מים עכורים בדרום: "אי אפשר לשתות, החזירו אותנו לשנות ה-60'"

אחרי שמשרד הבריאות דיווח לתושבי כמה יישובים בדרום - בהם שדרות ונתיבות - כי המים שבברזיהם אינם ראויים לשתייה ויש להרתיח אותם לפני השתייה או בשימוש לצרכים אחרים, אמרו כמה תושבים: "זה ממש מביך. יש הסתערות על המים בסופרים ובמכולות, מצב ממש לא נעים". "מקורות": "אין חשש לזיהום"

זמן צפייה: 01:27

הודעה חריגה נשלחה הבוקר (חמישי) מטעם משרד הבריאות, בין היתר ליישובים שדרות, נתיבות והסביבה, ובה נמסר ללא הודעה מוקדמת כי המים בברזים אינם ראויים לשתייה - מה שהוביל לסערה מצד התושבים במקום. בינתיים, הדגימות שנלקחו משדרות ומנתיבות נראות חיוביות ולכן סביר להניח שמשרד הבריאות ישחרר את תושבי הערים מאוחר יותר הערב מהצורך להרתיח מים. לגבי שאר היישובים - לפי שעה עוד מוקדם תדעת, אבל ככל הנראה הדבר ייפתר מחר בבוקר.

בהודעת משרד הבריאות נכתב כי "בעקבות הכנסת קו מים ראשי לפעולה, נצפתה עכירות גבוהה במים ביישובים הבאים: גבים, יכיני, שדרות, כפר מימון, כפר עזה, תקומה, בית הגדי, שובה, זמרת, יושיביה, נתיבות, חוות יזרעם".

עוד נכתב: "תושבי היישובים שברשימה מתבקשים להזרים מים עד לקבלת מים צלולים ולהרתיחם לפני השתייה ולפני הכנת מזון, וזאת עד להודעה ממשרד הבריאות כי המים ראויים לשתייה. ספקי המים פועלים לניקוי הקו ולבדיקות המים. משרד הבריאות עוקב אחרי פעילות הניקוי ויעדכן כשהמים יהיו ראויים לשתייה".

בעקבות הכנסת קו המים לפעולה, נצפתה עכירות גבוהה במים גם בישובים הבאים: תושיה, נחל עוז, בארי, עלומים, סעד, רעים, שוקדה, ניר משה וניר עקיבא - עליהם חלו אותן ההנחיות.

המים אינם ראויים לשתייה בשדרות
המים אינם ראויים לשתייה בשדרות

יהודה מנתיבות סיפר: "פשוט החזירו אותנו לשנות ה-60, אי-אפשר לשתות מים מהברזים, אי אפשר לצחצח שיניים. ללא התראה מוקדמת, ממש מביך. יש הסתערות על המים בסופרים ובמכולות, מצב ממש לא נעים".

המים אינם ראויים לשתייה בשדרות
המים אינם ראויים לשתייה בשדרות

תושבת הדרום מספרת: "זה ממש לא נעים ואין מצב שאנחנו מרתיחים ושותים, ובטח שלא מתקלחים במים האלה. חבל שבמשרד הבריאות נזכרו להודיע בדיעבד. מה אנחנו עושים בינתיים? קונים מים מינרליים".

ממועצת שדות נגב נשלחה הודעה לתושבים: "מקורות ממשיכים לדגום את המים, שעדיין לא הגיעו לרמת ניקיון תיקנית, והדברים נבדקים כל כמה שעות. צפי לחזרה לשגרה הוא בשעות הערב המאוחרות, לאחר שמעבדה של משרד הבריאות תאשר זאת. עד אז, כפי שפורסם על-ידי משרד הבריאות, ניתן לשתות מים שעברו הרתחה, במידה והם נראים נקיים בעין. נמשיך לעדכן עד חזרה לשגרה".

מעיריית שדרות נמסר: "בהמשך לתקלה במערכת המים בשדרות שגרמה לעכירותם ולהנחיית משרד הבריאות שלא לשתות מי ברז ללא הרתחה, עיריית שדרות פעלה משעות הבוקר לצייד את כלל מוסדות החינוך בעיר, גני ילדים ובתי ספר, במים מינרליים לטובת התלמידים וצוותי החינוך והמינהלה. גם בשעה זו, צוותי אגף החינוך פועלים להבאת שישיות מים נוספות למוסדות. העירייה בקשר מול חברת מקורות ומול משרד הבריאות ותעדכן את התושבים כשהתקלה תתוקן ויהיה ניתן לחזור לצרוך מי ברז לשתייה".

אז מדוע בעצם קרה הדבר? בשש השנים האחרונות מקימה "מקורות" צינור בין שדרות לצפון הנגב. בשנה שעברה הושלם המקטע הראשון, בן חמישה קילומטרים. כעת מבוצע השלב השני - שאורכו שישה קילומטרים. השלב השלישי, גם הוא באורך של כ-6 קילומטרים - צפוי להסתיים בשנה הבאה. הצינור הזה מחליף קו בטון ישן, אך בדיגומים שנעשו אמש ב-21:00 התגלה כי נדרשת שטיפה חוזרת של הקו. ב"מקורות" טוענים כי עדכנו מיד את משרד הבריאות ואתמול בסביבות 23:00 פורסמה הודעה בנושא.

כמו כן, בשעות הבוקר נלקחו דגימות מים משדרות ומנתיבות שלדברי "מקורות" נראו "בסדר גמור". הדגימות נשלחו למשרד הבריאות לאישור, ולאחר מכן, אם יינתן אישור - ניתן יהיה להפסיק את הרתחת המים.

ב"מקורות" מעריכים כי האירוע יסתיים עד הלילה ובכל מקרה מדגישים כי אין חשש לזיהום וכי מדובר בעכירות המים בלבד.