דיון סוער בכנסת: "אף אחד לא התקשר במשך 150 יום. אני משתגע"

בוועדת הבריאות של הכנסת התקיים דיון על מצבם הבריאותי של קרובי החטופים, אחרי פרסום נתוני סקר שהצביעו על הידרדרות. ניסן קלדרון, ששרד את הטבח ואחיו עופר נחטף, זעם על נציגת מנהלת החטופים - שטענה כי לכל משפחה הוצמד קצין-מלווה: "150 יום - ואף נציג ממשלה לא התקשר אליי. נגמר לי האוויר". חן אביגדורי: "מדלג על טיפולים רפואיים, מעשן יותר סמים. ירדתי כבר 8 קילו"

זמן צפייה: 03:23

ניסן קלדרון, תושב קיבוץ סופה ששרד את טבח 7 באוקטובר ואחיו של עופר, שנחטף לעזה, הביע היום (שני) זעם על נציגי מנהלת החטופים בדיון בוועדת הבריאות של הכנסת. יעל גורן ממנהלת החטופים טענה בוועדת הבריאות שלכל משפחה הוצמד קצין-מלווה - ואז התפרץ קלדרון. הוא אמר: "150 יום - ואף נציג ממשלה לא התקשר אליי. אני לא אוכל, לא ישן, איימתי להתאבד לפני שבועים. אני משתגע. נגמר לי האוויר".

קלדרון הוסיף: "אל תמציאו המצאות. אני ניצול מ-7 באוקטובר, ואחי חטוף ברצועה. אני צריך להחזיק אישה, את האחיינים שלי ואת ילדיי. ישבתי 34 שעות בממ"ד כשמחבלים הולכים ליד הבית שלי. בעצמי עוד לא טיפלתי. די, 20 שנה אכלנו את הלוקשים שלכם. אתם הייתם צריכים להתקשר אליי ולשאול, 'ניסן קלדרון, מה אתה צריך?'. לא אני צריך להתקשר אליכם".

חן אביגדורי, שאשתו שרון ובתו נעם נחטפו לעזה מקיבוץ בארי - ושוחררו ב-25 בנובמבר - אמר: "אני מדלג על טיפולים רפואיים ואני מעשן יותר סמים. ירדתי כבר שמונה קילו".

לאה ינאי, אחותה של מורן סטלה ינאי, בוועדת הבריאות כנסת חטופים מלחמת חרבות ברזל
לאה ינאי, אחותה של מורן סטלה ינאי, בוועדת הבריאות | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ממנהלת החטופים, הנעדרים השבים ומשפחותיהם במשרד רה"מ נמסר: "הלב שלנו עם משפחות החטופים שעוברות את הקשה מכל. אנחנו לומדים ובודקים את כל הטענות שהועלו כדי לשפר את המענה שניתן להם. המשפחות מלוות על ידי קציני קשר צבאיים ואזרחיים החל מהשבוע הראשון למלחמה באופן רציף. המנהלת יחד עם משרדי הממשלה השונים פועלת כדי לוודא שינתן מענה מותאם ורגיש לכל משפחה ומשפחה. כולנו מתפללים לחזרתם של כל החטופים הביתה במהרה".

דיון בכנסת בנושא בריאות משפחות החטופים מלחמת חרבות ברזל
דיון בכנסת בנושא בריאות משפחות החטופים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בשבוע שעבר, התפרסמו לראשונה תוצאות סקר שנערך בקרב משפחות החטופים, המצביע על הידרדרות במצבם הרפואי. על-פי נתוני הסקר, שנערך על-ידי קופת החולים מכבי, 80% מבני משפחות החטופים דיווחו על שינוי לרעה במצבם הבריאותי, 20% ירדו בצורה משמעותית במשקל, שני שליש דיווחו על מצב נפשי בינוני או גרוע, 93% על ירידה באיכות השינה ו-15% על כך שהם התחילו ליטול כדורי שינה.

על-פי הסקר, כמעט כל בני משפחות החטופים (96%) דיווחו על שינוי לרעה בתפיסתם את מצבם הנפשי, נתון גבוה משמעותית בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, כאשר כשני שליש מהם תופסים את מצבם הנפשי כבינוני או גרוע, זאת לעומת המצב לפני המלחמה - אז כ-80% דיווחו כי מצבם הנפשי טוב מאוד או מצוין. גם עבור המתנדבות במטה משפחות החטופים המצב לא פשוט להתמודדות, כאשר 81% מדווחות על שינוי לרעה בתפיסתן את מצבן הנפשי, ו-70% מהן תופסות את מצבן הנפשי כבינוני או גרוע.

בעקבות המלחמה, 84% מבנות משפחות החטופים מרגישות שהן זקוקות לסיוע נפשי מאיש מקצוע (לעומת 23% מהאוכלוסייה הכללית), מתוכן כשני שליש אכן מקבלות סיוע. מפרוץ המלחמה, בנות משפחות החטופים מעידות על עלייה של יותר מפי 2 בשימוש בתרופות לטיפול במצבי דכאון או חרדה (מ-8% ל-19%).

צעדת משפחות החטופים לירושלים
צעדת משפחות החטופים לירושלים | צילום: חדשות 13

מכיוון שבשתי הקבוצות רוב כמעט מוחלט מהמשיבים הן נשים, ההשוואה התמקדה בנשים בשלוש הקבוצות: בנות משפחות החטופים, המתנדבות במטה המשפחות ונשים באוכלוסייה הכללית. הסקר נערך בחודש ינואר 2024.