התו הירוק בדרך לביטול? "עשוי להיות הכרחי במקומות מסוימים"

למרות התנגדות שרים בממשלה שדורשים לבטלו, הממשלה אישרה את הארכת התו הירוק בשבוע. מומחים ששוחחו עם חדשות 13 מסבירים כי משמעותו כבר אינה תקפה במצב ההדבקות הנוכחי, אך מציינים שיש להמשיכו במקומות סיכון כמו בתי חולים. המומחים מבהירים גם כי הבעיה הייתה ונותרה מספרי ההתחסנות הנמוכים: "הדגש חייב להיות על החיסונים". קבינט הקורונה יכונס ביום שלישי

זמן צפייה: 03:14

אחרי שאמש התברר כי מספר החולים קשה בקורונה עלה לראשונה זה כמעט שנה ליותר מ-1,000, ובסוף השבוע האחרון נפטרו קרוב ל-40 חולים, מנכ"ל משרד הבריאות הפרופסור נחמן אש הודיע כי בשבוע הבא יפוג תוקפו של התו הירוק, אך הסתייג מביטול לאלתר: "אנו דנים האם לבטלו באופן חלקי או לחלוטין".

במשרד הבריאות ביקשו להאריכו כפי שפורסם אמש (שבת) בחדשות 13 בעוד שבמערכת הפוליטית כבר נשמעו קולות הקוראים לבטל את התו הירוק. הראשון היה שר האוצר אביגדור ליברמן שאמר כי אין תועלת לתו הירוק. אליו הצטרף גם שר המשפטים גדעון סער שאמר אתמול כי יתנגד להארכת התו הירוק.

עם זאת, הממשלה אישרה היום את הארכת תוקפו של התו הירוק עד ליום ראשון בעוד שבוע. השרים סער, שאשא-ביטון ופריג' התנגדו. ליברמן תמך ואבידר לא השתתף בהצבעה. במקביל, קבינט הקורונה יכונס ביום שלישי הקרוב בשעה 14:00.

אביגדור ליברמן
הראשון לקרוא לביטול התו הירוק בקרב השרים. שר האוצר ליברמן | צילום: רויטרס

פרופ' נדב דוידוביץ', מומחה לאפידמיולוגיה ובריאות הציבור וראש בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון, מסביר מדוע ניתן לצמצם את התו הירוק: "ההיגיון המקורי של התו הירוק הוא היגיון אפידמיולוגי של ייצור מרחבים שיהיו בטוחים כמה. אין משמעותו לכפות חיסונים או משהו כזה כי עכשיו הפער בין מחוסנים ללא מחוסנים קיים, אבל לא כמו שהיה בגלים קודמים ומשום שזה יכול לייצר ביטחון מזויף שאנשים יכולים להיכנס למקומות כאילו הם מוגנים".

דוידוביץ' טוען שהתו הירוק עשוי להיות הכרחי במקומות מסוימים, שבהם הסיכון להידבקות גבוה. "יכול להיות שנצטרך להמשיך אותו במקומות סיכון כמו בתי חולים או בתי אבות", מסביר פרופ' דוידוביץ'. "גם חשוב להבין שמבחינה טכנולוגית יכול להיות חיסון מותאם או גל נוסף, אז כדאי לזכור שייתכן מאוד שבהמשך נצטרך אותו שוב".

פרופ' גליה רהב, מומחית למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא, מבהירה שנכון לעת הזאת - המשמעויות של התו הירוק כמעט ולא קיימות. "התו הירוק היה נורא חשוב בעבר, היום החשיבות שלו היא בסימן שאלה. אנחנו רואים הידבקות רחבה גם בקרב כאלה שחוסנו", מסבירה פרופ' רהב. "אם היינו חודש אחרי החיסון השלישי, אז היה לתו הירוק משמעות, אבל אנחנו חצי שנה אחרי החיסון השלישי. לדעתי הסרת התו הירוק זה צעד כמעט חסר משמעות, אפשר להגיד משמעות מינימלית משום שאת הדגש צריך לשים על חיסונים".

רהב מצביעה על בעיה אחרת, האוכלוסייה הלא מחוסנת. "בקרב ילדים, בערך רק רבע מחוסנים, מיליון אנשים לא קיבלו את החיסון השלישי ועוד כ-600 אלף אנשים לא התחסנו בכלל. אנחנו לא במקום כל כך טוב אם משווים בעולם כמה אנשים קיבלו שני חיסונים, לכן אני חושבת שזה חובה להתחסן", מסכמת פרופ' רהב.