בעקבות תחקיר חדשות 13: יוסדר מקצוע הכירופקרטיקה

בעקבות התחקיר ששודר בחדשות 13 על טיפולי הכירופרקטיה הפרוצים - במשרד הבריאות מתחייבים לטפל בתחום ולהסדיר אותו עד הקיץ

זמן צפייה: 00:42

על אף שכבר בשנת 2010 הועבר תיקון חקיקה לחוק הסדרת מקצועות הבריאות, ובו הוכר מקצוע הכירופרקטיקה, אחרי 13 שנים משרד הבריאות עדיין לא הניח את התקנות שיסידרו את העיסוק בתחום. כתוצאה מכך, כפי שתועד בתחקיר חדשות 13, שוק מטפלי ומטפלות הכירופרטיקה רווי באנשים חסרי הסמכה שמעניקים את הטיפול - ופוגעים במטופלים. פגיעה זו מתאפשרת עקב חוסר ההסדרה והפיקוח הרגולטורי על תחום הטיפולים. הערב (שלישי) פורסם במהדורה המרכזית כי משרד הבריאות התחייב להסדיר את המקצוע עד סוף אוגוסט.

ח"כ אפרת רייטן (העבודה) אמרה כי "אם כבר מדברים על רפורמה והסדרת רשויות וכולנו בעד שלטון החוק אז יש פה כשל. הכנסת לא מצליחה להוציא לפועל את מה שהיא מחוקקת, עוד משנת 2010. קדנציה אחר קדנציה, הסדרת תחום הכירופרקטיקה לא מטופלת וזה חמור מאוד. אנשים נפגעים בריאותית כל זמן שאין הסדרה לנושא".

בחודש שעבר התכנסה ועדת הבריאות של הכנסת לדיון בעקבות התחקיר. הדיון התקיים בראשות ח"כ אוריאל בוסו מש"ס, ולבקשת חברות הכנסת אפרת רייטן וטטאינה מזרסקי, ובאישור יו"ר הכנסת ח"כ אמיר אוחנה. "מסכנים את חיי המטופלים", אמרה ח"כ מזרסקי.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0102232054' autoplay='0' credit='' desc='צפו בתחקיר' poster='' kid='1_7di1dhiy' duration='']

היא הוסיפה: "משנת 2008 הוטל על משרד הבריאות למסד ולהסדיר את אישור ופיקוח מקצוע הכירופרקטיקה ועד היום הדבר לא בוצע הלכה למעשה. משרד הבריאות לא מצא לנכון להסדיר את מקצוע הכירופרקטיקה ואת המקצועות הטיפוליים במצב הנוכחי יש שדה פעולה פירטי ומסוכן בו נפגעים אנשים. הכתבה של מאיר מרציאנו אודות מאיה שחייה נהרסו באופן מוחלט בגלל טיפול כירופרקטי היא קצה הקרחון של המציאות המסוכנת הזו".

לדברי ח"כ מזרסקי, "אנשים תמימים הסובלים מכאבים קשים אינם מעלים על דעתם שהמטפלים בהם אינם מוסמכים באמת לטפל בהם. מזעזע לדעת שחלקם הופנו על ידי רופא קופת חולים, שאינו מודע אולי לעובדה שהכירופרקט לא מוסמך כראוי כי במשך 13 שנים, משרד הבריאות לא טרח לפעול כפי שהורה לו בג"ץ ב-2005
במדינה מודרנית, משרד הבריאות מאפשר טיפולים כל כך מסוכנים ורגישים ללא פיקוח והסדרה. כיצד ייתכן?".

יו"ר ועדת הבריאות ח"כ אוריאל בוסו אמר: "הוועדה שהתכנסה כאן היום תתחייב לדרוש את העלאת המודעות בהסברה וחיוב עמידה בתקנות, את כל זה נדרוש בהידברות יחד עם כל הגורמים במשרד הבריאות שיחייבו את העוסקים בתחום להציג תעודות והסמכות סביב הנושא,קיימת פה תופעה מסוכנת שעדיין לא הוסדרה מעבר לסכנת חיי אדם שקיימת כאן יש פה פתח לרשלנות רפואית ואסור שהדבר הזה יקרה את זה כשמערכת הבריאות בישראל היא סמל ודוגמא ומהמובילות שיש, יחד עם זאת דיני נפשות זה הדבר היחיד שנמצא בסדרי העדיפויות ועל כך ניאבק ככל שיידרש".