המשרד להגנת הסביבה: אלו עשרת המפעלים המזהמים בישראל

רותם אמפרט נגב, פז אשדוד ובז"ן נמצאים בראש הרשימה. על פי נתוני המשרד, יש עלייה של 80% באיתור ההפרות שמהוות סיכון סביבתי. השרה גמליאל: "האנרגיות המזהמות צריכות לחלוף מן העולם"

אחת ה״לבניות״ המיתולוגיות של מפרץ חיפה קרסה
אחת ה״לבניות״ המיתולוגיות של מפרץ חיפה קרסה | צילום: צביקה הרשקוביץ

המשרד להגנת הסביבה פרסם הבוקר (חמישי) דוח שדירג את עשרת המפעלים המזהמים בישראל לשנת 2018: רותם אמפרט נגב, פז אשדוד, בזן, כאו"ל ומפעלי ים המלח בראש. כמו כן, על פי נתוני הדוח, ישנה עלייה של 80% באיתור ההפרות הנכללות במדד שבחן את הסיכון הסביבתי ביותר מ-100 מפעלי תעשייה גדולים, כ-40 חברות ציבוריות הנסחרות בבורסה וכ-800 תחנות תדלוק ציבוריות. יש לציין כי למדד הפעם נוספו לראשונה אסדות תמר ומרי-B.

בראש המדד נמצא מפעל רותם אמפרט נגב עם עלייה של 7% בניקוד משנה שעברה, שמשמעותה השפעה סביבתית גדולה יותר. בשנת 2018 התקיימה במפעל אכיפה על הפרות של חריגה בפליטה לאוויר, נוסף על הניקוד משנת 2017 על קריסת קיר בבריכה במפעל שהובילה לשפך מסיבי של חומר חומצי ומסוכן לנחל אשלים. אירועים נוספים משנת 2018 כוללים הפרות על תנאי היתר הפליטה, אי עמידה בזמנים של הגשת מסמכים ודיווחים ואירועי חומ"ס נקודתיים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

"ינשוף" הקורונה: הבדיקה שתאבחן הידבקות בנגיף – תוך שניות

"הסתובבתי – והוא שלף את הנייד שלי": שובו של גנב הסמארטפונים

נתניהו הציע לעו"ד שמייצג עדי תביעה מרכזיים במשפטו לייצג אותו

אסדת קידוח ''תמר'' לגז טבעי בים התיכון
אסדת קידוח ''תמר'' לגז טבעי בים התיכון | צילום: רויטרס (ארכיון)

כמו כן, למפעל ניקוד גבוה הנובע מכמות פליטות והעברות לסביבה. החקירה הפלילית שמבצעת המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה נגד החברה נמצאת בעיצומה בימים אלה. נוסף על כך המדינה נמצאת בהליך של תביעה ייצוגית נגד החברה בשל אירוע הדליפה לנחל אשלים, בשם הציבור כולו, על הנזק הסביבתי.

רשימת עשרת המפעלים המזהמים: 1. רותם אמפרט נגב בע"מ. 2. פז בית זיקוק אשדוד בע"מ. 3. בתי הזיקוק לנפט. 4. כרמל אוליפינים. 5. מפעלי ים המלח בע"מ. 6. גדיב. 7. שמן תעשיות בע"מ. 8. אסדת תמר. 9. שניב תעשיות נייר בע"מ. 10. מתקן טיהור שופכין איילון בע"מ.

מטעם השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל נמסר כי "עלינו לעבור לשימוש באנרגיות מתחדשות ונקיות - האנרגיות המזהמות צריכות לחלוף מן העולם. ננקוט ביד קשה נגד המסכנים את בריאות הציבור והסביבה. לציבור מגיע לדעת מי הם המפעלים המזהמים, ופרסום מדד ההשפעה הסביבתית חושף בפניו את הסיכונים הסביבתיים של מפעלי תעשייה וחברות ציבוריות".

"ראינו בשנים האחרונות כיצד סיכונים סביבתיים הופכים לסיכונים כלכליים בפרשות כגון עברונה, דיזל-גייט ואשלים, והמדד נותן למשקיעים כלי לניהול סיכונים אלו", המשיכה גמליאל. "עלינו להבטיח שחסכונות הציבור לעתיד, בקרנות הפנסיה ובאפיקי החיסכון הנוספים, לא יהיו רק בטוחים פיננסית, אלא גם לא יסכנו את בריאות הציבור והסביבה".

מקבוצת בזן נמסר בתגובה כי "בזן צמצמה בהתמדה בעשור האחרון את ההשפעה הסביבתית שלה בעשרות אחוזים כתוצאה ממדיניות סביבתית אחראית שהיא מנהלת. למעשה, חלקה היחסי בהשפעה על הסביבה במפרץ חיפה הינו נמוך מאוד ועומד על 11%-3% בלבד, כך על פי הדוחות המעודכנים ביותר של המשרד להגנת הסביבה".