חשד בביה"ח אסותא: ילד שנולד לאחר הפריה לא תואם גנטית לאב

משרד הבריאות הודיע כי קיים חשש כי ילד שנולד במחלקה להפריה חוץ גופית בביה"ח בת"א לא תואם גנטית לאביו, וייתכן שהיה עירוב זרע. מדובר בזוג הורים שביצעו את ההפריה בשנת 2018, ומביה"ח נמסר: "לא ידוע לנו בשלב זה על הורים נוספים הרלוונטים לאירוע"

זמן צפייה: 01:37

משרד הבריאות הודיע הערב (חמישי) כי הוא בודק חשש לאירוע חריג בבית החולים אסותא ברמת החייל בתל אביב, לפיו על פי מידע שהתקבל עולה חשש כי ילד שנולד לאחר הפריה חוץ גופית לא תואם גנטית לאביו. ההורים עודכנו במקרה.

מבית החולים אסותא נמסר כי מדובר בזוג הורים שביצע הפריה חוץ גופית ב-12 בדצמבר 2018, ולאחרונה ערך בדיקה גנטית במעבדה שנמצאת מחוץ לישראל. הבדיקה הצביעה על חשש שאין קשר גנטי בין התינוק לאב, ויתכן שהיה עירוב של תרומת זרע.

עוד נמסר מאסותא כי הפרטים אינם חלוטים מכיוון שההורים דרשו שלא יבוצע כל בירור, ותישמר פרטיות המשפחה. "לא ידוע לנו בשלב זה על הורים נוספים הרלוונטים לאירוע", הוסיפו בבית החולים, "ככל שיתבררו עוד פרטים נעדכן את משרד הבריאות והציבור בכפוף למגבלות החיסיון הרפואי".

טיפולי הפריה
טיפולי הפריה. אילוסטרציה

נזכיר כי בספטמבר אשתקד נחשפה פרשת החלפת העוברים בבית החולים אסותא בראשון לציון, אז אם שעברה החזרת עוברים גילתה בבדיקה גנטית כי העובר אינו שלה. נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות קבעה בשבוע שעבר כי אין מקום לקיים דיון נוסף בפסק הדין שניתן בפרשה.

לפי הודעת בית המשפט העליון, "פסק הדין שלגביו התבקש דיון נוסף קבע בדעת רוב (השופטים גרוסקופף ושטיין כנגד דעתה החולקת של השופטת ברק-ארז) כי אין לערוך בדיקה גנטית לקשרי משפחה בין המבקשים – שש מטופלות ובני הזוג של חמש מהן שהיו מטופלים בבית החולים אסותא ראשון לציון – ובין הקטינה ס', שנהרתה בהליך של הפריה חוץ-גופית ונמצאה נעדרת קשר גנטי לאם היולדת ולבן זוגה.

"בפתח החלטתה לדחות את הבקשה לקיום דיון נוסף ציינה הנשיאה כי 'מדובר בפרשה קשה ומורכבת אשר יש לייחל ולקוות כי היא נדירה ביותר ולא תישנה'. הנשיאה חיות הוסיפה וציינה כי לנוכח ייחודיותן של נסיבות העניין, ההלכה ככל שנקבעה בפסק הדין מוגבלת מאוד בהשלכותיה וכי ייחודיות המקרה טמונה לא רק בכך שאירעה טעות מצערת במהלך הליך ההפריה חוץ-גופית, אלא שגם הגורם הרפואי שניהל את הטיפולים לא הצליח להצביע על ההורים הגנטיים".