"זינוק לעולם הרפואה": לראשונה - רחפן הטיס כליה בדרך להשתלה

לאחר שלוש שנות מחקר, איבר מוכן להשתלה הובל בכלי הטיס הישר לחדר ניתוח בבית חולים בארה"ב. הרחפן, שעבר מרחק של 5 קילומטרים, מסמן את תחילתה של מהפכה בתחום. "רחפנים יכולים להציל חיים"

זמן צפייה: 02:27

השתלות האיברים הוא אחד התחומים הרפואיים הסבוכים ביותר, זאת נוכח הצורך למצוא תורמים מתאימים והנחיצות להעביר במהירות האפשרית את האיבר המיועד להשתלה לגופו החדש. כדי להתגבר על בעייתיות זו עלה רעיון להעביר את האיברים בין בתי החולים באמצעות רחפנים.

בשבוע שעבר, בתום שלוש שנות מחקר, רחפן העביר לראשונה כליה מוכנה להשתלה מתורם בבית חולים בבולטימור שבארצות הברית, אל חדר ניתוח בצד השני של העיר. ד"ר ג'וזף סקלייה, מומחה להשתלות מאוניברסיטת מרילנד, שזכה לבצע את ההליך הרפואי, סיפר: "רבים מאיתנו חושבים על רחפנים כמטרד בלבד, אבל למעשה הם יכולים להציל חיים".

כתבות נוספות בחדשות 13:

חודש אחרי מתקפת הפרפרים: תורן של החיפושיות לפשוט על ישראל

לקראת ההשבעה: חברי הכנסת ה-21 הגיעו למשכן בירושלים

לראשונה: דוגמנית בבורקיני וחיג'אב בשער "ספורטס אילוסטרייטד"

הרחפן בדרכו לבית החולים, יחד עם הכליה המוכנה להשתלה
הרחפן בדרכו לבית החולים, יחד עם הכליה המוכנה להשתלה | צילום: החדשות 13

במהלך האירוע, הוטסה כליה בתוך גוף הרחפן, הישר אל חדר הניתוח בו חיכתה חולה בת 44, שהמתינה לאיבר במשך שמונה שנים. ד"ר סקלייה הסביר על החשיבות הקיימת ברענון דרכי הובלת האיברים: "הרגע הגדול הגיע אחרי לא פחות משלוש שנות מחקר מקיף. שום דבר שכזה לא קורה בין לילה". עוד אמר, כי "כרגע, משלוח של איברים הוא גם לא בטוח וגם מאוד יקר. כל דקה ושעה שחולפות גורמות להידרדרות במצב האיבר, בזמן שהוא שרוי בקרח - צריך להעביר איברים מהר".

הטיסה שהייתה הראשונה מסוגה עברה מרחק קצר יחסית, כחמישה קילומטרים בלבד. עם זאת, בצוות המחקר מבטיחים כי זהו רק הפרויקט הפותח במהפכה שלמה. מאט סקאסרו, מנכ"ל חברת רחפנים לא מאוישים, צופה הצלחה גדולה בתחום: "אנחנו רוצים להיות חלק מהפרויקט הזה ולהמשיך מכאן. יום אחד נגיע לכלי טיס שיגמע אפילו אלפי קילומטרים".

מטיסי הרחפן, ששמרו על גובה של 90 מטרים ומהירות של עשרה מטרים בשנייה, הצליחו להנחיתו בשלום. ההליך פורץ הדרך הוכתר כהצלחה וכך גם השתלת הכליה עצמה - ובקהילה הרפואית בכל רחבי העולם מיהרו לברך ולהרעיף מחמאות: "צעד קטן אחד לרחפן, זינוק אדיר לעולם הרפואה", ברך אחד מהם.

מאושפזת מחכה לתרומת איברים
מאושפזת מחכה לתרומת איברים | צילום: החדשות 13