פרשת העוברים: ביהמ"ש הורה על עיכוב ביצוע הבדיקות הגנטיות

פרסום ראשון: אחרי שבית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון אישר לערוך בדיקות גנטיות לכל הזוגות שמבקשים לבחון התאמה לתינוקת - הורה בית המשפט המחוזי על עיכוב ביצוע למהלך. דיון בנושא יתקיים ביום שני הקרוב

אסותא בראשון לציון

פרסום ראשון: בית המשפט המחוזי הורה היום (חמישי) על עיכוב ביצוע הבדיקות הגנטיות לששת הזוגות שעתרו בעקבות הערר שהגישו הורי התינוקת, זאת לאחר שאתמול אישר בית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון בדיקות גנטיות לכל הזוגות שמבקשים התאמה.

בהכרעתה כתבה השופטת חני שירה, בית היתר: "המומחים שמונו ובדקו אינם יודעים לומר היכן בשרשרת הפעולות אירע הכשל. הראייה היא כי הזוג אשר נמצא בסבירות הגבוהה ובמתודולוגיה שמקובלת על דעת כל המומחים, נמצאו כלא קשורים גנטית לקטינה". עוד נאמר כי "ממצאי אסותא ומשרד הבריאות מלמדים כי המבקשים (שהם חלק מקבוצת ה-22) עומדים במסגרת התנאי הנדרש, קרי היותם בעלי סיכוי סביר לקשרי משפחה הנטענים עם הקטינה".

עוד כתבה השופטת שירה:  "בפסק הדין עמדתי על חשיבותו  של "קשר הדם"  ועל זכותה של הקטינה לדעת את זהותה הביולוגית. "לא מצאתי להתעלם ממצבם של המבקשים ומהעובדה שהם - כמו המשיבים - נקלעו שלא ברצונם למצב הכאוטי. אין למנוע מהם את אפשרות לברר את הקשר שלהם לקטינה  ובעצם למנוע מהם את אפשרות הגישה לערכאות ובכך לאיין את האפשרות שלהם להתחקות אי פעם אחרי ילדם הביולוגי . אי הוודאות שבה שרויים המבקשים, יחד עם התקווה שאולי הקטינה נושאת את המטען הגנטי שלהם, גורמת גם להם סבל אנושי שיש לשים לו קץ באמצעות עריכת הבדיקה.

"עריכת הבדיקה עולה בקנה אחד עם טובתה של הקטינה לדעת את מוצאה, ורק וככל שיימצא קשר גנט לקטינה עם מי מהמבקשים יהיה מקום להמשיך להידרש לתביעות מתאימות, ככל שתוגשנה".

בחודש שעבר, בתום השימוע לבית החולים אסותא שבראשון לציון במשרד הבריאות, הציג הצוות שיפורים שנעשו במחלקה, וביניהם הפסקת תהליך הכתיבה הידני של מספרי הזיהוי של העוברים, לצד מעבר לאמצעים אלקטרוניים (מצלמה, שבב או ברקוד) שיחוברו למבחנות שבהן העובר נמצא - על מנת לצמצם את מרווח הטעויות. כמו כן, היועצת המשפטית לממשלה הודיעה כי "זוגות שעברו טיפולי פוריות והקפיאו עוברים באסותא ראשל"צ יוכלו לערוך בדיקות גנטיות".

בנוסף, הוחלט להכניס מחשוב מתקדם נוסף למעבדה עד סוף השנה, לצד מעבר לתקן אירופאי מחמיר שנועד להוסיף בטיחות, רכש ציוד חדיש יותר למעבדות והקמת אגף חדש באסותא, שאחראי על כל מערך המעבדות, כדי לתכלל את עבודתן ברמה רוחבית.

בפגישה נכחו צוות מקצועי וניהולי מטעם אסותא בראשות מנכ"ל הרשת גידי לשץ, והנהלת בית החולים - שהציגו לראשי משרד הבריאות את המענה לדו"ח הבקרה שנעשתה על ידי משרד הבריאות. מאז היוודע האירוע, אסותא נמצאת בתהליכי מיפוי בדיקה ושיפור מתקדמים בתאום ושקיפות מלאה עם משרד הבריאות, כמו גם פגישה זו. באסותא טענו בפני משרד הבריאות כי המחלקה יכולה להמשיך לפעול.

כל זאת, לאחר מחדל העוברים הגדול שנעשה במחלקה שבמהלכו ארעה טעות בהפריה החוץ-גופית במטופלת בבית החולים. אסותא הודיעה כי במהלך בדיקה גנטית שנעשתה לאישה הרה, התגלה כי היא נושאת עובר שלא תואם גנטית לה ולבן זוגה. האישה עברה החזרת עוברים במסגרת תהליך פוריות.