המטפלים ישבתו? "כ-20 אלף אנשים עם מוגבלויות יישארו בבית"

מטה המאבק, הכולל כ-35 ארגונים שמטפלים בבוגרים ובילדים עם מוגבלויות, מתריע בפני משרדי האוצר והרווחה כי אם לא יועלה שכרם - יושבתו מסגרות היום מ-1 בספטמבר. המשמעות: כ-20 אלף אנשים עם מוגבלויות ייאלצו להישאר בבית ללא טיפול ראוי

זמן צפייה: 00:27

כלל הארגונים המטפלים באנשים וילדים עם מוגבלויות שיגרו הבוקר (שני) מכתב למשרדי האוצר והרווחה שבו הם מתריעים כי אם לא יועלה שכרם - הם ישביתו את מסגרות היום החל מ-1 בספטמבר. המשמעות: כ-20 אלף ילדים ובוגרים עם מוגבלויות יישארו בבית, ללא טיפול ראוי. "הארגונים, ובראשם אקים, איל"ן ואלו"ט, נאלצים להכריז על השבתה לאור מצוקת כוח האדם, כשכבר היום חסרים במערכת למעלה מ-33% מהמטפלים והמטפלות, שבורחים מהמערכת בשל שכרם הנמוך", נכתב. "הסכנה: סגירה של מסגרות רבות לצמיתות".

סיגל פרץ יהלומי, מנכ"לית אקים וראש מטה המאבק, אמרה כי "התחושה היא שננטשנו. המסגרות לילדים ואנשים עם מוגבלות קורסות בזו אחר זו ואין כל מענה. האוצר ממשיך לתקצב את צוותי הטיפול בשכר מינימום של 30.61 שקלים לשעה". מטה המאבק להעלאת שכר המטפלים והמדריכים כולל 35 ארגונים מכל רחבי הארץ המפעילים מסגרות דיור, תעסוקה ופנאי לילדים ולאנשים עם מוגבלות. במכתב נאמר כי "מטה המאבק פועל בחודשים האחרונים אל מול משרדי האוצר והרווחה בדרישה להביא לשיפור התנאים והעלאת שכר המטפלים והמדריכים, שמתוקצב כיום על-ידי המדינה בשכר מינימום, לשכר חודשי ראוי בסך 8,000 שקלים - כגובה שכר הסייעות בחינוך המיוחד לפי הסכם שכר מבורך שנחתם לאחרונה".

הארגונים מתריעים על "קריסה מוחלטת" של מסגרות הרווחה, ואומרים כי "הנהלת המטה קיימה אינספור פגישות, ערכה סיורים במסגרות עם בכירי המשרדים הממשלתיים על מנת שיראו את גודל המצוקה ולבקשת האוצר הועברו נתונים מספריים מדויקים המצביעים על עזיבה גורפת של עובדים. למרות כל זאת, עד כה נמנע משרד האוצר מלתת מענה למצוקה הגדולה הפוגעת קשות באיכות חייהם של ילדים ואנשים עם מוגבלות ואף מסכנת אותם בהיעדר צוות. אם לא יימצא תקציב מידי להעלאת שכר המטפלים והמדריכים, קריסת השירותים תימשך, המסגרות תסגרנה מעצמן בשל היעדר צוות גם ללא השבתתן, ותיגרם פגיעה עמוקה וקשה באנשים ומשפחותיהם.

הארגונים הודיעו על השבתת כל מסגרות היום החל מ-1 בספטמבר באופן הבא:

•במרכזי היום לבוגרים במצב סיעודי וטיפולי מגיל 21 ובמרכזי התעסוקה לא ייקלטו אנשים חדשים. המשמעות: בוגרי מערכת החינוך המיוחד שיסיימו את חוק לימודיהם בחודש אוגוסט, ייאלצו להישאר בבית משפחתם ללא כל מענה.
•בצהרונים, הארכות היום והמועדוניות לילדים עם מוגבלות מגילי 6 עד 21 בבתי הספר לא ייקלטו ילדים חדשים, כך שהילדים יסיימו את יום הלימודים בשעות הצהרים המוקדמות. המשמעות: הוריהם ייפגעו במקומות התעסוקה וביכולת ההשתכרות שלהם, וכמובן גם מהילדים יימנעו, לצערנו, שעות חשובות של העשרה והתפתחות.
•אם אחרי צעדים הללו לא יימצא פתרון מיידי לבעיה, החל מ-10 בספטמבר תהיה השבתה מלאה של כל המסגרות.

"הסכם השכר של הסייעות בחינוך המיוחד, שנחתם בחודש אפריל, כולל שיפור מבורך בתנאי העסקתן", נאמר במכתב, "אולם המדריכים והמטפלים שעושים עבודה דומה - ולעתים קשה יותר במסגרות הדיור 365 יום בשנה, 24 שעות ביממה, לא נכללו בהסכם זה - דבר שמוביל לנטישה של המסגרות ומעבר לתפקידים שבהם השכר גבוה יותר. נציין כי כמי שפועלים מתוך אחריות, ממלכתיות ודאגה לילדים ובוגרים עם מוגבלות, אנו נמשיך לדפוק על כל דלת, בדרישה למציאת פתרון ותקציבים שיאפשרו את המשך הפעלת המסגרות והשירותים ולהבטיח שהחברה הישראלית תישמר כחברה ערכית המכבדת ומכלילה אנשים עם מוגבלות".