חשש לליסטריה: אישה הרה אושפזה; נבדק קשר למנה ממסעדה בת"א

האישה אושפזה בבית החולים איכילוב למשך שלושה ימים לאחר שאכלה המבורגר שהזמינה ממסעדה בעיר. היא ילדה את תינוקה - ואז התברר כי שניהם נדבקו בחיידק. נבדק אם מקור הזיהום במנה שאכלה

זמן צפייה: 02:14

אישה בהיריון אושפזה בבית החולים איכילוב שבתל אביב למשך שלושה ימים לאחר שאכלה המבורגר ממסעדה בעיר. בבית החולים היא ילדה - והתברר כי היא ותינוקה נדבקו בליסטריה. כעת נבדק אם מדובר בזיהום שמקורו במנה שאכלה.

לפי משרד הבריאות, ליסטריוזיס היא מחלה הנגרמת על ידי החיידק ליסטריה מונוציטוגנס. המחלה יכולה להופיע כדמוית שפעת ולהסתיים ללא השלכות רפואיות נוספות, אך היא עלולה להיות מסוכנת מאוד עבור אוכלוסיות מסוימות.

ליסטריוזיס היא מחלה הנגרמת על ידי החיידק ליסטריה מונוציטוגנס (Listeria Monocytogenes). המחלה יכולה להופיע כדמוית שפעת ולהסתיים ללא השלכות רפואיות נוספות, אך היא עלולה להיות מסוכנת מאוד עבור האוכלוסיות הבאות:

בנשים הרות המחלה יכולה לגרום להפלה או לידה מוקדמת (עם פגיעות קשות ביילוד) וכן עלולה לגרום להופעה של זיהום בדם או בקרומי המוח אצל הילוד סמוך ללידה. בקשישים ואנשים בעלי מערכת חיסונית מוחלשת המחלה עלולה לגרום לדלקת ריאות, דלקת קרום הלב ודלקת קרום המוח.

מהם סימני המחלה?
המחלה עלולה להופיע בסימנים דמויי שפעת (חום, עייפות, בחילה ולעתים רחוקות הופעת הקאות ושלשולים). לעתים המחלה מופיעה בצורה קשה כמו למשל אלח דם, דלקת קרום המוח (בעיקר אצל ילדים ותינוקות), בנשים הרות- הפלות או לידות מוקדמות הכרוכות בפגיעות קשות בעובר או בקשישים וחולים בעלי מערכת חיסון מוחלשת- דלקת ריאות ,דלקת קרום הלב.

מי עלול לחלות במחלה?
החיידק אינו תוקף בדרך כלל אנשים בריאים, אך כשליש מהאוכלוסייה הם נשאים של החיידק. יחד עם זאת החיידק עלול לתקוף נשים הרות, ילודים, פעוטות, קשישים ואנשים חולים בעלי מערכת חיסון מוחלשת.

Whatsapp Image 2023 05 07 At 1
מסעדת טופולופומפו | צילום: אינסטגרם

הדיווח מגיע יממה לאחר שפורסם כי שתי נשים בהיריון אושפזו ביום רביעי האחרון אחרי שסעדו במסעדת היוקרה "טופולופומפו" בתל אביב. בסך הכול תשעה בני אדם דיווחו על תסמינים שונים שחוו בעקבות אכילה במקום. שתי הנשים אינן קשורות אחת לשנייה והגיעו באופן עצמאי לבית החולים איכילוב לאחר שהתלוננו על בחילות והקאות, שם אושפזו עם חשד להרעלת מזון. המנות הנגועות הכילו בשר ושרימפס. במשרד הבריאות פתחו בחקירה אפידמיולוגית, והוחלט לסגור את המסעדה.

שף המסעדה, אבי קונפורטי, אמר לחדשות 13: "שמענו בחמישי וביום שבת על המקרים, מיד הזמנו חברה חיצונית שתבדוק את כל הפעילות שקשורה לאירוע. עצרנו מנה חשודה שהייתה לשתי הבנות. אני יודע הן התאשפזו יום וחצי אחרי. אני לא יודע מה הן טעמו, אכלו וכמה אלכוהול הן שתו. אנחנו בודקים את זה. אנחנו מאכילים הרבה אנשים, אתה מתעסק באוכל, גם אם יש אויסטר אחד מקולקל, זה לא מעיד כל כל האויסטרים".

השף אבי קונפורטי
השף אבי קונפורטי

תגובת "טופולופומפו": "מסעדת טופולופומפו עושה שימוש במוצרי גלם נבחרים ישראלים וגם מרחבי העולם באיכות גבוהה ביותר. אנו מאכילים על בסיס יומי רבבות לקוחות חוזרים משך שנים. עם קבלת התלונה החריגה הוזמנה בדיקה על ידי גורם מקצועי, חיצוני המנטר את פעילות המסעדה לרבות המטבח. בנוסף, אנו סוגרים מרצון לכ-48 שעות כדי לאפשר בדיקה של משרד הבריאות. למען הזהירות, אנו מחטאים את כל מערכות המסעדה ונפטרים ממזון קודם רק כדי לשלול כל דבר. להבנתנו, מדובר בחשד למקרה חריג מאוד ונקודתי, היות שכשל כללי היה עולה בבדיקות השוטפות שאנחנו מקיימים בשגרה, והיה מתבטא בתלונות המוניות. אנו דואגים, לא ישנים, מחבקים במחשבה את הנשים הללו. מייחלים לבריאותן ומאחלים להן רפואה שלמה בכל לב".