שביתה של 24 שעות במערכת הבריאות; השר ארבל ביקש צו מניעה

בהסתדרות הרפואית קיימו דיון בעקבות אישור החוק לביטול עילת הסבירות - והחליטו להשבית את מערכת הבריאות מחר למשך 24 שעות. ככל הנראה, בתי החולים וקופות החולים ברחבי הארץ - למעט בירושלים - יפעלו במתכונת חירום. בנוסף, ניתוחים לא-דחופים יידחו. שר הבריאות ביקש צו מניעה

זמן צפייה: 01:04

ההסתדרות הרפואית, שקיימה הערב (שני) דיון בעקבות אישור החוק לביטול עילת הסבירות, צפויה להודיע על השבתת מערכת הבריאות מחר למשך 24 שעות. לאחר שהכריזה על סכסוך עבודה שיאפשר יציאה לשביתה ממושכת בעוד כשבועיים. בתום הדיון הוחלט כי מחר תושבת מערכת הבריאות למשך יממה.

השביתה צפויה לכלול את את בתי החולים וקופות החולים בארץ, למעט בירושלים, שיעבדו במתכונת חירום. כמו כן, ניתוחים אלקטיביים (ניתוחים שאינם דחופים) יידחו. בתוך כך, כ-300 רופאים חתומה על עצומה שבה הודיעו על התפטרותם.

זמן קצר לאחר מכן קיימו שר הבריאות משה ארבל ומנכ"ל משרדו משה בר סימן טוב דיון דחוף עם המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד אביטל סמפולינסקי, ונציגי פרקליטות המדינה. במסגרת הדיון הנחה שר הבריאות לפעול להגשת בקשה לצו מניעה לבית הדין לעבודה "כדי למנוע את השביתה הפראית עליה הכריזה ההסתדרות הרפואית מהערב למחר, בניגוד לחוק ולדיני העבודה, שביתה הפוגעת באלפי חולים וחולות ללא הצדקה".

משה בר סימן טוב
משה בר סימן טוב | צילום: חדשות 13

בתוך כך, פרופסור ציון חגי נתן הצהרה מיוחדת על שביתה במערכת הבריאות בעקבות העברת החקיקה: "זהו יום קשה למדינת ישראל ולעם ישראל. יום שבו היד המושטת להידברות נותרה באוויר ומולה חגיגות ניצחון שמסמלות יותר מכל מלחמה שיש בה רק מפסידים. "הר"י חזרה והתריעה בפני כל, כי לנוסח קיצוני של התיקון לחוק יסוד השפיטה בקשר לביטול עילת הסבירות תהיינה השלכות קשות על מערכת הבריאות, על המטופלים ועל הרופאים. למרות שתלינו תקוות בכך שהתיקון לחוק ירוכך, תקוותינו נגוזה".

יו''ר ההסתדרות הרפואית בישראל, פרופ' ציון חגי
יו''ר ההסתדרות הרפואית בישראל, פרופ' ציון חגי

פרופ' חגי הזכיר כי הר"י דרשה שבמסגרת ניסיונות הפשרה יוסכם כי עילת הסבירות תמשיך לחול על החלטות מקצועיות ועל מינויים מקצועיים שנמצאים בסמכותו של שר הבריאות, אולם כאמור הקואליציה התעקשה לאשר היום את ביטול עילת הסבירות במתכונתה הרחבה והמסוכנת. פרופ' חגי הוסיף: "על רקע הדברים האמורים, ובצער רב, אנו נאלצים להודיע על שביתה כללית במערכת הבריאות שתחל כבר מחר, יום שלישי".