבי הארגון מוכשרים מקצועית ברמה הגבוהה ביותר ע"י מד"א ומקדישים מזמנם ימים ולילות להצלת חיי אדם.בחודשים האחרונים הוכנס אמבולנס של איחוד הצלה לעיר בני ברק, ובאירועי חירום רבים כמו גם באירוע המופיע בסרטון, נהג איחוד הצלה פינה באמבולנס רגיל חולה שעקב מצבו הוזעק עבורו ניידת טיפול נמרץ, כשהוא מסרב להמתין לסיוע הרפואי הנדרש לאירוע מסוג זה.ביממה האחרונה אירע אירוע חמור נוסף, בו אותו נהג פינה תינוק לאחר חנק לבית החולים. כל זאת כשניידת טיפול נמרץ עם פראמדיק כבר הגיעה כבר למקום.אנו מיצרים על כך שהסרטון שהגיע לידכם אינו מציג את התמונה השלמה והכואבת.כתמיד נשמח לשיתוף פעולה עם כל ארגון חירום שהצלת חיים בראש מעייניו.

העולם הבוקר כל הקטעים