סוף עצוב: לווייתן באורך של כ-12 מטרים נמצא מת בחוף בשרון

מעמותת דלפיס למען יונקי הים נמסר כי מתחילת המחקר בישראל תועדו בחופי הארץ גופות שבעה לווייתנים מהמין ראשתן - כולל זו שהתגלתה הבוקר. "קפצנו למקום מיד עם קבלת הדיווח. היה עצוב לראות את הגופה נפלטת אל החוף"

זמן צפייה: 00:26

לווייתן מסוג ראשתן נצפה הבוקר (שני) במרחק של כ־500 מטרים מערבית לחוף געש. כשעתיים מאוחר יותר נמצאה גופת לווייתן זכר מאותו המין, צפונית לשמורת חוף השרון - וככל הנראה מדובר באותו הפרט.

ד"ר אביעד שיינין מדלפיס דגם את גופת הלווייתן. לדבריו, מדובר בזכר ממין ראשתן, שאורכו כ־12 מטרים. "הגופה נמצאה במצב ריקבון מתקדם. אספנו דגימות עור, שריר, שומן ולסת תחתונה שהייתה כמעט בחוץ, וגם מצאנו שן אחת. כל השאר נפלו בים".

"קפצנו למקום מיד עם קבלת הדיווח. היה עצוב לראות את גופת הראשתן נפלטת אל החוף", סיפר הראל בז, פקח היחידה הימית ברשות הטבע והגנים. לדברי ד"ר מיה אלסר מעמותת "דלפיס", מתחילת המחקר בישראל תועדו בחופי הארץ גופות שבעה לווייתנים מהמין ראשתן - כולל זו שהתגלתה הבוקר.

גופת הלווייתן בחוף געש | צילום: דר' עוז גופמן
גופת הלווייתן ליד חוף געש
לוויתן ליד חוף געש

הראשתן (פירוש שמו ביוונית: ראש גדול) הוא מין שחי במים העמוקים ונחשב הגדול ביותר מבין לווייתני השיניים. עד שנות ה־80 של המאה הקודמת, אוכלוסיית לווייתני הראשתן העולמית הצטמצמה באופן משמעותי עקב ציד.

לוויתן ליד חוף געש
לוויתן ליד חוף געש

בחודש יוני האחרון תועד לווייתן ממין זה בתחומי המים הכלכליים של ישראל, כ־90 קילומטרים מערבית לחופי הארץ. התיעוד הצטרף לכמה תצפיות נוספות באזור, כמה מהן במסגרת סקרי ים עמוק שבוצעו מול חופי ישראל בשנים האחרונות.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2308281429' autoplay='0' credit='ד"ר עוז גופמן' desc='גופת הלווייתן על החוף' poster='' kid='1_w213l8s3' duration='36']

אביעד שיינין, ראש תחום טורפי־על בתחנת מוריס קאהן לחקר הים של אוניברסיטת חיפה ומי שהוביל את סקר הים העמוק האחרון מסר כי "בשנים האחרונות אנו עדים לתצפיות רבות יותר של ראשתנים מבעבר. כל העדויות הללו מעידות על כך שמין זה נמצא במזרח הים התיכון ובמים בכלכליים הבלעדיים של ישראל בים העמוק". לדבריו, כמין צולל עומק, המושפע רבות מפעילות האדם, יש חשיבות רבה לדיווחים ולתצפיות מסוג זה לצורך מחקר האוכלוסייה הנמצאת באזורנו.

מצאתם חיית בר פצועה או במצוקה? דווחו למוקד רשות הטבע והגנים *3639 או לאתר דלפיס