עיריית הרצליה למדינה: עצרו את האסון הבא - או שנפנה לבג"ץ

כשבועיים אחרי הפיצוץ בשטח תע"ש הישן בנוף ים, פנתה עיריית הרצליה לשרים גלנט, סמוטריץ', סילמן וגורמים נוספים ודרשה לפעול לטיהור המתחם בעיר ולנקוט מיידית בכל האמצעים הנדרשים למניעת אסון - או שתפנה לערכאות משפטיות

המכתש שנוצר בעקבות הפיצוץ

בהמשך לפיצוץ שאירע לפני כשבועיים בשטח תע"ש לשעבר שבנוף ים, עיריית הרצליה שלחה הבוקר (רביעי) מכתב בהול לפני פנייה לערכאות משפטית ולבג"ץ, בדרישה לטיהור המתחם בעיר ונקיטה מיידית בכל האמצעים הנדרשים למניעת אסון. המכתב נשלח לשר הביטחון, יואב גלנט, שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', השרה להגנת הסביבה, עידית סלמן, מנהל רשות מקרקעי ישראל, יעקב קוינט, ומנהל רשום המים יחזקאל ליפשיץ.

הפיצוץ התרחש ב-22 ביוני, כ-80 מטרים ממצוק הים ומאות מטרים בודדים משכונת המגורים הסמוכה ומהגן הלאומי אפולוניה, שהוא אתר תיירות פעיל. הפיצוץ, שנשמע גם בערכים סמוכות, יצר מכתש בעומק של כ-10 מטרים ובקוטר של 20 מטרים - לאחר ששלושה טונות של חומר נפץ שהוטמנו מתחת לקרקע התפוצצו. רק בנס לא נגרמה פגיעה בנפש, למרות שבאותה עת שהו בסמוך למתחם כ-25 בני נוער.

עוד נכתב במכתב כי חרף העובדה שחלפו יותר מ-30 שנים מאז נטישת המתחם על-ידי התעשייה הצבאית לישראל, הקרקע טרם טוהרה והזיהומים ממשיכים לסכן חיי אדם, מבלי שגורם ממשלתי כלשהו נוטל על עצמו את האחריות לטיהור המתחם, סילוק חומרי הנפץ והגנה על חיי אדם ורכוש. כל זאת, בניגוד להתחייבויות המדינה בעבר כי תפעל לטיהור השטח עד אוגוסט 2019.

הפיצוץ נשמע גם בערים סמוכות
הפיצוץ נשמע גם בערים סמוכות

ב-1992, נזכיר, התרחש אסון באיזור במהלכו אירע פיצוץ במפעל תע"ש בעיר, שגבה את חייהם של משה רז וגרשון מצליח ז"ל, הביא לפציעתם של 66 בני אדם וגרם להרס רב באזור. עיריית הרצליה מתריעה בפני המדינה כי "אי-פינוי השטח ״מסכן באופן מהותי וחמור את כלל הציבור ומהווה פצצה מתקתקת".